مهم‌ترین نشانه‌های خرابی کمک فنر‌های خودرو چیست؟

بازی پــر خطــر!

عصر خودرو- سیستم تعلیق خودرو در واقع قسمتی است که اتصال‌دهنده زمین پایدار و خودرو محسوب می‌شود. خودرو از طریق این بخش‌ روی زمین قرار می‌گیرد و به همین خاطر سلامت بخش سیستم تعلیق و فنربندی‌ها اثر بالایی در کیفیت و چگونگی رانندگی و همچنین سلامت سرنشینان دارد.

Tuesday 17 January 2017 - 12:57:00

بازی پــر خطــر!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خرابی این بخش که متشکل از قسمت‌های زیادی است، هم می‌تواند منجر به بروز ایراد در دیگر بخش‌ها و حتی شاسی و بدنه شود و هم از کیفیت و لذت رانندگی به طرز شدیدی بکاهد. ضمن اینکه پیدایش عیوب در برخی‌ قسمت‌ها مثل کمک‌فنر‌ها، سیبک‌ها و... حتی می‌تواند منجر به عدم پایداری و حتی چپ‌شدن خودرو در حین حرکت حتی در سرعت‌های نه‌چندان بالا شود. در این بخش به شناخت کمک فنر و نشانه‌های خرابی آن می‌پردازیم.

کمک فنر
کمک فنر یکی از حساس‌ترین این بخش‌هاست که کار آن را باید تکمیل‌کننده فنر‌ها بدانیم. کمک فنر درواقع جاذب ضربات وارد شده به سیستم تعلیق نیست و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، یک قطعه برای کمک به فنر‌ها برای جذب بهتر ضربات و همچنین جلوگیری از ارتعاشات فنر است. ضمن اینکه این قطعه که از یک طرف به چرخ‌ها و از طرف دیگر به یک عضو متحرک سیستم تعلیق متصل می‌شود، وظیفه دارد تا چرخ‌ها را روی زمین فشار داده و آنها را در محل خود نگه دارد. به همین خاطر خرابی این قطعه اثر بالایی در ناپایداری تایر‌ها خواهد داشت.
وقتی فنر به جذب ضربات وارد شده از سوی مسیر می‌پردازد، بنا به اصل کاری آن و قوانین فیزیکی، دچار ارتعاش خواهد شد تا زمانی که نیروی وارد شده به طور پله‌ای میرا شده و از بین برود. کمک فنر در واقع میرا کننده این ارتعاشات است و با توجه به ساختارش، از ادامه ارتعاشات برای مدت زیادی و به صورت ادامه‌دار، جلوگیری می‌کند. خرابی این قطعه که انواع مختلفی از آن وجود دارد، نشانه‌های خاصی داشته که پیدایش هر کدام از آنها به معنی زنگ خطری برای پایان عمر این قطعه است.

مهم‌ترین نشانه‌های خرابی کمک فنر
1-تغییر ظاهری 
تغییر در ظاهر کمک فنر مثل ضربه خوردن، کج شدن میله اصلی، له شدن بدنه و... در صورتی که از حد مجازی عبور کند، می‌تواند منجر به پیدایش مشکل در کارکرد صحیح کمک فنر شود.

2-روغن زدن
وجود سیال روغنی در کمک فنر الزامی است. روغن زدن کمک فنر و چرب شدن بدنه آن نشان از خرابی واشر‌ها، نشت بند‌ها و پکینگ‌های آن دارد که منجر به بروز نشتی سیال از آنها شده است. چنین کمک فنری نمی‌تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد چراکه عامل اصلی میراکننده خود را از دست داده است.

3-بازی بدنه خودرو 
همان طور که گفته شده، کار کمک فنر جلوگیری از ارتعاشات فنر به واسطه ورود ضربه از زمین به آن است. پس اگر بدنه خودرو در حین حرکت بازی زیادی دارد و یا در زمان ترمز زدن، شیرجه رفتن دماغه خودرو بیش از حد است، نشان از خرابی کمک فنر‌هاست. در این حالت، در عبور از دست‌انداز‌ها، بدنه خودرو تا فاصله زیادی از مسیر دائما در حال نوسان به بالا و پایین است که این حالت در عقب خودرو که سبک‌تر است، کاملا نمود دارد. همچنین تمایل بیش از حد خودرو به یک طرف در زمان پیچیدن نیز، از دیگر نشانه‌های خرابی کمک فنر است.

4-رقصیدن چرخ‌ها 
وقتی که کمک فنر ایراد دارد، بازی محور‌ها و در نتیجه چرخ‌ها نیز بیشتر می‌شود به طوری که دائما بالا و پایین حرکت می‌کنند. به این حالت اصطلاحا رقصیدن تایر روی زمین گفته می‌شود. این پدیده در زمان عبور از پستی و بلندی‌های مسیر دیده می‌شود.

5-ارتعاش بدنه در زمان سکون 
یک آزمایش قدیمی و نسبتا صحیح، فشار دادن هر چهار گوشه خودرو به سمت پایین و مشاهده رفتار بالا آمدن بدنه است. در صورتی که بدنه بعد از بالا آمدن ارتعاش پیدا کند و دوباره این رفتار خود را تکرار کند، نشان از خرابی کمک فنر است.

6-کشیدن فرمان
کشیدن فرمان ناشی از خرابی جلوبندی است. در جلوبندی قسمت‌های زیادی قرار دارند که کمک فنر نیز یکی از آنهاست. خرابی کمک فنر هم باعث لاستیک‌سایی می‌شود که می‌توان اثر آن را به صورت ساییدگی و سیاه شدن قسمتی از تایر به راحتی مشاهده کرد و هم در حین حرکت در مسیر مستقیم، می‌تواند منجر به کشیده شدن فرمان به یک سمت شود.

7-صدای اضافی 
خرابی کمک فنر می‌تواند منجر به بروز صدای تقه از آن در حین عبور از دست‌انداز‌ها شود به طوری که شنیدن این صدا کاملا واضح خواهد بود. در برخی از موارد، این صدا می‌تواند نشای از شل شدن مهره اصلی نگهدارنده کمک فنر در جای خود نیز باشد که به راحتی قابل رفع است.

برچسب ها

سیستم تعلیقکمک فنر
Back to top