سهم 50 درصدی قطعه‌سازان در تولید

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

عصر خودرو- در حالی در دور جدید همکاری با خودروسازان خارجی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تاکید شده که پیش‌بینی می‌شود در سال 1404 سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولیدی به حدود 50 درصد برسد.

Sunday 27 November 2016 - 09:03:00

حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، ‌داخلی‌سازی خودروهای تولیدی از سوی خودروسازان داخلی از سیاست‌های کلان و اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اشتغال و ایجاد ارزش افزوده در داخل کشور است.

در دور جدید همکاری‌های خودروسازان داخلی با خودروسازان بزرگ جهانی در فضای پسا برجام نیز داخلی‌سازی یکی از شروط اصلی تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای همکاری با خودروسازان خارجی بوده است.

در این زمینه این وزارتخانه خودروسازان داخلی را ملزم کرده که تولید خودروهای جدید مشارکتی با خودروسازان خارجی را با حداقل 40 درصد داخلی‌سازی آغاز کرده و به تدریج به حدود 70 درصد برسانند.

این الزام در حالی است که به موازات این موضوع برخی کارشناسان نیز اگرچه داخلی‌سازی را امری مثبت برای فضای کسب و کار کشور می‌دانند اما هشدار می‌دهند این کار نباید به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای تولیدی منجر شود.

‌در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود. حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این رابطه می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو 405 و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.

شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.

به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به 15 تا 20 سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.

در این شرایط در سند "اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو در افق 1404" پیش‌بینی شده که در سال 1404 سهم قطعه‌سازان داخلی از ارزش فروش یک دستگاه خودروی تولید داخل به 50 درصد برسد.

ویرایش دوم این سند در سال 1393 به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و برای تصویب ابلاغ شده است. باید دید که در سال‌های آینده اهداف مدنظر برای داخلی‌سازی خودروها تا چه حد محقق شده و آیا داخلی‌سازی با حفظ کیفیت و حقوق مصرف‌کنندگان صورت خواهد گرفت یا آنکه حقوق مصرف‌کنندگان فدای داخلی‌سازی می‌شود.

تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته ناموفق بوده و کاهش کیفیت خودروهای داخلی‌سازی شده را به دنبال داشته است؛ اتفاقی که با هر توجیهی دوباره نباید تکرار شود.

 

برچسب ها

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
"تاخیر در تحویل" داد مشتریان خودرو را درآورد! کسب بالاترین انطباق با الزمات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو توسط سایپایدک فشار حمایت از خودرو داخلی بر دوش مصرف کنندگان است نامه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه «افزایش قیمت خودرو» استرداد 1500 خودرو در یک سال هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو افزایش نرخ حمل و نقل تا پایان فروردین ماه سال آینده ممنوع است پیش فروش خودرو صرفاً پس از اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز است مردم از خودروسازان چه می‌خواهند!؟ ماموت خودرو، بهمن موتور و کارمانیا به لیست شرکت های دارای مجوز پیش فروش اضافه شدند 13 شرکت مجوز واردات و پیش فروش خودرو گرفتند+ اسامی شمارش معکوس برای کاهش نرخ سود خودروسازان آغاز شد قانونی که عرضه‌کنندگان خودرو رعایت نمی‌کنند! عرضه‌کنندگان خودرو به قانون تمکین نمی‌کنند! واردات خودرو متوقف نشده رضایت مصرف‌کنندگان از خدمات خودرو افزایش می‌یابد!؟ سایپایدک گواهینامه طلایی حمایت از مصرف کننده را کسب کرد پژو 2008 مشمول الزام پیش‌پرداخت 50 درصدی قانون حمایت مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود پرداخت سود مشارکت در پیش‌فروش خودرو الزامیست هشدار سازمان حمایت به متقاضیان پیش‌خرید خودرو تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است آیین نامه جدید حمایت از مصرف کنندگان رضایت مشتری خودرو را افزایش داد 2 راه حل برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو سرانجام شکایت از خودروسازان خدمات پس از فروش خودرو با "بالگرد" الزام وزارت صنعت به حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو حضور شرکت‌های خارجی در ایران به شرط داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش پلتفرم برخی خودروهای قدیمی کنار گذاشته می شود حداکثر زمان رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو چند روز است؟ قبل از پیش‌خرید خودرو استعلام کنید! درج آگهی پیش‌فروش خودرو بدون مجوز وزارت صنعت ممنوع شد فروشنده خودرو حق دریافت بیش از 50 درصد پیش پرداخت را ندارد نهادینه شدن شعار حق با مشتری در ایران چگونگی پرداخت سود انصراف از خرید خودرو موتورسیکلت مشمول خسارت توقف در تعمیرگاه شد اقدام دولت برای تامین حقوق مصرف‌کنندگان خودرو داخلی‌سازی به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود کمیته خودرو ویژه حمایت از حقوق مصرف کننده در اصفهان فعالیت خود آغاز کرد عهد خودروسازان 10 ساله شد طرح "تعویض خودرو" اجرایی نشد! تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان رضایت از فرایند فروش خودرو در ایران کاهش یافت خسارت "توقف" سواری‌ها تعیین شد فاکتور فروش خودرو شفاف می‌شود اصلاحیه‌ای بر اصلاحیه واردکنندگان غیررسمی خودرو اجازه واردات ندارند بیشترین شکایت مصرف کنندگان اقلام پرمصرف در حوزه خودرو است خدمات خودرو مشمول گارانتی شد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شد جریمه تاخیر در تحویل خودرو اجرایی شد شرایط اعلام قیمت خودرو در قانون جدید
Back to top