فونیکسریمکسبهتام

دوچرخی که قربانی می‌گیرد

موتورسیکلت‌ها رکورددار حوادث در گلستان

عصر خودرو- موتورسیکلت بیشترین تلفات جانی حوادث رانندگی درون شهری و برون شهری را در گلستان به خود اختصاص داده و رفع این مشکل، علاوه بر فرهنگ‌سازی نیازمند برخوردهای قانونی با متخلفان است.

دوچرخی که قربانی می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر ، حوادث موتورسیکلت در گلستان چه در حوزه درون شهری و چه برون شهری آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

    کارشناسان معتقدند ارزان و در دسترس بودن موتورسیکلت، مستعد بودن آب و هوا، نزدیکی شهرها و روستاها و کشاورزی بودن استان از دلایل اصلی استفاده فراوان مردم از این وسیله است.

    طبق گفته رئیس پلیس راهور گلستان بیش از 200 هزار موتورسیکلت پلاک شده در استان وجود دارد و با توجه به حوادثی که راکبان را تهدید می‌کند این آمار بالا حتماً نیازمند آموزش‌های صحیح استفاده از آن است.

    رفتارهای پرخطر موتورسواران و استفاده بالا از این وسیله سبب افزایش آمار تصادفات موتورسیکلت‌ها است، یک کارشناس ایمنی ترافیک گفت: موتورسیکلت‌ها بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات به خود اختصاص می‌دهند.

    بهروز کریم نژاد افزود: سوارکردن اطفال در قسمت جلوی موتورسیکلت، استفاده تفریحی و خارج از ضابطه این وسیله حمل و نقل ساده و در دسترس بودن آن زمینه ایجاد خطر را افزایش می‌دهد.

    طبق گفته وی آموزش و کنترل موتورسواران به لحاظ رعایت اصول رانندگی با این وسیله نقلیه پرطرفدار امری ضروری است.

    سوانح موتورسیکلت‌ها علاوه بر ایجاد مشکلات مادی و جسمی زمینه ایجاد بیماری‌های روحی را هم فراهم می‌کندکریم نژاد تصریح کرد: موتورسواری با سرعت مطمئنه و پرهیز از حرکات نمایشی در خیابان‌ها نخستین گام پیشگیری از تصادف موتورسواران است اما برای کاهش آسیب‌های هنگام تصادف، گذاشتن کلاه‌های ایمنی مناسب، بستن انواع محافظ پا و زانو و همچنین پوشیدن لباس‌های مخصوص که ضربه‌گیر دارد، لازم است.

    وی بیان کرد: امروزه با پیشرفت‌ علم و فن‌آوری نکات ایمنی و حفاظتی خاصی برای حفظ جان سرنشینان موتور پیش‌بینی شده اما متأسفانه به‌رغم تمامی این تمهیدات باز مشاهده می‌شود که بسیاری از موتورسواران و رانندگان خودروها از این عوامل بازدارنده بهره لازم را نمی‌برند.

    49 درصد فوت‌شدگان حوادث درون شهری به موتورسواران تعلق دارد

    در خصوص آمار فوت‌شدگان و مجروحان حوادث درون شهری با رئیس پلیس راهور گلستان هم گفتگو کردیم، وی به خبرنگار مهر گفت: در هفت ماهه اول سال 97، حدود 49 درصد از فوت‌شدگان حوادث درون شهری و 52 درصد از کل مجروحان درون شهری استان به راکبان یا سرنشینان موتورسیکلت تعلق دارد.

    سرهنگ ایوب شرافتی با بیان این‌که 67 درصد از فوت‌شدگان و مجروحان موتورسوار تا 30 سال سن داشتند، افزود: بازدیدهای مشترکی را با پلیس راه و طرح‌هایی را با پلیس انتظامی اجرا کرده و همه تخلفات را کنترل می‌کنیم.

     

    وی تأکید کرد: نداشتن گواهینامه، استفاده نکردن از کلاه ایمنی و مخدوش کردن پلاک از جمله تخلفات است.

    شرافتی گفت: در سال 92 آمار فوتی‌های موتورسواران 41 درصد، سال 93 حدود 51 درصد، سال 94 حدود 54 درصد، سال 95 حدود 52 درصد، سال 96 حدود 46 درصد و در هفت ماهه نخست امسال 49 درصد بوده است.

    آمار فوت شدگان موتورسیکلت در حوادث درون شهری گلستان (اعداد به درصد است)

    افزایش 15 درصدی فوتی‌ها در جاده‌های برون شهری

    رئیس پلیس راه استان گلستان هم اظهار کرد: در جاده‌های برون شهری در 6 ماهه اول سال 15 درصد افزایش فوتی‌های راکبان و سرنشینان موتورسیکلت نسبت به مدت مشابه سال قبل روی داده است.

    موتورسیکلت برای مسافت‌ها کوتاه است و نه جاده‌های برون شهری و استفاده آن‌ها در بزرگراه‌ و آزادراه  توصیه نمی‌شودعلی عبدی با بیان این‌که در 6 ماهه نخست سال گذشته 61 نفر فوت کردند و امسال این رقم به 70 نفر رسیده است، ادامه داد: در مجروحان هفت درصد کاهش داشتیم، سال گذشته 496 نفر مجروح شدند و امسال این عدد به 460 نفر رسیده است.

    وی افزود: از کل فوت‌شدگان تصادفات 49 درصد و از کل مجروحان 40 درصد مربوط به موتورسواران است.

    عبدی با بیان این‌که با کسانی که کلاه ایمنی و گواهینامه ندارند، برخوردهای قانونی صورت گرفته و موتورسیکلت توقیف می‌شود، تأکید کرد: موتورسیکلت برای مسافت‌ها کوتاه است و نه جاده‌های برون شهری و استفاده آن‌ها در بزرگراه‌، آزادراه و کمربندی‌ توصیه نمی‌شود.

    عبدی گفت: برای راکبان موتورسیکلت کلاس‌های آموزشی در مساجد، مدارس و سایر مراسم برگزار کرده و از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها هم فرهنگ‌سازی می‌کنیم.

    هدر رفت سرمایه انسانی

    مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان هم در این زمینه گفت: تولید و توزیع موتورسیکلت‌های غیراستاندارد مغایر با شاخصه‌های شناخته شده و استفاده غیرمتعارف آن‌ها در سطح استان خسارت سنگین و جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها و جامعه وارد کرده و سبب هدر رفت سرمایه انسانی که نسل جوان و آینده‌ساز کشور هستند، می‌شود.

    عبدالرضا چراغعلی افزود: علاوه بر هزینه‌های درمان حجم قابل توجهی از کسانی که دچار حادثه می‌شوند از نظر عاطفی آسیب می‌بینند، قطع نخاع شدن و از کارافتادگی برای فرد و نبود پدر برای فرزند از جمله این آسیب‌ها است.

    وی ادامه داد: پیرو دستور استاندار پیگیر هستیم تا جلساتی را با دستگاه‌های مرتبط، برگزار کنیم تا پیشنهادات خود را برای کنترل خسارات موتورسواران ارائه دهند.

    چراغعلی تصریح کرد: سرعت بالا، عدم استفاده از وسایل ایمنی مناسب و موتورهای غیراستاندارد از عوامل به وجود آمدن حوادث است.

    وی گفت: برای برخی از مسیرهای پرخطر و حتی برای خروج موتورسیکلت از شهر باید ممنوعیت ایجاد شود.

    توزیع 27 هزار کلاه ایمنی

    راهداری یکی از دستگاه‌های متولی در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده درست از موتورسیکلت است، بنابراین با رئیس اداره ایمنی ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفتگو کردیم، رحیم باقری به خبرنگار مهر گفت: از سال 90 اداره کل راهداری گلستان برنامه‌های آموزشی خاصی را دنبال می‌کند زیرا باید فرهنگ‌سازی شده تا تغییر رفتار اتفاق بیفتد.

    وی افزود: توزیع کلاه، برطرف کردن مشکلات سیستم روشنایی، توزیع بروشور، آموزش مسائلی از قبیل پوشش موتورسوار و غیره توسط اداره راه انجام می‌شود.

    باقری گفت: از سال 90 تاکنون 27 هزار کلاه با همراهی پلیس راه در سطح استان توزیع کرده و حدود 200 گردهمایی در روستاهای مختلف برگزار کردیم.

    وی با بیان این‌که امسال 18 گردهمایی و دو هزار توزیع کلاه اتفاق افتاده است، افزود: آموزش، مهندسی و اجرای قوانین سه اصلی است که اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم باید این سه اصل به موازات هم پیش برود.

    در میان سه مثلث ترافیکی عامل انسانی، وسیله نقلیه و وضعیت راه‌ها بیشترین درصد تصادفات را عامل انسانی رقم می‌زنند و این امر در کنار حضور پرتعداد جوانان زیر 30 سال در میان حادثه دیدگان و قربانیان باید موجب ‌شود که به ریشه‌ها، عوامل و راهکارهای این مسأله، با تأمل بیشتری نگریسته شود.

    در زمینه کاهش حوادث رانندگی نباید همه مسئولیت‌ها را متوجه پلیس کنیم، زیرا وظیفه پلیس اقدامات برخوردی و پیشگیرانه با استفاده از ابزارهای قانونی است و اگر می‌خواهیم شاهد اقدامات تأثیرگذار در زمینه کاهش تصادفات باشیم باید اقدامات فرهنگی و اجتماعی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی را در دستور کار قرار دهیم.

     

     

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو