فونیکسریمکسبهتام

خودرویی ها در بازارسرمایه /۳ آذر ۹۵

صعود شکننده خودرویی ها در تالار شیشه ای

عصر خودرو- گروه خودرو و ساخت قطعات که مدتی است روزهای کم رمقی را تجربه می کند و با افت قیمت و کاهش تقاضا مواجه شده است، امروز در آخرین روز هفته شاهد افزایش حجم معاملات و رشد اندکی در شاخص گروه بودیم.

صعود شکننده خودرویی ها در تالار شیشه ای
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» ، گروه خودرویی که پس از توقف خساپا در روند کاهشی و فاز اصلاحی به سر می برد و شاهد نوسانات سبز و قرمز از این گروه هستیم،امروز در جهت مثبت نوسان کرد، به طوریکه شاخص گروه با رشد تنها 4 واحدی در مدار 19 هزار و 681 واحد قرار گرفت.
    در بازار متعادل مثبت امروز که با افزایش اندکی در داد و ستدها مواجه شد در مجموع بیش از 86 میلیون سهم به ارزش  12 میلیارد تومان داد و ستد شد و ارزش بازار گروه خودرویی در 171هزار میلیارد ریال قرار گرفت، لذا حجم معاملات 24 میلیون از دیروز بیشتر شد.
    در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی خوساز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره متوقف شد، لذا خوساز امروز را با 1.9 درصد رشد قیمت پایانی در رقم 346 تومان به کار خود خاتمه داد.
    به نظر می رسد، تا تعیین تکلیف ریسک های سیستماتیک بازار نظیر کابینه ترامپ و مواضع اش در مورد برجام, بازگشایی خساپا و انتشار بودجه 96 شرکتها، برخی نمادهای قطعه سازی که در مدت اخیر بیش از 30 الی50درصد رشد کرده اند اصلاح قیمتی خواهند داشت.
    این احتمال را نیز نباید از نظر دور داشت که ممکن است برخلاف انتظارات بعد از بازگشایی خساپا  به عنوان لیدر متوقف گروه خودرویی، شاهد افت محسوسی در قیمت آن باشیم، لذا نماد های این گروه تا بازگشایی خساپا صرفا  افزایش و کاهش نوسانی در قیمت خواهندداشت.
    امروز همچنین روند معاملات سهام خودرویی از وجود دوگانگی در تصمیم گیری های سرمایه گذاران حکایت داشت. خودرو وخزامیا و ورنا که در صفر تابلو معاملات خود را آغاز کرده بودند در پایان هم خودرو و ورنا با رشد قیمتی نزدیک صفر درصدی و خزامیا در صفر تابلو امروز را به پایان بردند، خموتور و خفناور نیز تنها صف خریدهای امروز بودند خموتور صف خرید کوچکی در قیمت پایانی 285 تومان با رشد 4.7 درصدی قیمت و خفناور صف خرید نزدیک 1 میلیونی در قیمت پایانی 254.8 تومان با رشد 5 درصدی تجربه کردند.
    امروز نیز خزامیا با 54 میلیون پرحجم ترین خودرویی ها بود،پس از آن با اختلاف بسیار، خودرو با حجم 6 میلیونی قرار داشت. در مجموع از 24 نماد معاملاتی روز جاری تعداد 5 نماد کاهش اندکی در قیمت پایانی داشتند و خزامیا و خپویش در صفر تابلو قرار گرفتند، مابقی 17 نماد نیز افزایش کمی در قیمت داشتند که در این بین به جز دو نماد  خفناور و خموتور که  به صف خریدشان اشاره شد قطعه سازان از جمله خنصیر،خریخت،ختوقا ،خچرخش و خوسازی که متوقف شد با رشد 1 درصدی قیمت پایانی سبزتر از سایر نمادها بودند.
    در پایان از دیگر اخبار امروز در حوزه خودرویی می‌توان  به سخنان  رضا شیوا رئیس شورای رقابت اشاره کرد که از پیگیری واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا به شرکت‌های فرعی ایجاد شده توسط همین خودروسازان در شورای رقابت خبر داد، می دانیم که طبق ماده 198 قانون تجارت هیچ شرکتی نمی‌تواند سهام خودش را خریداری کندبا این حال خودروسازان در ایران این قانون را دور زده‌اند به گونه ای که شرکت اصلی یک یا چند شرکت فرعی را ایجاد و مالکیت عمده آن را در اختیار می‌گیرد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط