فونیکسریمکسبهتام

در آینده نزدیک رخ می‌دهد

خاموشی ابدی موتورهای تنفس طبیعی

عصر خودرو- تغییر و تحول در خودروها با سرعت زیادی در حال انجام است و وقتی به تلاش‌ها و مجاهدت‌های کارل بنز برای انجام اولین سفرش با درشکه بدون اسبی که موتوری احتراق درونی داشت فکر می‌کنیم می‌بینیم که چه تغییرات عظیمی در این صنعت رخ داده است. صحنه دیدن خودرویی که شیشه جلو نداشت و بدون برف پاک کن در باد و باران از خیابان‌های پر دست انداز و پر از چاله‌های آب در حال عبور بود از ذهن بسیاری از افراد پاک شده است. در یکصد سال گذشته خودروها تغییراتی زیادی کرده‌اند و راحتی فوق العاده، سرعت و ایمنی بخشی از مهم‌ترین ویژگی خودروهای امروزی است. در گذشته‌های دور خودروها با استفاده از دسته‌ای با نام هندل روشن می‌شدند که به میل بادامک متصل بود و حرکت پیستون‌ها در موتور را امکان پذیر می‌کرد و با ظهور موتور استارت و سوئیچ مشقت‌های روشن کردن خودروها به خط پایان رسید و گاه به دلیل روشن شدن خودرو همان دسته جان راننده را به خطر می‌انداخت.

خاموشی ابدی موتورهای تنفس طبیعی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، موتورهای تنفس طبیعی که فشار هوای یک اتمسفر را برای احتراق وارد موتور می‌کنند هم مانند همان هندل‌ها به خط پایان خود نزدیک شده‌اند. در حال حاضر هنوز هم هوا و سوخت به داخل خودرو تزریق می‌شوند و باعث می‌شوند پیستون‌ها بالا یا پایین بروند یا در برخی مدل‌ها حرکت افقی داشته باشند و تمام این کارها با هدف چرخاندن میل بادامک انجام می‌شود تا در نهایت نیرو به جعبه دنده منتقل شده و به چرخ‌ها برسد و باعث حرکت خودرو شود. این فرآیند همچنان ثابت مانده است، اما در نحوه انجامش با ظهور موتورهای جدید و توربو شارژرهای قدرتمند در جزئیات انجام کار تغییراتی صورت گرفته است که اگر در دهه 50 میلادی ارائه می‌شد این فناوری را فضایی در نظر می‌گرفتند.

    هر چند نحوه تولید قدرت در این خودروها نسبت به گذشته تغییر نکرده است، اما عملکرد موتور نسبت به موتورهای قدیمی بسیار تغییر کرده و سوخت کمتری برای تولید قدرت بیشتر مصرف می‌شود و می‌توان گفت موتورهای جدید بسیار بهینه تر عمل می‌کنند. موتورهای جدید با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی حتی می‌توانند سیلندرهایی که نیاز به استفاده از آنها وجود ندارند را نا‌محسوس از مدار خارج کنند یا تزریق سوخت به درون سیلندرها را به‌صورت بسیار دقیقی مدیریت کنند که با داشتن چهار سوپاپ روی هر سیلندر ورود و خروج سوخت و هوا راحت تر انجام می‌شود. در کنار تمام این پیشرفت‌ها اما موتورهای تنفس طبیعی به‌زودی دنیای ماشین‌ها را ترک خواهند کرد و البته این در حالی است که از مدت‌ها پیش خودرو‌سازان زیادی دیگر از این موتورها با این نوع تزریق استفاده نمی‌کنند و از توربو شارژرها بهره می‌برند.

    در کنار نحوه تزریق سوخت و هوا به درون سیلندرها وزن موتورها با پیشرفت فناوری دستخوش تغییرات زیادی شده و کاهش چشمگیر وزن در موتور‌ها از نمونه‌های بارز این تغییرات است که در وزن نهایی خودرو تاثیر مستقیم می‌گذارد. نسبت تولید نیرو به وزن یکی از ملاک‌های مهم در ارزیابی عملکرد یک خودرو است. برخی کارشناسان معتقدند که ممکن است خودرو‌سازان به موتور‌های تنفس طبیعی باز گردند اما بررسی بازار خودروهای جدید در خودرو‌سازی این شایعه را رد می‌کند، چرا‌که در میان محصولات خودرو سازانی مانند مرسدس بنز، بی‌ام‌و و آئودی تنها یک مورد خودرو با موتور تنفس طبیعی (هوای ورودی به موتور در فشار یک اتمسفر انجام می‌شود) و تنها مدل آئودی R8 از موتور تنفس طبیعی بهره می‌برد و سایر مدل‌ها به انواع توربو شارژر مجهز هستند.

    این تصور که خودرو‌سازانی که هر‌چند وقت یکبار تغییرات شگفت انگیز را رقم می‌زنند مجدد به سراغ موتورهای آمریکایی می‌روند که فقط سوخت را می‌بلعیدند و خروجی موتور نسبت به مصرف انرژی نسبت خوبی نداشت. چالش محیط زیست و مصرف سوخت از جمله مواردی است که باعث می‌شود خودرو سازان با دقت بیشتری فناوری‌های جدید را طراحی و تولید کنند. قوانین و مقررات زیست‌محیطی میزان تولید گازهایی مانند دی‌اکسید‌کربن به ازای هر کیلومتر رانندگی معمولی را مشخص کرده است و در صورتی که خودرویی بیشتر از مقدار مجاز تولید کند اجازه فروش و تولید نخواهد داشت. خودرو‌سازان همواره در تلاشند تا بدون داشتن تعصب به نوع خاصی از موتور در چار‌چوب قوانین موجود حرکت کنند. برخی معتقدند رسیدن به مصرف پایین‌ سوخت توسط موتورهای پیشرفته امروزی بسیار سخت و دشوار خواهد بود و باید خودرو سازان تلاش بسیاری کنند تا کاستی‌ها بر‌طرف شود. برخی نیز معتقدند باید از فناوری موتورهای هیبرید بهره جست، اما آنچه مهم است این است که موتورهای تنفس طبیعی به پایان خط خود رسیده‌اند و باید کم کم از دنیای ماشین‌ها خداحافظی کنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو