"ارائه خودروی جایگزین به مشتریان"

قانونی که عرضه‌کنندگان خودرو رعایت نمی‌کنند!

عصر خودرو- اگرچه خودروسازان و واردکنندگان خودرو طبق قانون مکلفند در صورتی‌که تعمیر خودروی تحت گارانتی آنها بیشتر از زمان استاندارد به طول انجامد نسبت به ارائه خودروی مشابه جایگزین به مشتری اقدام کنند، اما هیچ کدام از این شرکتها به این قانون عمل نمی‌کنند.

Monday 28 August 2017 - 11:51:00

قانونی که عرضه‌کنندگان خودرو رعایت نمی‌کنند!

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایسنا، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و ابتدای سال گذشته (1395) از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمام شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو ابلاغ شده است.

در بخشی از این قانون تصریح شده که خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند در صورتی‌که خودروی عرضه شده از سوی آنها در دوره گارانتی (تضمین) معیوب شده و رفع عیب آن بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات مربوطه به طول انجامد تا زمان تعمیر و رفع عیب، خودروی مشابه جایگزین در اختیار مشتری قرار دهند.

در این زمینه در ماده 17 این قانون تاکید شده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند".

این صراحت قانونی در حالی است که خودروسازان و واردکنندگان خودرو نه تنها الزام قانونی ارائه خودروی جایگزین را رعایت نمی‌کنند بلکه از اجرای جایگزین این قانون که همان پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه است نیز خودداری می‌کنند.

تخلف خودروسازان و واردکنندگان خودرو از این الزام قانونی در حالی است که ارائه خودروی جایگزین در زمان خرابی و رفع عیب خودروی تحت گارانتی، یکی از خدمات بدیهی و اولیه‌ای است که خودروساازن بین‌المللی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

برچسب ها

قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
"تاخیر در تحویل" داد مشتریان خودرو را درآورد! کسب بالاترین انطباق با الزمات قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو توسط سایپایدک فشار حمایت از خودرو داخلی بر دوش مصرف کنندگان است نامه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه «افزایش قیمت خودرو» استرداد 1500 خودرو در یک سال هشدار سازمان حمایت به خریداران خودرو افزایش نرخ حمل و نقل تا پایان فروردین ماه سال آینده ممنوع است پیش فروش خودرو صرفاً پس از اخذ مجوز از وزارت صمت مجاز است مردم از خودروسازان چه می‌خواهند!؟ ماموت خودرو، بهمن موتور و کارمانیا به لیست شرکت های دارای مجوز پیش فروش اضافه شدند 13 شرکت مجوز واردات و پیش فروش خودرو گرفتند+ اسامی شمارش معکوس برای کاهش نرخ سود خودروسازان آغاز شد عرضه‌کنندگان خودرو به قانون تمکین نمی‌کنند! واردات خودرو متوقف نشده رضایت مصرف‌کنندگان از خدمات خودرو افزایش می‌یابد!؟ سایپایدک گواهینامه طلایی حمایت از مصرف کننده را کسب کرد پژو 2008 مشمول الزام پیش‌پرداخت 50 درصدی قانون حمایت مصرف‌کنندگان خودرو نمی‌شود پرداخت سود مشارکت در پیش‌فروش خودرو الزامیست هشدار سازمان حمایت به متقاضیان پیش‌خرید خودرو تعمیر خودرو در دوره گارانتی رایگان است آیین نامه جدید حمایت از مصرف کنندگان رضایت مشتری خودرو را افزایش داد 2 راه حل برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو سرانجام شکایت از خودروسازان خدمات پس از فروش خودرو با "بالگرد" الزام وزارت صنعت به حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو حضور شرکت‌های خارجی در ایران به شرط داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش پلتفرم برخی خودروهای قدیمی کنار گذاشته می شود حداکثر زمان رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو چند روز است؟ قبل از پیش‌خرید خودرو استعلام کنید! درج آگهی پیش‌فروش خودرو بدون مجوز وزارت صنعت ممنوع شد فروشنده خودرو حق دریافت بیش از 50 درصد پیش پرداخت را ندارد نهادینه شدن شعار حق با مشتری در ایران حقوق مصرف‌کنندگان خودرو حفظ می‌شود!؟ چگونگی پرداخت سود انصراف از خرید خودرو موتورسیکلت مشمول خسارت توقف در تعمیرگاه شد اقدام دولت برای تامین حقوق مصرف‌کنندگان خودرو داخلی‌سازی به کاهش کیفیت خودرو منجر نشود کمیته خودرو ویژه حمایت از حقوق مصرف کننده در اصفهان فعالیت خود آغاز کرد عهد خودروسازان 10 ساله شد طرح "تعویض خودرو" اجرایی نشد! تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان رضایت از فرایند فروش خودرو در ایران کاهش یافت خسارت "توقف" سواری‌ها تعیین شد فاکتور فروش خودرو شفاف می‌شود اصلاحیه‌ای بر اصلاحیه واردکنندگان غیررسمی خودرو اجازه واردات ندارند بیشترین شکایت مصرف کنندگان اقلام پرمصرف در حوزه خودرو است خدمات خودرو مشمول گارانتی شد آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو ابلاغ شد جریمه تاخیر در تحویل خودرو اجرایی شد شرایط اعلام قیمت خودرو در قانون جدید
Back to top