فونیکسریمکسبهتام

بازرس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی تاکید کرد:

خدمات پایدار در گرو حذف بروکراسی ترخیص قطعات از گمرکات

عصر خودرو- بازرس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی گفت: ارایه خدمات پس از فروش مستمر و پایدار به طور قطع جدا از تامین قطعه نیست و در صورت حل مشکل تامین قطعه، مشکلات موجود بر سر راه ارائه خدمات نیز حل خواهد شد.

خدمات پایدار در گرو حذف بروکراسی ترخیص قطعات از گمرکات
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱:۰۰

    امید رضایی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصر خودرو» ، با بیان این مطلب افزود: خودروساز هیچ گاه محموله خاصی را با هدف ارایه خدمات پس از فروش وارد نمی کند و محموله های وارداتی یا قطعات زیرمجموعه و یا قطعه نیمه ساخته بوده که در نهایت منجر به مونتاژ محصول نهایی می شود.
    وی با تاکید بر اینگه در صورت حل مشکلات موجود بر سر ترخیص کالا از گمرکات، مشکل خدمات پس از فروش و همچنین تامین قطعه حل خواهد شد، اظهار کرد: قطعه سازان در حال حاضر درصدی از تولید را به خدمات پس از فروش اختصاص می دهند و هیچ سازنده ای صرف خدمات پس از فروش اقدام به خرید و یا واردات قطعه نمی کند.
    به گفته رضایی، نمی توان مشکل فعلی ارایه خدمات پس از فروش را تنها موانع موجود در مسیر ترخیص کالا دانست بلکه مشکل اصلی، تامین قطعه بوده که لازم است شرایط ترخیص در گمرکات و قوانین و محدودیت ها به گونه ای جدید تعریف و سیاست موجود بازنگری شود.
    عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی ادامه داد: در حال حاضر عدم ترخیص قطعات با توجه به قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصاد و دارایی فرایند گمرک طولانی شده و نه تنها تامین قطعه با مشکلات زیادی مواجه شده بلکه در ارایه خدمات پس از فروش نیز با چالش های جدی و اعتراض های همگانی مواجه هستیم.
    وی در تشریح راه حل های این مشکل اظهار کرد: به طور قطع نمی توان به گمرکات اعلام کرد که با هدف رفع مشکلات موجود در خدمات پس از فروش، اقدام به ترخیص قطعات کند بلکه باید سیاست گذاری در زمینه ترخیص کالا تسریع شده و فرایند تعریف شده فعلی با پیش فرض ها کار را به تعویق بیندازد.
    رضایی با تاکید بر ضرورت در اختیار داشتن نسخه ای برای شرایط بحرانی تصریح کرد: باید فرایند ترخیص کوتاه تر و سرعت افزایش یابد در این صورت در کنار حل مشکل خدمات پس از فروش که هم اکنون تبدیل به مشکلی حاد شده و بخش زیادی از نارضایتی عمومی را به همراه دارد، مشکل قطعه ساز تا اندازه زیادی برای مونتاژ نیز حل خواهد شد.
    این فعال در زمینه صنعت قطعه در تشریح موانع موجود در مسیر تامین قطعات تصریح کرد: هم اکنون قبل از تخصیص ارز نیاز به اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دریافت تاییدیه به ازای هر ثبت سفارش از واحد مربوطه در وزارت صنعت، معدن و تجارت است که فرایندی زمان بر بوده و پس از آن سوی بانک مرکزی تخصیص ارز انجام می شود که فرایند طولانی تر است.
    وی یادآور شد: نبود ارز ثبت سفارش شده  و تبدیل ارز انتخابی به ارز جدید از دیگر مشکلات قطعه سازان است که فرایند کار را طولانی تر می کند. پس از این مرحله، بانک یا ارز متقاضی را در اختیار دارد و یا از طریق صرافی مورد اعتماد بانک، نسبت به دریافت ارز اقدام می کند تا زمانی که پول به حساب واریز شود، این فرایند زمان بر بوده و از ان جا که برخی از فروشندگان تا زمانی که پول وارد حساب آن ها نشود اقدام به عرضه کالای خود نمی کنند، مشکلاتی بر سر تامین قطعات مورد نیاز ایجاد می شود با این تفاسیر زمان پیش بینی شده برای واردات قطعه از ابتدای ثبت سفارش تا زمان رسیدن کالا به ایران مشخص نیست.

    نویسنده:میترا ممسنی

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو