باید و نبایدهای قوانین و مقررات هتل ها

عصر خودرو- وقتی تصمیم به رزرو هتل می گیرید، به احتمال زیاد تمام توجه خود را بر امکانات و قیمت اتاق های هتل متمرکز می کنید. در این میان ممکن است فراموش کنید که هتل ها هم قوانین و مقرراتی دارند که نادیده گرفتن آنها می تواند اقامت شما را با مشکل مواجه کند.

Monday 04 November 2019 - 11:10:00

باید و نبایدهای قوانین و مقررات هتل ها

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» ، وقتی تصمیم به رزرو هتل می گیرید، به احتمال زیاد تمام توجه خود را بر امکانات و قیمت اتاق های هتل متمرکز می کنید. در این میان ممکن است فراموش کنید که هتل ها هم قوانین و مقرراتی دارند که نادیده گرفتن آنها می تواند اقامت شما را با مشکل مواجه کند. هر چند که هر هتلی می تواند قانون خاص خود را داشته باشد، اما اصول کلی وجود دارد که تمام هتل های دنیا ملزم به رعایت آنها هستند. در این مطلب جااینجاس از قوانین و ضوابطی می گوید که هتل ها برای مشتریان خود در نظر گرفته اند.
در مورد زمان ورود و خروج هتل ها

همانطور که می دانید در بیشتر هتل های دنیا و از جمله ایران شما باید ساعت 2 بعد از ظهر اتاق خود را تحویل گرفته و در ساعت 12 ظهر نیز آن را تحویل دهید. هر چند که در این زمینه نیز استثنائاتی وجود دارد و برخی هتل ها ساعت ورود و خروج خود را دارند. پس باید توجه داشته باشید که در هنگام رزرو هتل مورد نظر خود به این ساعت ها توجه کنید؛ مگر اینکه در لیست امکانات هتل به عبارت پذیرش 24 ساعته برخورد کنید.
اما اگر خارج از ساعات تعیین شده وارد هتل شده یا از آن خارج شوید، چه اتفاقی می افتد؟

اگر بخواهید زودتر از موعد تعیین شده توسط هتل کار پذیرش و تحویل گرفتن اتاق خود را انجام دهید، باید نخست با پذیرش هماهنگ کرده و سپس 50 درصد هزینه یک شب اقامت کامل در هتل را پرداخت کنید. به این هزینه مازاد که توسط مسافر پرداخت می شود، نیم شارژ می گویند. بگذارید با مثالی این موضوع را بیشتر برایتان روشن کنیم. فرض کنید که از طریق سایت جااینجاس یک کابانا دو نفره را در هتل داریوش کیش به قیمت شبی 652 هزار تومان رزرو کرده اید. قیمت اصلی اتاق 990 هزار تومان بوده که با اعمال تخفیف 652 هزار تومان به شما ارائه می شود. ساعت ورود و خروج به این هتل به ترتیب 14 و 12 می باشد. پس اگر بخواهید زودتر از موعد در اتاق خود باشید، باید نصف مبلغ اصلی(یعنی 990 هزار تومان و نه 652 هزار تومان) را بپردازید که می شود به عبارتی 495 هزار تومان!

البته نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که اگر زمان ورود شما به اتاق تان طوری باشد که هتل مجبور شود از یک شب قبل آن را برای شما خالی نگه دارد، باید کل هزینه یک شب را بپردازید یا به عبارتی شب قبل را هم رزرو کنید. به دلیل همین هزینه های نیم شارژ است که معمولا مسافران زمان پروازها یا بلیط قطار خود را طوری برنامه ریزی می کنند که یا رأس ساعت به هتل برسند یا کمی زودتر رسیده و در شهر گشتی بزنند. خوشبختانه امروز بسیاری از هتل ها اتاق چمدان دارند و شما می توانید چمدان خود را تحویل داده و تا زمان تعیین شده به گشت و گذار در اطراف بپردازید یا اینکه در لابی هتل بنشینید و تلویزیون تماشا کنید!

