فونیکسریمکسبهتام

نمایشگاه بین المللی حمل و نقل عمومی و خدمات شهری ۱۳۹۵ (۲۷)

شیر آلمانی در بیشه ایران

عصر خودرو: در دهه هشتاد شمسی که واردات خودرو های سنگین به کشورمان آغاز شده بود، شرکت های اروپایی شروع به عرضه محصولاتشان در ایران کردند. بازاری تشنه که با ورود محصولات روز شرکت هایی هم چون ولوو، مرسدس بنز و ایویکو و... رونق خاصی به خود گرفت. اما در این برهه از زمان، حضور برند MAN (اِم آ اِن) یا همان چیزی که ما در کشورمان به "مان" می شناسیم، به عنوان نامی آلمانی که از گذشته طرفداران خاصی داشت، بسیار حائز اهمیت بود.

شیر آلمانی در بیشه ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۲:۰۰
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران
  • شیر آلمانی در بیشه ایران

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مان در ایران حضور خود را با کشنده های سری TGA آغاز کرد که با قدرت های 460 و 480 اسب بخار به نوعی یکه تاز قدرت در کشورمان شدند. قدرتی که در همراهی با نرمی خاص این خودرو، راننده را در وضعیت رضایت کامل قرار می داد. حال بعد از نزدیک به بیش از یک دهه، این شرکت دوباره وارد بازار های کشورمان شده است.
تولد MAN سری TG:
سری TG که در مدل های TGA، TGM و TGL و بعد ها TGX و TGS عرضه شد، از سال 2000 و بعد از سری های E و F روی کار آمد. شرکت های سنگین ساز اروپایی به سمت استفاده از قطعات غیر فلزی و هم چنین به کارگیری تجهیزات الکترونیکی رفته بودند و MAN نیز برای ماندن در کوران رقابت ها، از اولین شرکت هایی بود که با یک تحول بزرگ در محصولات خود، فرزندان جدیدی به نام سری TG را معرفی کرد. گل سرسبد این تولیدات جدید، سری TGA بود که به عنوان کشنده و کامیون هایی با قدرت بالا در کنار اتاق های بزرگ و جادار معرفی می شد. این خودرو در سال 2001 که به طور گسترده عرضه آن شروع شده بود، به عنوان کامیون برتر قاره اروپا انتخاب شد. بسیاری از کارشناسان اذعان می کنند که این خودرو، کامیونی ترین چهره را در بین رقبایش در آن زمان داشته است و از این نظر دارای طراحی قلدر تر و مردانه تری بوده است. سری های مختلف TG که براساس کاربری های مختلف آن ها نام گذاری و دسته بندی می شدند، روی کار آمدند تا زمانی که در سال 2007، نسل جدید محصولات MAN روی معرفی شد. سری های تولیدی در ابعاد و کاربری های مختلف باز هم با همان نام های قبلی بودند اما این وسط، سری TGA به TGX تغییر نام داد. ضمن این که روی کار آمدن موتور پر قدرت 680 اسب بخاری برای TGX باعث شد تا هم رقابت بر سر داشتن قوی ترین پیشرانه به شدت شعله ور شود و بعد ها توسط سوئدی های بازار پیگیری گردد و هم این که فرزند TGA به نام TGX به عنوان کامیون سال 2008 اروپا انتخاب شود تا از این نظر ها نیز به درستی جای پدر را پر کرده باشد. TGX کامیونی با چهره مدرن تر بود اما طراحی پخته و زیبای TGA آنقدر کامل بود که در واقع TGX یک فیس لیفت از سری TGA بود با تغییرات گسترده در داخل و زیر کابین. TGX نزدیک به یک دهه در بازار حضور دارد و تا امروز دوبار مورد جراحی زیبایی خفیفی قرار گرفته است که طراحی کامل و زیبای آن باعث شده است تا همچنان بتواند با بزرگان بازار رقابت کند.
حضور MAN در ایران:
دهه هشتاد شمسی که شروع واردات و تولید کامیون های اروپایی به کشورمان بود، MAN نیز با کامیون های سبک و البته کشنده های سنگین خود در ایران حاضر شد. کشنده هایی که با قدرت های 460 و 480 اسب بخار در کنار نرمی بالا و هندلینگ فوق العاده خود توانستند به خوبی در جلوی رقبای خود حاضر شوند. اما مشکل بزرگ این خودرو ها در ایران، نبود قطعات و پشتیبانی فنی بود. ضعفی که باعث شد TGA نتواند هم چون آکتروس و FH بازار را قبضه کند. حال بعد از گذشت یک دهه، این بار این شرکت با محصول TGS و TGX خود در ایران حاضر شده است با این تفاوت که این بار با حضور رسمی خود شرکت MAN در کشورمان و تصمیم میران رده بالای آن بر داشتن سهم بالایی از بازار کامیون های و کشنده های ایران، باید انتظار خدمات گسترده و البته با استاندارد های جهانی برای این خودرو ها و خریداران آن ها در کشورمان باشیم. در پایان باید به این حقیقت اشاره کنیم که مان از جمله شرکت هایی است که محصولات آن را حتی تعصبی ترین طرفداران ولوو و مرسدس بنز، کاملا قبول دارند و به نوعی یکی از با احترام ترین شرکت های سنگین ساز دنیا در کشورمان محسوب می شود. سری TGX رقبایی هم چون اسکانیا سری R، ولوو FH و ایویکو استرالیس و البته مرسدس بنز آکسور را روبروی خود دارد و سری TGS نیز باید با محصولاتی هم چون ولوو FM و اسکانیا سری G در ایران باید رقابت کند.

همسفر مردان جاده
رانندگی کامیون به خودی خود کاری دشوار و طاقت فرساست. ساعات طولانی رانندگی و خطرات موجود در مسیر باعث خستگی راننده می شود و مشکلات متنوع پیش روی رانندگان در کشورمان نیز مزید بر علت می شود . شرکت MAN که یکی از مدعیان تولید خودرو های حمل و نقل باری و مسافری است تمام عزم خود را جزم کرده تا بتواند این کار دشوار را آسان تر نماید. شاید بتوان گفت که سری کامیون های MAN با بهره گیری از مهندسی بی بدیل آلمانی در زمینه ساخت خودرو های سنگین و حمل بار، یکی از برترین های عرصه حمل بار به شمار می رود. مواردی همچون مصرف سوخت پایین و راندمان بالا که نشان از کیفیت طراحی آلمانی دارد، باعث شده اند تا محصولات این سنگین ساز معتبر در بالای جدول رضایت مشتریان قرار گیرد.

طیف محصولات:
امسال در نمایشگاه حمل نقل تهران از دو محصول بسیار کارآمد این شرکت رونمایی شد. دو مدل TGS و TGX که با 2 نوع پیشرانه و 3 توان خروجی مختلف، توسط شرکت شیران دیزل موتور عرضه می شود که این پیشرانه ها شامل دو پیشرانه 6 سیلندر خطی با حجم 10.5 لیتر با دو خروجی 360 و دیگری 400 اسب بخار و یک پیشرانه 12.4 لیتری است که می تواند حداکثر 480 اسب بخار نیرو تولید کند. بهره گیری از گیربکس 12 سرعته اتوماتیک ZF که کمک بسزایی به کاهش مصرف سوخت و همچنین آسایش و راحتی راننده در طی سفر های طولانی می کند نیز یکی از نقاط قوت این محصولات به شمار می رود. شاید مشترک بودن پیشرانه های قابل سفارش روی هر دو مدل TGS   TGX، باعث تسهیل تامین قطعه و تعمیرات این خودرو ها می شود و هزینه های خدمات پس از فروش را به طور چشمگیر کاهش می دهد که باعث می شود شرکت مادر، مانور بیشتری روی خدمات خود دهد که در نهایت به نفع مصرف کننده تمام خواهد شد. شرکت MAN در زمینه کاهش آلایندگی ید طولایی دارد. سیستم کنترل آلایندگی یورو 5 این خودرو ها که با کمک سیستم SCR و مایع ادبلو انجام می شود، در کنار استاندارد EEV این پیشرانه ها، سطح آلایندگی آن ها را یک پله بالا تر از استاندارد یورو 5 و نزدیک به استاندارد یورو 6 قرار می دهد.

از اتوبان تا دل کوهستان:
همانطور که در قسمت بالا گفته شد، MAN از سری TG خود، در 2 مدل TGX  و TGS را روانه بازار ایران کرده است که هرکدام دارای 3 نوع اتاق مختلف از نظر اندازه و کاربری مناسب با آن هستند. مدل TGS نمونه کوچکتر مدل TGX است که بیشتر برای کاربری های منطقه ای و غیر بین المللی مناسب است و اصطلاحا یک کشنده Regional Haul محسوب می شود ولی مدل TGX به دلیل جادار تر بودن و همچنین توان حمل بار بیشتر برای ترانزیت و حمل نقل بار بین کشوری استفاده می شود که آن را در رده Long Haul قرار می دهد.
محور ها هر دو مدل کشنده TGS و TGX با ظرفیت 8 تن بار در محور جلو و 13 تن برای محور عقب هستند که تناژ وارده به صفحه ریش در حالت مجموع تا 20 تن و وزن کل کشنده و بار تا حداکثر 44 تن، مجاز خواهد بود.
سیستم ترمز کشنده های این شرکت به سیستم های کمکی ESP، ABS، ASR مجهز است تا خیال راننده را از یک توقف مطمئن و سریع، راحت کند که وجود ترمز موتوری و ترمز ضد قیچی تریلر باعث می شود تا ایمنی حرکتی و توقفی این کشنده ها کاملا تکمیل شود. ترمز های جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه ای هستند که گیربکس های مدل های TGX دارای اینتاردر ZF نیز هستند.
دو پیشرانه 10.5 و 12.4 لیتری ساخت MAN که بر روی دو سری TGS و TGX نصب می شود، خروجی هایی از 360 تا 480 اسب بخار دارند که بر روی سری TGS موتور های 360 و 400 و سری TGX موتور های 400، 440 و 480 اسب بخاری نصب می شوند.  پیشرانه 10.5 لیتری 360 اسبی دارای گشتاور 1800 نیوتن متری و موتور 400 اسبی نیز، گشتاوری برابر با 1900 نیوتن متر دارد. همین پیشرانه در نسخه 440 اسبی خود، گشتاوری برابر با 2100 نیوتن متر ارئه می کند که در قوی ترین نمونه که برابر با 480 اسب بخار قدرت دارد و حجم آن برابر با 12.4 لیتر است، این گشتاور به 2300 نیوتن متر می رسد.
داخل کابین بسیار لوکس و راحت، فضای مناسبی را برای رانندگی و استراحت راننده و شاگرد راننده فراهم می کند. در انواع مختلف اتاق ها، ابعاد فضای داخل کابین متغیر است ولی در تمامی آنها مواردی چون سیستم تهویه مطبوع، تنظیم بادی تعلیق صندلی راننده، سیستم صوتی پخش CD، قفل مرکزی، داشبورد حرفه‌ای نمایشگر اطلاعات، فیلتر اتاق، شیشه بالابر برقی و سیستم باز و بسته کردن الکتریکی سقف وجود دارد.
می توان به جرات گفت که اتاق TGX یکی از جادار ترین کابین های کامیون های بی دماغ است که در سراسر جهان یافت می شود. اتاقی بسیار مناسب برای حمل و نقل های بین کشوری و مصارف ترانزیتی.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۷۱
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
      آرشیو