نکات فنی خودرو؛

نشانه‌های خرابی سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

عصر خودرو- یکی از اجزای تشکیل‌دهنده اصلی در قسمت موتور خودروهای انژکتوری، سنسور دریچه گاز است که عملیات گاز خوردن خودرو را انجام می‌دهند.

Tuesday 22 December 2020 - 16:31:00

نشانه‌های خرابی سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از مشکلاتی که برای خودروی شخصی ایجاد می‌شوند با یک بررسی کوچک قابل شناسایی هستند. فقط کافیست به نشانه‌های خرابی اتومبیل توجه کنید تا به مشکل ایجاد شده پی ببرید. در این گزارش قصد داریم به شناسایی خرابی سنسور دریچه گاز خودرو بپردازیم.

یکی از اجزای تشکیل‌دهنده اصلی در قسمت موتور خودرو‌های انژکتوری، سنسور دریچه گاز است. همانطور که از نام آن مشخص است، سنسور دریچه گاز، با گاز کار و سیگنال ولتاژ را به کامپیوتر ارسال می‌کند و سرعت حرکت داده را نشان می‌دهد.اگر به زبان ساده تر بگوییم، سنسور دریچه گاز در کنار استپر موتور عملیات گاز خوردن خودرو را انجام می‌دهند، این سنسور با کم یا زیاد بودن مصرف سوخت نیز ارتباط مستقیم دارد و در صورت خرابی، باعث گاز خوردن بی‌دلیل خودرو و به دنبال آن مصرف بالای سوخت می‌شود.

از کار افتادن این سنسور،  می‌تواند لامپ نشانگر عملکرد (MIL) را که روی داشبور است، روشن کرده و باعث شود موتور در هنگام شتاب دادن دچار مشکلاتی شود. سنسور دریچه گاز در مصرف سوخت تأثیرگذار است و اگر لامپ نشانگر روشن شد، حتما نیاز است که به یک مکانیک مراجعه کنید چرا که در این صورت سوخت خودرو بیش از حد مصرف خواهد شد.

هنگامی‌ که راننده به خودرو گاز می‌دهد وضعیت باز و بسته بودن، ولتاژ و زاویه سنسور تغییر می‌کند. در این شرایط کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را توسط سنسور مپ (سنسور فشار و دمای هوای ورودی) اندازه‌گیری کرده و میزان پاشش بنزین را تنظیم می‌کند.

یکی از عوامل خرابی سنسور دریچه گاز،رسیدن آب به سنسور است. رانندگانی که خودروی خود را به کارواش می برند و موتور آن را شستشو می‌دهند حتماً باید سوکت تمام سنسور‌ها از جمله سنسور دریچه گاز را توسط باد خشک کنند. دیگر عاملی که در خرابی این سنسور تأثیرگذار است  گاز دادن زیاد به خودرو است.با توجه به کیفیت پایین اجناس موجود در بازار، نباید فشار زیادی به ماشین وارد شود تا قطعات فابریک خودرو خراب نشوند.

کثیف بودن محفظه دریچه گاز نیز باعث خراب شدن سنسور دریچه گاز می‌شود.اگر محفظه داخل دریچه گاز به مدت طولانی کثیف بوده و جرم گرفته باشد، باعث باز ماندن پولکی می‌شود. اگر پولکی باز باشد، به دنبال آن سنسور دریچه گاز نیز باز شده و به‌اندازه 1 یا 2 درجه تغییر زاویه پیدا می‌کند. زاویه داشتن طولانی‌مدت مقاومت متغیر را دچار خرابی خواهد کرد. در چنین حالتی، حتی با شستن و تمیز کردن محفظه داخل دریچه گاز، سنسور به حالت قبل خود بازنمی‌گردد و باید تعویض شود.

برچسب ها

دریچه گازنکات فنی خودرو
مطالب مرتبط بیشتر
چگونه با تمیز کردن بلبرینگ‌ خودرو از صدای اضافی آن بکاهیم ؟ اگر درب های خودرو به درستی بسته نشود باید چه کار کنیم؟ چرا باید در زمستان از ضد یخ استفاده کرد؟ سنسور سرعت ABS چیست؟ علت صدای گیربکس خودرو در دنده عقب چیست؟ خطرات باتری خودرو که باید بدانید باتری خودرو چقدر دوام می آورد؟ علت ضعف عملکرد بخاری خودرو چیست؟ 5 دلیلی که ممکن است ماشین شما هنگام رانندگی خاموش شود رانندگی با مقدار سوخت کم چه آسیبی می‌تواند به خودرو بزند؟ نکاتی مهم که رانندگان باید درباره روغن موتور بدانند چرا هنگام ترمز گرفتن، صدای سوت می شنویم؟ چگونه می توانید عمر لنت ترمز خودرو را بیشتر کنید؟ نکاتی در خصوص تعمیر و نگهداری باتری خودرو که نمی‌دانید موتورشویی و تمیز نگه داشتن اجزای زیر کاپوت خوب است یا بد؟ نگهداری پیشگیرانه چیست و چرا اهمیت دارد؟ چگونه بفهمیم خودرو به سرویس دوره‌ای نیاز دارد؟ نشانه‌هایی که می گوید خودرو به تعمیر دینام نیاز دارد راهکاری ساده برای خاموش کردن چراغ سرویس خودرو بدون استفاده از دستگاه دیاگ بنزین بی‌کیفیت با موتور خودرو چه می‌کند؟ چگونه از سلامت گیربکس اتوماتیک اطمینان حاصل کنیم؟ دلیل خرابی استپر موتور چیست؟ 5 نشانه که می‌گوید خودرو شما نیاز به تعویض روغن دارد چگونه ایراد کمک فنر‌های خودرو را تشخیص دهیم؟ علت ریپ زدن خودرو حین رانندگی چیست؟ روشن ماندن خودرو در حال خلاص به موتور لطمه میزند؟ سریعترین راه‌ها برای خنک کردن فضای داخلی خودرو علت روغن سوزی خودرو و نشانه‌های آن چیست؟ مبدل کاتالیستی خودرو چگونه کار می‌کند؟ نکات مهمی که در مورد انتخاب مایع شیشه شوی باید بدانید+ویدیو طنز بهترین زمان تعویض روغن گیربکس چه زمانی است؟ 3 نکته کلیدی و مفید برای شستن ماشین در زمستان چرا ماشین کند استارت می‌زند؟ عادات و اشتباهات رایج رانندگی 5 عادت اشتباه در رانندگی که به خودروی شما آسیب می‌زند عمر صفحه کلاچ خودرو را چگونه افزایش دهیم؟ علت گرم شدن بیش از حد موتور خودرو چیست؟ بهترین روش موتورشویی خودرو کدام است؟ گیربکس CVT چیست؟ چند روش برای گرم کردن خودرو در روز‌های سرد پیش رو ساخت مخزن گاز خودرو با پوست گردو نگاهی به مجموعه دریچه گاز خودرو و انواع آن افسار پیشرانه
Back to top