فونیکسریمکسبهتام

تغییر قیافه به سبک توربو!

خودروی محبوب ایرانیان با توربوشارژر هندسه متغیر

عصر خودرو- پیشرانه‌های مجهز به توربو شارژر عموما دارای مشکل تاخیر در دور موتورهای پایین است. یک نوع خاص از سیستم‌های توربوشارژر می‌توانند این تاخیر را تا جد زیادی کاهش دهند.

تغییر قیافه به سبک توربو!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش‌نیوز ،در دور‌های پایین به دلیل کاهش میزان گاز خروجی از اگزوز، توان و کارایی سیستم توربوشارژر نیز کاهش می‌یابد. ایده طراحی سیستم توربو شارژر هندسه متغیر به منظور افزایش کارایی سیستم توربوشارژر و کاهش تاخیر در دور‌های پایین مطرح شد. برای آشنایی با این سیستم ابتدا باید با مفهوم ASPECT RATIO(A/R) آشنا شوید. هر سیستم توربوشارژر نسبت مشخصی از A/R را دارد.

    طراحی پیچیده توربوشارژر

    بزرگ بودن نسبت A/R باعث ایجاد تاخیر در سیستم توربو در دور‌های پایین می‌شود و کوچک بودن آن باعث ایجاد مشکلاتی در دورهای بالا می‌شود.در سیستم‌های توربوشارژر معمولی امکان تغییر این نسبت وجود ندارد و این مقدار ثابت می‌باشد.سیستم توربوشارژر هندسه متغیر که به اختصار VGT(VARIABLE GEOMETRY TURBOCHARGER) خوانده می‌شود طراحی پیچیده تری نسبت به توربوشارژرهای معمولی دارد اما اصول کارکرد یکسانی با آنها دارد.

    تفاوت‌ هندسه متغیرها

    تنها تفاوت این دو سیستم در استفاده از تعدادی پره در اطراف توربین است.در توربوشارژرهای معمولی گاز خروجی اگزوز به صورت مستقیم به توربین برخورد می‌کند اما در توربوشارژرهای هندسه متغیر پس از برخورد با پره‌ها به توربین می‌رسد. در این گونه توربوشارژرها پره‌ها از طریق یک سروو موتور در دور‌های مختلف تغییر جهت می‌دهد. در سرعت‌ها و دور موتور‌های بالا پره‌ها به صورت کاملا باز قرار می‌گیرد زیرا در دور موتور‌های بالا فشار گاز خروجی اگزوز به میزان قابل توجهی زیاد است و نیازی به افزایش این فشار وجود ندارد همچنین نیم باز بودن پره‌ها باعث آسیب دیدن آنها می‌شود. در دور‌های پایین پره‌ها تقریبا بسته می‌شود تا میزان فشار گاز خروجی اگزوز افزایش یابد، در این صورت کارایی سیستم توربوشارژر در هر دو حالت حفظ می‌شود و پدیده تاخیر توربو‌ها به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.این گونه توربوشارژر‌ها علاوه بر مزایا گفته شده معایبی نیز دارد و مهم‌ترین آنها پیچیده بودن و نرخ بالاتر آنها نسبت به توربوشارژر‌های معمول است.

    پیشتازان

    خودروسازی‌های مختلفی از این سیستم برای رفع تاخیرهای توربو استفاده می‌کنند. پژو از جمله نخستین برندها بود که در سال 1992 نسخه‌ای خاص از 405 با توربوشارژر هندسه متغیر را تولید کرد. این خودرو مجهز به پیشرانه 2 لیتری بود که سیستم توربوشارژر هندسه متغیر نیز روی آن قرار گرفت. خودروسازان دیگری نظیر پورشه و کونیگزگ نیز از سیستم توربوشارژر هندسه متغیر استفاده کرده‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط