تلفیق، تنها راه حل دوام شرکت های خودروسازی مالزی

عصر خودرو- وع تولیدات دو شرکت خودروسازی مالزی (پروتون و پردوآ) نشان می دهد این دو شرکت برای دوام فروش محصولات خود نیازمند پیوستن به یکدیگر و تشکیل شرکت خودروی سازی واحدی هستند تا دستکم تمایل مصرف کنندگان مالزیایی به خرید خودروهای دست دوم خارجی وارداتی را به سمت محصولات جدید داخلی سوق دهند.

Monday 19 December 2016 - 09:21:00

تلفیق، تنها راه حل دوام شرکت های خودروسازی مالزی

به گزارش پایگاه خبر«عصرخودرو» به نقل از ایرنا، شایعاتی که سال ها پیش در مورد به هم پیوستن دو شرکت خودروسازی مالزی به نام های پروتون و پردوآ تکذیب می شد، این روزها از سوی برخی متخصصان و اقتصاددانان مالزی بازخوردهای مثبتی دریافت کرده، که این امر نیازمند بررسی دقیق تر شرایط اقتصادی این دو شرکت خودروسازی در حال حاضر است.
شرکت پروتون که اکنون به جای ساخت مدل های بزرگ با حجم موتور بالاتر به ساخت مدل های کوچکتر با حجم موتور پایین روی آورده است، در مسیری قرار گرفته که نقطه آغاز فعالیت پرودآ، دیگر رقیب این شرکت بوده است.
پردوآ ابتدا از ساخت مدل های کوچک با حجم موتور بسیار پایین (خودروهایی با وزن حدود 600 کیلوگرم و با حجم موتور 660 سی.سی آغاز کرد و مدل هایی که از این شرکت اکنون وارد بازار مالزی می شود، مدل های بزرگ تر با حجم بالاتر هستند.
این دو شرکت در حال حاضر به منظور کسب رضایت مشتریان برای حضور در بازار پررقابت مالزی که در آن خودروهای خارجی نیز از جایگاه مطلوبی برخوردارند، هر یک مسیری را در پیش گرفته اند که در تضاد با دیگری است. از اینرو در حالی که پروتون ممکن است با تولید خودروهای کوچکتر بتواند رضایت بخشی از جامعه مالزی را جلب کند، از سوی دیگر از دست دادن مشتریانی که علاقمند به خودروهای بزرگ تر هستند، تهدیدی برای این شرکت و فرصتی برای خودروسازی پردوآ محسوب می شود.
با توجه به محدودیت بازار مالزی در صورتی که این دو رقیب داخلی رقابت شدیدی با یکدیگر داشته باشند، ممکن است برای باقی ماندن در بازار با تهدیداتی مواجه شوند که در نهایت صنعت خودرو این کشور را با چالش اساسی مواجه می کند.
این چالش محدود به بازار داخلی مالزی است و به احتمال زیاد تاثیر چندانی بر بازارهای دیگر منطقه جنوب شرق آسیا ندارد، زیرا در اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور این منطقه مردم تمایل بیشتر به خودروهای ساخت ژاپن دارند و صنعت خودروسازی مالزی در این کشور 250 میلیونی از جایگاه چندانی برخوردار نیست.
اندونزیایی ها در ماه گذشته میلادی با رشد 15 درصدی خرید در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 99 هزار و 900 خودرو خریداری کردند که این امر نشان دهنده قدرت بالای خرید مصرف کنندگان اندونزی است. بازاری که بسیار از کشورهای جهان چشم به آن دوخته اند تا از ظرفیت ها منحصر به فرد آن استفاده کنند.
تویوتا، هوندا و دایهاتسو سه شرکت برتر ژاپنی هستند که با فروش محصولات خود در اندونزی جایگاه ویژه ای در خیابان های اندونزی به خود اختصاص داده اند.
مردم اندونزی علاقه ویژه ای به خودروهای چند منظور و خانواده دارند که عمدتا محصولات تویوتا در این رده بندی قرار گرفته و بدین ترتیب سهم 50 درصدی بازار این کشور را از آن خود کرده است.
نگاهی به فعالیت های پیشین پروتون نشان می دهد یکی از اشتباهات استراتژیک این شرکت که با شرکت های مطرحی همچون میتسوبیشی، لوتوس و هوندا همکاری می کرد، این بود که پنداشته شد اگر به نیروهای داخلی خود متکی شود می تواند به مفهوم بهتری از محصولات مالزیایی برخوردار شود، و همین امر آغاز از دست دادن فرصت های زیادی برای این شرکت شد.
برخی متخصصان صنعت خودروسازی معتقدند مقامات پروتون بعد از 33 سال تجربه که می توانستند درس هایی زیادی از آن بیاموزند، در صورتی که دست به تغییر و تحول اساسی نزنند، توان حضور موثر در بازار خودرو را نخواهد داشت.
در مقابل پروتون، اکنون شرکت خودروسازی پردوآ حضور دارد که به رغم برتری نسبی در مقابل رقیب خود، تاکنون نتوانسته محصول قابل ارائه ای برای بازار بین المللی تولید کند. حتی برخی تحقیقات جدید نشان می دهد مصرف کنندگان مالزی به رغم شرایط اقتصادی نامناسب این کشور که بخشی از آن مربوط به کاهش ارزش پول مالزی در قبال سایر ارزهاست، همچنان متمایل به خرید خودروهای دست دوم وارداتی هستند و ترجیح می دهند به جای داشتن خودروهای جدید ساخت داخل از مدل های وارداتی خارجی استفاده کنند.
از اینرو بسیاری از متخصصان، اقتصاد دانان و کارشناسان تنها راه حل افزایش سهم بازار مالزی توسط این دو شرکت خودروسازی را ادغام آنها می دانند و بر این باورند تجربیات و توانایی این دو شرکت با یکدیگر تنها راهی است که می تواند به تولید خودروهای بهتر، جذاب تر و قابل اعتمادتر و تنوع بیشتر منتهی شود.

برچسب ها

پروتونپردوآصنعت خودرو مالزی
مطالب مرتبط بیشتر
پروتون در راه بازگشت به ایران بازار خودرو مالزی در تقاطع رقابت برندهای خارجی و داخلی برای خرید پروتون جن تو چقدر باید هزینه کرد؟ ماهاتیر محمد در فکر راه‌اندازی خودرو ملی فیلیپین و ویتنام درپی ایجاد قطب جدید تولید خودرو در جنوب شرق آسیا فرزندم را از دست دادم و به زودی کشورم را جزییات بیشتر از خرید سهام پروتون توسط جیلی منابع آگاه: جیلی، پروتون را می‌خرد مذاکره زاگرس‌خودرو با پروتون برای آغاز مجدد همکاری احتمال خرید پروتون توسط پژو-سیتروئن قوت گرفت همکاری استراتژیک جیلی با پروتون بررسی چرایی گرایش پروتون مالزی به شرکت خودروسازی چین پروتون در جاده منتهی به بازار ایران بخش خصوصی همکار پروتون می‌شود آمادگی پروتون برای ورود به بازار خودروسازی ایران بدل مالزیایی لوتــــوس پروتون هم شاسی بلند ساخت (+عکس) تلاش پروتون مالزی برای بازگشت به بازار خودرو ایران 7 خودرویی که برای جیب شما خطری ندارند! کمک صدها میلیون دلاری دولت مالزی به خودرو پروتون پس از شکست سنگین در رقابت پروتون اسپرت دو نفره می سازد
Back to top