همین قانون در مورد ساعت خروج از هتل هم با اندکی تفاوت وجود دارد. زمان خروج و تحویل اتاق در بیشتر هتل ها ساعت 12 ظهر است؛ اما ممکن است در برخی هتل ها این ساعت 13 یا حتی 15 هم باشد. در مورد نحوه دریافت نیم شارژ خروج هم هتل ها قوانین خاص خود را دارند. برای مثال ساعت خروج در هتل پارسیان استقلال تهران 12 ظهر می باشد. اگر این زمان تا ساعت 20 شب تمدید شود، مسافر موظف به پرداخت نیم شارژ بوده و بیشتر از ساعت 20 مشمول پرداخت کل هزینه می شود.

با توجه با آنچه تا کنون گفته شد، دریافت مبلغ اضافی از مسافران یا همان نیم شارژ در هتل های مختلف تابع قوانین متفاوتی است. بنابراین توصیه می شود از قبل در مورد این قوانین اطلاع حاصل کنید. اما ضوابط دیگری هم در خصوص رزرو هتل ها وجود دارد که در ادامه مطلب با قوانین و مقررات هتل ها آشنا شوید، به آنها می پردازیم.
حداقل سن رزرو هتل

حداقل سن رزرو هتل در ایران 18 سال تمام است و افراد کمتر از این سن قادر به رزرو هتل نمی باشند. از آنجایی که مسافران در زمان پذیرش باید مدارک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه عکس دار، پاسپورت یا ویزا(برای مسافران خارجی) به همراه داشته باشند، پنهان کردن سن واقعی رزرو کننده به هیچ وجه ممکن نیست.
شرایط پذیرش کودکان

شرایط پذیرش کودکان نیز از آن دسته قوانینی است که در هتل ها متغیر است. برای مثال هتل بین المللی تبریز کودکان تا سن 6 سال را از پرداخت هزینه معاف می کند؛ در حالی که هتل شهریار تبریز قانون دیگری دارد. به این صورت که نرخ خردسال تا 2 سال رایگان و کودک 7 سال در صورت عدم استفاده از سرویس اضافه موظف به پرداخت هزینه نیم بها می باشد که به صورت حضوری در هتل دریافت می شود. اما در حالت کلی پذیرش کودکان زیر 2 سال رایگان بوده و دریافت هزینه بابت اقامت آنها تخلف به حساب می آید.
شرایط پذیرش زوج ها در هتل

زوج های ایرانی برای اینکه بتوانند سوئیت مشترک رزرو کنند، باید کارت ملی یا شناسنامه یکی از زوجین را به همراه داشته باشند. در صورت ازدواج موقت نیز همراه داشتن صیغه نامه معتبر الزامی است. علاوه بر این خانم های مجرد که پیشتر قادر به رزرو هتل به تنهایی نبودند، اکنون می توانند با داشتن مدرک شناسایی این کار را انجام دهند.
شرایط لغو رزرو هتل

اگر رزرو هتل خود را از طریق سایت جااینجاس یا هر سایت دیگری انجام می دهید، باید بدانید که وضع شرایط و ضوابط لغو کنسلی در اختیار اقامتگاه است و هر هتل نیز قوانین خاص خود را در این زمینه دارد. بنابراین می توان گفت که شرایط و مبلغ جریمه کنسلی بعد از ثبت این درخواست مشخص شده و مابقی به حساب مسافر واریز می شود. اما بر طبق مواد شیوه نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی شرایط لغو رزرو به صورت زیر می باشد:

*اگر متقاضی تا 20 روز قبل از زمان رزرو شده برای استفاده، نسبت به لغو آن اقدام کند، هیچ گونه جریمه‌ای به وی تعلق نخواهد گرفت،

*از 20 روز تا 11 روز قبل از ورود مهمان به واحد اقامتی، مبلغ 20 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق،

*از 10 روز تا شش روز قبل از ورود مهمان به واحد اقامتی، مبلغ 30 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق،

*از پنج روز تا 48 ساعت قبل از ورود مهمان به واحد اقامتی، مبلغ 50 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق

*از 48 ساعت قبل تا زمان ورود مهمان، مبلغ 70 درصد هزینه اقامت یک شب به ازای هر اتاق.

تبصره 1:چنانچه مهمان پس از رزرو و اقامت در هتلی، بنا به هر دلیلی از ادامه اقامت در هتل منصرف شد، هزینه یک شب اقامت به ازاء هر اتاق محاسبه و از مبلغ پیش‌پرداخت کسر خواهد شد، به جز موارد خاص با توافق طرفین.

تبصره 2:کاهش تعداد اتاق‌های رزرو شده توسط دفاتر خدمات سیاحتی و جهانگردی تا 48 ساعت قبل از ورود و تا سقف قابل قبول بوده و مشمول جریمه نیست.

لازم به ذکر است که امکان لغو رزرو در روزهای شلوغ و با توجه به اطلاع رسانی قبلی وجود ندارد و مسافر نیز نمی تواند ادعایی بابت استرداد مبلغ داشته باشد. برای مسافرانی که هتل خود را از طریق سایت جااینجاس رزرو کرده اند دانستن این نکته الزامی است که" این سایت مسئول کلیه رزروهایی است که مراحل تایید آنها نهایی شده و واچر برای کاربر صادر گردیده است . در مواردی خاص که جزو لاینفک رزرو هر هتل می باشد، احتمال دارد که یک رزرو حتی بعد از تایید نهایی قابل واگذاری به کاربر نباشد( بنا به شرایط هتل ). در این مواقع جااینجاس متعهد می گردد که اقامتگاهی مشابه و در همان زمان درخواستی را در اختیار کاربر قراردهد و یا وجه را بنا به درخواست ایشان عینا مسترد نماید".

منبع: جااینجاس، سایت رزرو هتل در سراسر ایران؛ https://jainjas.com

برچسب ها

سفرجااینجاسهتل
مطالب مرتبط بیشتر
تخصیص هزینه سفرها به خودروهای لوکس دید و بازدید و سفر را تعطیل کنید مردم در تعطیلات عید فطر سفر نکنند سفرهای کرونایی چگونه باشد پیشنهاد تعطیلی یا کاهش ظرفیت حمل ونقل عمومی آمار سفر خودروهای پلاک همدان 77 درصد کاهش یافت سهمیه نوروزی بنزین در تابستان استفاده شود آیا می‌توانیم در سفرهای هوایی حیوانات خانگی‌مان را همراه خود ببریم؟ قیمت بنزین چه تاثیری بر سفرها گذاشت؟ چگونه با بدترین اتفاقات سفر مواجه شویم؟ مسافران زمان بازگشت را به ساعات پایانی امروز موکول نکنند 60 درصد مسافران شمال هنوز به خانه برنگشته‌اند هموطنان از سفرهای غیرضرور به استان‌های شمالی و غربی پرهیز کنند رانندگان قبل از سفر از صحت و سلامت فنی وسایل نقلیه خود مطمئن باشند نشست کمیسیون عمران با مسئولان دولتی برای اندیشیدن تمهیدات سفرهای نوروزی 8 بررسی‎ فنی خودرو قبل از یک سفر زمستانی بررسی‎ فنی خودرو قبل از یک سفر زمستانی تاثیر سفر با خودروهای شخصی بر افزایش آلودگی هوا سفر به یاد ماندنی مشتریان مدیران خودرو در چین چطور همه می‌رویم شمال؟ آماده باش راهور برای نماز عید قربان و سفرهای آخرهفته سفر در کوتاه‌ترین زمان با همکاری خودرو و بالگرد
Back to top