فونیکسریمکسبهتام

بازار سرمایه راه جدید تأمین مالی خودروسازان

عصر خودرو- چهارشنبه هفته گذشته بود که گروه خودروسازی سایپا، اقدام به انتشار ۵ هزار میلیارد ریال اوراق مرابحه در بورس اوراق بهادار تهران کرد؛ راه جدید سایپایی ها برای تأمین سرمایه در گردش خود.

بازار سرمایه راه جدید تأمین مالی خودروسازان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز ، نارنجی های جاده مخصوص که طعم خوش بازی با ارزش سهام خود را در آخرین روزهای سال گذشته چشیده بودند، بار دیگر راهی جدید برای استفاده از سهام خود پیدا کردند. گرچه تجربه قبلی دست کم برای خریداران سهام سایپا، تجربه خوشایندی نبود. حالا این بار اوراق مرابحه است که 500 میلیارد تومان برای سایپا سرمایه در گردش خواهد داشت؛ راهی که مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در حالی به سایر خودروسازان پیشنهاد می کند که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو، تجدید ارزیابی که همان راه سایپایی ها برای بالا بردن حبابی قیمت سهام شان بود صراحتا رد کرد و در مجمع عمومی سالانه این شرکت گفت که ایران خودرو به فکر افزایش ارزش دارایی هایش با تجدید ارزیابی نیست.

    حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران،  درباره این اقدام سایپا، می گوید: «بازار سهام خودروسازان پتانسیل بالایی دارد. راه هایی مانند عرضه اوراق مرابحه که گروه خودروسازی سایپا انجام داد، یکی از راه های تأمین مالی کوتاه مدت است که برای نخستین بار توسط یک بنگاه تولیدی در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. برنامه ریزی برای این کار حدود دو ماه صورت گرفته و تأمین مالی با چنین سرعتی یک رؤیا در کشور بود.»

    وی می افزاید: «در بازار سرمایه این امکان بسیار خوبی برای بنگاه های تولیدی به ویژه خودروسازان است. این تأمین مالی برای سرمایه در گردش صورت گرفته و کوتاه مدت است. استفاده از این ابزار موجب پایین آمدن نرخ سود می شود که یکی از اقداماتی است که باید برای پایین آمدن هزینه های تولید صورت بگیرد. بازار سرمایه پتانسیل تأمین مالی برای خودروسازان را دارد و نکته جالب اینجاست که در همین ابتدا همه این اوراق جذب شد. بازار به برنامه های خودروسازان واکنش نشان می دهد.»

    این نظر مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران درباره اقدام سایپایی هاست. اما آیا در عمل تأمین مالی با این شیوه راهی است که بتوان به سایر خودروسازان هم پیشنهاد کرد؟

    فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش  می گوید: «سر زدن چنین رفتاری از سایپا طبیعی است. سایپا پارسال با تجدید ارزیابی و محاسبه تورم املاکش به عنوان دارایی، زیان انباشته اش را روی کاغذ صفر کرد اما در واقعیت این زیان صفر نشده و بدهی های سایپا همچنان پابرجاست. همچنین سایپا با فروش املاکش نیز نتوانست نقدینگی به مجموعه خود اضافه کند.»

    او ادامه می دهد: «سایت بن رو به صورت رد دیون واگذار شد و سایپای کاشان نیز به صورت مشارکتی بخشی از سهامش واگذار شد، بنابراین از طریق فروش دارایی ها نقدینگی عاید سایپا نشد درحالی که افزایش سرمایه با آوردن نقدینگی نیز در این شرکت صورت نگرفته است، بنابراین باید راهی برای ورود نقدینگی به این شرکت پیدا می شد که به نظر می رسد روش خوبی در پیش گرفته شده است.»

    به اعتقاد زاوه، اگر این اوراق با نرخ 18درصد که دارای جذابیت کمی است به فروش برسد، راه مناسبی برای تأمین مالی خودروسازان است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو