فونیکسریمکسبهتام

برپایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعه نشان داد

حضور پررنگ شرکت‌های بازرگانی در نمایشگاه تخصصی قطعه

عصر خودرو- نمایشگاه‌ها یکی از بسترهای ارتباطی فعالان صنف‌های مختلف با یکدیگر است. بسان جشنی حرفه‌ای است که هر یک از تولیدکنندگان به عرضه محصولات و توانمندی‌های خود می‌پردازند تا خودی به دیگری نشان دهند و این خودنمایی در نمایشگاه‌ها نه تنها منفی نبوده بلکه حاکی از ظرفیت و توانایی حرفه‌ای تولیدکنندگان آن صنف است.

حضور پررنگ شرکت‌های بازرگانی در نمایشگاه تخصصی قطعه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو به رسم هرسال برگزار شد و هر یک از قطعه‌سازان توانمندی خود را به نمایش گذاشتند اما تفاوت شگفت‌انگیز نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش تعداد غرفه‌های خارجی نسبت به داخلی‌ها بود. هرچند این روند به ظاهر خوشایند است اما در عین حال می‌تواند هشداری باشد که بازار بسته شده ایران در دوران سخت تحریم، سفره‌ای برای محصولات وارداتی بعد از برجام (به گمان دیگران) خواهد بود. تجربه سال‌ها تلاش و گذراندن دوران سخت اقتصادی به طور قطع صنعتگر ایرانی را هوشیار کرده و او به این موضوع آگاه است که باید تهدید فضای باز اقتصادی را به فرصتی برای خود تبدیل کند و این عرصه را موقعیتی برای ارتقای خود و رقابت با همتایان بداند.
    نکته‌ای دیگر که توجه‌ها را در این نمایشگاه و البته نمایشگاه موتورسیکلت و قطعات به خود جلب می‌کرد غرفه‌های جزیره‌ای نمایشگاه بود که بیشتر در اختیار شرکت‌های بازرگانی قرار داشت. این شرکت‌ها که یا نماینده شرکت‌های وارداتی هستند یا تنها کار فروش قطعات را به عهده دارند، غرفه‌هایی با مساحت بالا و البته شکیل را در اختیار داشتند. هرچند انتظار می‌رود برای نمایشگاه‌های آینده صنعتگران این حوزه و کسانی که دود چراغ می‌خورند با غرفه‌آرایی و به‌منصه ظهور رساندن توانمندی‌های خود در قالب محصولات، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کنند.
    در ادامه گزارشی را از کارآمدی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو از سوی برخی غرفه‌داران می‌خوانید که هر یک به بیان دیدگاه‌های خود از نمایشگاه امسال پرداخته‌اند.

     


    ظرفیت برگزاری نمایشگاه اتومکانیکا
    یاسر قادری، سرپرست تولید خورشیدموتور، تولیدکننده انواع قطعات و کابل‌های کنترل خودرو، ابتدا درباره وضعیت تولیدی این شرکت گفت: تمام قطعات استفاده شده در کابل تولید داخل است اما تولید در حجم بالا نیست و در نتیجه بخش کوچکی از بازار کشور در اختیار این واحد تولیدی است.
    وی افزود: البته به تازگی در بحث تولید فیلتر نیز وارد شده‌ایم که بخشی از بازار لوازم یدکی را پوشش خواهد داد.
    قادری درباره دستاوردهای نمایشگاه امسال نیز گفت: نمایشگاه فرصت‌های خوبی را برای معرفی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد و بستری است که صنعتگران شناخت نسبی از یکدیگر به‌دست می‌آورند. از این رو نمایشگاه موقعیت مناسبی است تا تولیدکنندگان سبد مشتریان خود را توسعه دهند و مشتریان جدیدی برای خود داشته باشند.
    این فعال صنعت قطعه افزود: این واحد تولیدی به دنبال ساخت قطعات به صورت کامل در داخل است از این رو سعی دارد تمام قطعات کوچک مورد استفاده در کابل‌های کنترل خودرو را در داخل بسازد.
    سید جلال موسوی، مدیرعامل شرکت یزدان‌خودرو، تولیدکننده انواع سیبک نیز به بین‌المللی شدن این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم برای سال‌های آینده نمایشگاهی در حد و توان تولیدات ایرانی برگزار شود زیرا ظرفیت تولید قطعات با فناوری روز دنیا در کشور بسیار بالاست.
    وی معتقد است ایران این استعداد را دارد که همچون بسیاری از کشورهای دنیا نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی مانند اتومکانیکای فرانکفورت و استانبول داشته باشد.


    نمایش توانمندی‌ها
    مسیب ناصری، مدیر مهندسی محصولات رول‌محورسامان، تولیدکننده انواع رول برینگ و بلبرینگ که 90درصد تولیدات آنها تنها در خط تولید خودروسازان داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز درباره نمایشگاه گفت: 4 سال است که به طور مداوم در این نمایشگاه حضور داریم تا تنها توانمندی‌های کشور را به همتایان خارجی نشان دهیم و اعلام کنیم که ایران در برخی قطعات خودکفاست و نیازی به واردات ندارد.
    اما محمدجواد یعقوبی‌زاده، رییس هیات مدیره شرکت پیشتاز فنرپارس که تجربه حدود یک دهه‌ای در امر حضور در نمایشگاه صنعت قطعه را دارد، از نحوه برگزاری نمایشگاه رضایت نداشت. او گفت: در طول این سال‌ها روند برگزاری نمایشگاه دچار افت شده است زیرا در این نمایشگاه که باید بیشتر فعالان و تولیدکنندگان قطعات خودرو در آن حضور داشته باشند شاهد حضور پررنگ شرکت‌های بازرگانی است.
    وی افزود: با توجه به حضور 10 ساله این واحد تولیدی، سال به سال حضور تولیدکنندگان کمتر شده به این دلیل که به شرکت‌های بازرگانی نسبت به تولیدکنندگان بهای بیشتری داده می‌شود و متاسفانه تفاوتی بین شرکت بازرگانی و تولیدکننده که زحمت تولید بر دوش اوست، وجود ندارد.
    آشنایی با پیمانکاران جدید
    قادری در پاسخ به این پرسش که برگزاری نمایشگاه تا چه اندازه در ارتقای کیفی محصولات به قطعه‌سازان کمک می‌کند نیز گفت: به طور قطع برگزاری نمایشگاه و حضور در آن برای تولیدکنندگان بسیار موثر است زیرا در این فضا هر قطعه‌سازی رقبای خود را از نزدیک می‌بیند و سطح کیفی تولیدات رصد می‌شود که این امر کمک بسیاری در ارتقای محصولات می‌کند. بنابراین نمایشگاه بستری برای یافتن مشتریان و پیمانکاران جدید است تا صنعتگر سبد فروش خود را افزایش دهد.
    برقراری ارتباط و انتقال داده‌ها
    موسوی نیز در این‌باره به برقراری ارتباطات بین صنعتگران اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه به برقراری ارتباط با همتایان خارجی کمک بسیاری می‌کند و نتیجه این ارتباطات، انتقال داشته‌هاست. برای نمونه در این نمایشگاه 2 نفر از کارشناسان درحال رصد غرفه‌ها و شرکت‌کنندگان خارجی بودند و درحال رایزنی با یک سورس سیبک‌ساز لهستانی برای سرمایه‌گذاری مشترک هستیم و در ادامه آن گام‌های نخست با ایتالیایی‌ها و دیگر کشورها برداشته و مذاکراتی انجام شده است.
    وی افزود: البته کار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی حدود یک سال است که در این واحد تولیدی آغاز شده است.


    ارزیابی وضعیت تولید در نمایشگاه‌ها
    یعقوبی‌زاده درباره تاثیر نمایشگاه‌ها بر ارتقای کیفیت محصولات نیز اظهار کرد: به طور حتم تاثیر بسیاری دارد زیرا تمام ارتباطات از نمایشگاه آغاز می‌شود و شناخت‌ها و ارزیابی‌ها در چنین فضایی بین شرکت‌های داخلی و خارجی شکل می‌گیرد اما باید توجه داشته باشیم هراندازه نمایشگاه تخصصی‌تر باشد بازخوردها بهتر و بیشتر خواهد بود.
    وی ادامه داد: برای نمونه حضور پررنگ شرکت‌های بازرگانی در نمایشگاه تخصصی تولیدی که از شرکتی محصول را می‌گیرد و بسته‌بندی آن را با بسته‌بندی موردنظر خود تغییر می‌دهد کمک زیادی به صنعت نمی‌کند. در نتیجه برای بازخورد بهتر ضروری است نمایشگاه به طور کامل تخصصی باشد تا شاهد ارتقای کیفی محصولات باشیم.
    وی ادامه داد: اگر شرکت بازرگانی به طور مستقیم کالا را از تولیدکننده گرفته و به بازار عرضه کند مطلوب و کارآمد خواهد بود اما متاسفانه برخی شرکت‌های بازرگانی محصولات شرکتی را که تیراژ پایینی دارند گرفته و جعبه و بسته‌بندی آن را تغییر داده و به نام خود آن محصول را در بازار به فروش می‌رسانند.
    این فعال صنعت قطعه سود این اتفاق را معروف شدن نشان موردنظر شرکت بازرگانی عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت‌های بسیاری هستند که به این شیوه در بازار در حال فعالیت بوده و در نمایشگاه‌ها نیز حضور پررنگی دارند.
    وی افزود: فروش محصولات در بازار که خریداران آن شرکت‌های بازرگانی هستند شاید در ظاهر برای تولیدکننده مطلوب باشد اما در درازمدت باعث شناخته شدن نشان شرکت بازرگانی می‌شود در حالی که تولیدکننده نشان دیگری است. در واقع باید گفت این امر یک معامله و تبادل مصنوعی و غیرواقعی است.
    رییس هیات مدیره شرکت پیشتاز فنرپارس در ادامه به نظارت این شرکت بر بازار محصولات خود اشاره کرد و گفت: این شرکت بیشتر قطعات موردنیاز خط تولید خودروسازان را تامین می‌کند و در بازار لوازم یدکی کمتر حضور دارد اما با راهکارهایی که در اختیار دارد اجازه این نوع سوءاستفاده‌ها را به دلالان بازار نداده است.


    نمایشگاه تخصصی کارآمدتر است
    موسوی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اگر نمایشگاه قطعه در کنار نمایشگاه خودرو برگزار شود بازخورد بهتری برای این صنایع خواهد داشت یا خیر؟ گفت: به نظر می‌رسد برگزاری هر یک از نمایشگاه‌های صنعت خودرو و قطعه به طور مستقل بازخورد بهتری داشته باشد زیرا در کل دنیا نیز همین‌گونه است که به طور جداگانه و تخصصی این دو نمایشگاه برگزار می‌شود.
    وی افزود: در استان‌های کشور نمایشگاه قطعه به طور موازی با صنعت خودرو برگزار می‌شود اما بازده مناسبی به دنبال ندارد. از این رو این شرکت ترجیح می‌دهد در این نوع نمایشگاه‌ها شرکت نداشته باشد زیرا نتیجه زیادی به‌دست نمی‌آید.
    مشکلی در امر تولید وجود ندارد
    یعقوبی‌زاده نیز در ادامه در پاسخ به این پرسش که این شرکت چند درصد بازار را در اختیار دارد، توضیح داد: فنرها دارای ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند و ممکن است فنری در طول یک دقیقه، یک عدد و فنر دیگر 10 عدد تولید شود، یا تنظیم فنری 48 ساعت زمان نیاز دارد و تنظیم نوع دیگر 4 ساعت به طول می‌انجامد. از این رو سالانه به طور تناژی حرکت می‌کنیم.
    این تولیدکننده نشان داخلی که در امر صادرات فعالیت چندانی ندارد در پاسخ به این پرسش که آیا نمایشگاه بستری جهت همکاری‌های بین‌المللی برای این شرکت فراهم کرده است یا خیر؟ گفت: شرکت برای صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک با همتایان خارجی برنامه‌هایی دارد اما هنوز کار را به طور جدی آغاز نکرده‌ایم که نمایشگاه می‌تواند بستری برای تامین این اهداف باشد.
    یعقوبی‌زاده درباره تامین خط تولید خودروسازان در امر تولید مدل‌های جدید نیز گفت: برای تامین قطعات مورد نیاز خودروهای جدید نمونه‌هایی ارسال شده و در حال انجام کارهای اولیه برای تولید هستیم اما مشکل امروز واحدهای تولیدی، نبود نقدینگی است چرا که در امر تولید مشکلی وجود ندارد. وضعیت تولید امسال نسبت به سال گذشته بهبود یافته اما برگشت نقدینگی و واریزی شرکت‌ها نسبت به سال گذشته روند مطلوبی ندارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو