تعویض دنده‌ بدون ترتیب باعث آسیب به خودرویتان می‌شود؟

عصر خودرو- امروزه بسیاری از خودروهای جدید با جعبه دنده های خودکار ارایه می شوند، اما در برخی از کشورها از جمله ایران هنوز این مساله فراگیر نشده و اکثر اتومبیل ها با گیربکس های دستی به فروش می رسند.

Wednesday 08 November 2017 - 15:23:00

تعویض دنده‌ بدون ترتیب باعث آسیب به خودرویتان می‌شود؟

 به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبر آنلاین ،در گیربکس های خودکار تعویض یا انتخاب دنده صحیح در شرایط مختلف بر عهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد.

در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به صورت خودکار انتخاب می شود. در این نوع از گیربکس ها دنده ها معمولا به ترتیب کم و زیاد می شوند.

در گیربکس های کاملا دستی این راننده است که تمام و کمال کنترل گیربکس و انتخاب دنده ها را بر دارد و برخلاف نمونه های سکوئنشال می تواند بدون رعایت ترتیب، دنده ها را تعویض کند.

برای مثال در یک جعبه دنده دستی می توان مستقیما از دنده یک به دنده سه رفته یا برعکس از دنده پنج به دنده سه یا دو آمد،.حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا این کار باعث صدمه به گیربکس یا سایر اجزا می شود یا خیر؟

جیسون فنسک (Jason Fenske) که دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی است، با راه اندازی یک کانال یوتیوبی ویدیوهای جالبی درباره مباحث فنی و نحوه کارکرد اجزای مختلف خودرو تهیه می کند.

در یکی از آخرین پست ها، جیسون به موضوع تعویض دنده در گیربکس های دستی پرداخته و این مساله را تشریح کرده است.

به گفته جیسون اگر بخواهیم بدون رعایت ترتیب از یک دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم، چنانچه در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور، هنگام درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود. این اتفاق ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را به دنبال داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد

برچسب ها

دندهدنده اتوماتیکتعویض دنده
مطالب مرتبط بیشتر
اقتصادی‌ترین خودرو اتوماتیک بازار طرح تبدیل تندر پلاس اتوماتیک به 207 صندوقدار اتوماتیک برای تعهدات فاقد دعوتنامه چرا خودرو‌های دنده‌ای مصرف سوخت کمتری نسبت به خودرو‌های اتوماتیک دارند؟ آغاز گسترش خودروهای برقی، پایانی برای خودروهای دنده دستی نکات مهم در رانندگی با خودرو‌های دنده اتوماتیک چرا و در کجا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟ نکات مهم در رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک افت محبوبیت گیربکس‌های دستی ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار را بشناسید 6 نکته ضروری برای دارندگان خودروی دنده اتومات قیمت جدید پژو 207 دنده ای ویژه مردادماه 98 یاران روزهای پرترافیک قیمت جدید خودروی جک S3 از سوی کرمان موتور اعلام شد دنده مناسب برای پارک کردن خودروهای دستی چیست؟ 5 عملی که نباید در خودرو های اتوماتیک انجام داد 5 مورد ممنوعه در خودرو‌های اتوماتیک را بشناسید! فروش نقدی آریو اتوماتیک آغاز شد پژو 207 صندوقدار اتوماتیک در شهر رؤیت شد نگاهی به ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران؛ 1+5 انتخاب اتوماتیک، با کمتر از 50 میلیون! مقایسه 5 خودروی اتوماتیک ارزان در ایران چرا در بعضی خودروها فقط یک چراغ دنده عقب بکار رفته است؟ دلایل استقبال از خودروهای دنده اتومات در بازار ایران تجربه بلندمدت با جک J5 اتوماتیک؛ برخاسته برای آبروخواهی چند ترفند ساده برای خودروهای اتوماتیک میزان رضایت مشتریان از خودروهای اتومات آیا کوبش جعبه‌دنده خودکار پژو 206 و 207 راه حلی دارد؟! معرفی و مشخصات کامل ساینا اتوماتیک محصولی از شرکت سایپا چه زمانی دنده را تعویض کنیم؟ کاهش قیمت اتوماتیک های داخلی + جدول پژو 206 اتوماتیک و 207 اتوماتیک وارد بازار شدند! + قیمت خودروهای اتوماتیک زیر 50 میلیون تومان بازار ایران + جدول از اولین خودرو ایرانی دنده اتومات در بغداد رونمایی شد افتتاح خط تولید گیربکس اتوماتیک در هفته آینده ساینا با گیربکس اتوماتیک به زودی وارد بازار می‌شود دردسرسازترین امکانات خودروهای پیشرفته خودروهای اتوماتیک زیر 50 میلیون تومان بازار ایران + جدول دنده اتومات‌های اقتصادی در بازار ایران دنده 5 خودروها در تهران ممنوع! مچ اندازی دنده اتومات های 50 میلیونی نظاره‌گر کیا Cerato 2017 باشید +تصاویر نگاهی به فورد Fusion سال 2017 +تصاویر کادیلاک لوکس CT6 را ببینید 10 مدل دنده برگزیده خودرو های خارجی
Back to top