فونیکسریمکسبهتام

۸ نکته حیاتی برای نگهداری از خودروهای مجهز به توربو‌شارژ

عصر خودرو- توربو‌شارژ یک نوع کمپرسور توربینی است که گازهای خروجی از موتور باعث چرخش توربین آن شده و در نتیجه، کمپرسور شروع به چرخش کرده و هوای محیط را مکش و پس از متراکم‌کردن آن، روانه موتور می‌کند.

۸ نکته حیاتی برای نگهداری از خودروهای مجهز به توربو‌شارژ
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از شبکه ، با افزایش میزان هوای ورودی، سوخت بیشتری وارد موتور شده و در نهایت، قدرت آن افزایش می‌یابد. امروزه برخی از مدل‌های خودرو از توبو‌شارژ برخوردارند و به همین دلیل نیاز است تا روش‌های صحیحی در استفاده و نگهداری از توربو‌شارژ مد نظر دارندگان این خودروها قرار گیرد. در ادامه شما را با راه‌کارهایی آشنا می‌کنیم که بکارگیری آنها باعث افزایش عمر موتور و توربو‌شارژ می‌شود. با ما همراه باشید.

    توربو‌شارژ در شرایط تحت بار در دور نزدیک به 200 هزار دور در دقیقه کار می‌کند که برای کارکرد در این شرایط، مجهز به سیستم روان‌کاری تحت فشار و خنک‌کاری است. به خاطر سرعت بسیار بالای پره‌های توربین و پمپ سیستم توربو و حساسیت یاتاقان‌های پرخوران (برای جلوگیری از آسیب به موتور و افزایش طول عمر آن) نکات زیر باید مورد توجه ویژه قرار گیرد:

    1- هرگونه نشتی آب و یا روغن از موتور باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و در صورت مشاهده به سرعت برای رفع آن اقدام شود.
    2- نشتی هوا از لوله‌های هوای پرفشار و اینترکولر باعث افت توان و افزایش مصرف سوخت و افزایش احتمال آسیب به موتور می‌شود. بنابراین باید از محکم بودن بست‌های اتصالات مسیر هوا و عدم آسیب دیدگی لوله‌ها اطمینان حاصل شود.
    3- با توجه به حساسیت پره‌های توربوشارژ به ذرات خارجی به دلیل سرعت زیاد، فیلتر هوا باید به موقع و مطابق سرویس‌ها تعویض شود. در صورتی که خودرو در مناطق دارای گردوغبار بیش از حد مجاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعویض فیلتر هوا باید با فواصل زمانی کوتاه‌تر صورت پذیرد. در خصوص فیلتر روغن و روغن نیز همین ملاحظات باید در نظر گرفته شود.
    4- با توجه به دور بسیار بالای توربو‌شارژ، هنگامی که اتصالات لوله‌های متصل به مسیر هوای توربوشارژ باز باشد، هرگز موتور را روشن نکنید. از دست‌کاری پره‌های توربوشارژ و یا وارد کردن فشار و ضربه بپرهیزید.
    5- اگر خودرو برای مدت بیش از یک روز متوقف بوده، بلافاصله پس از تعویض روغن یا فیلتر و در شرایطی که دمای موتور پایین است، فرصت دهید موتور حداقل 30 ثانیه در دور آرام کار کند.
    6- در صورتی که دمای موتور بالاست یا پس از پیمایش مسافت طولانی در جاده با سرعت بالا و یا وارد آمدن فشار به موتور، قبل از خاموش کردن اجازه دهید به مدت 60 ثانیه موتور در دور آرام کار کند.
    7- در صورت روشن شدن چراغ چک موتور (عیب موتور)، از پیمایش مسافت طولانی با خودرو در این وضعیت خودداری کنید.
    8- سطح آب و روغن موتور را به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار دهید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو