فونیکسریمکسبهتام

رشد ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار

هیوندایی و کیا در صدر صادرکنندگان خودرو به ایران

عصر خودرو : با گذشت نزدیک به دو ماه از سال‌جاری، کمبود خودروهای وارداتی موجب شد تا بار دیگر چکش گرانی بر سر خودروهای وارداتی فرود آید، به طوری که در حال حاضر بازار وارداتی‌ها با رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مواجه است.

هیوندایی و کیا در صدر صادرکنندگان خودرو به ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۴۶:۵۱

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد کمبود خودرو و افزایش نرخ دلار و درهم عمده دلایلی است که نمایشگاهداران، باعث رشد قیمت خودروهای وارداتی ها می دانند.
    از سوی دیگر به گفته برخی فعالان بازار خودرو پیش از اجرای قانون حمایت از مصرف کننده مدت زمان گارانتی از سوی وارد کنندگان تعیین می شد و الزامی برای ارائه گارانتی وجود نداشت اما با اجرای این قانون وارد کنندگان (نمایندگی ها مجاز) ملزم به تعیین مدت زمان گارانتی برابر با 5 سال شدند، الزامی که موجب شد تا وارد کنندگان ناچار به افزایش ذخیره شبکه خدمات پس از فروش خود شوند که این امر افزایش هزینه های جانبی را به همراه داشت و موجب شد تا خودروهای وارداتی رشد قیمت را تجربه کنند.
    همچنین به گفته برخی از فعالان بازار خودرو زلزله 9/8 ریشتری ژاپن که افت تولید تویوتا را طی چند ماه اخیر به همراه داشت نیز موجب شد تا عرضه محصولات تویوتا در بازار به طور چشمگیری کاهش یابد به همین دلیل در دو ماه گذشته محصولات تویوتا بیشترین رشد قیمت را در بازار تجربه کردند، پس از تویوتا محصولات هیوندایی با بیشترین رشد در بازار مواجه بود.
    آنها معتقدند با توجه به محدودیت در عرضه محصولات تویوتا در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش قیمت مجدد محصولات این شرکت در هفته های آتی دور از ذهن نخواهد بود؛ چرا که هم اکنون بخش اعظمی از خودروهای وارداتی از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کشور می شوند که کمبود خودرو و افزایش بهای درهم در این کشورها تاثیر مستقیم بر بازار وارداتی ها خواهد گذاشت.
    اظهار نظر مطرح شده از سوی فعالان بازار خودرو مبنی بر کمبود خودرو به رغم وجود تقاضا در شرایطی است که آمار اعلام شده از سوی گمرک از رشد چهار درصدی واردات خودرو در سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد، با این حال ظاهرا خودروهای وارداتی به جای بازار سر از انبار وارد کنندگان در آورده اند که این امر کمبود خودرو در بازار را به همراه داشته است.
    از سوی دیگر هر چند آمار واردات خودرو بیانگر رشد واردات در سال گذشته است، اما آمار اعلام شده از سوی راهور ناجا از افت یک درصدی شماره گذاری خودروهای وارداتی حکایت دارد، آماری که بر انبار شدن برخی خودروهای وارد شده به کشور تاکید دارد که این امر را می توان به انحصار به وجود آمده در بازار خودروهای وارداتی نسبت داد.
    چراکه پیش از این علاوه بر نمایندگی های مجاز، واردات توسط تجار نیز صورت می گرفت که این امر به تعادل در بازار وارداتی ها منجر می شد، تعادلی که با ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی بر هم خورد و هم اکنون نمایندگی ها تعیین کننده وضعیت بازار شده اند. به طوری که علاوه بر کمبود خودرو در بازار برخی فعالان بازار خودرو تغییر در روش ثبت سفارش و اختصاص واردات خودرو به نمایندگی های مجاز را از دیگر دلایل افزایش قیمت در بازار وارداتی ها عنوان می کنند.
    از سوی دیگر و به گفته این نمایشگاه داران در حال حاضر علاوه بر خرید و فروش برگ های ثبت سفارش در بازار روش شراکتی نیز در میان وارد کنندگان باب شده که در این روش نمایندگی های مجاز اقدام به ثبت سفارش کرده و واردات توسط سرمایه گذار صورت می گیرد.
    در روش مذکور سرمایه گذار علاوه بر هزینه های واردات ملزم به پرداخت سهم شرکت ثبت کننده نیز می شود که این امر در نهایت افزایش هزینه های واردات و در نهایت افزایش قیمت خودروهای وارداتی را به همراه خواهد داشت.
    قیمت برخی خودروها در بازار
    در حال حاضر قیمت تویوتا کرولا GLI در بازار به دلیل توقف واردات و کمبود این خودرو در بازار با رشد هفت میلیونی به 50 میلون و 500 هزار تومان رسیده، کمری نیز رشد چهار میلیون تومانی را تجربه کرد به طوری که بهای آن از 53 میلیون به 57 میلیون تومان رسید.
    تویوتا لندکروز نیز طی یک ماه و نیم گذشته افزایش هشت میلیونی را به خود دید قیمت آن از 112 میلیون به 120 میلیون تومان در بازار رسید، اما در مقابل تویوتا پرادو بدون هیچ افزایشی در یک ماه و نیم گذشته با قیمت 112 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.
    در میان محصولات هیوندایی نیز ix55 طی یک ماه و نیم اخیر بیشترین رشد قیمت را نسبت به سایر محصولات این شرکت تجربه کرده است به طوری که به گفته فعالان بازار خودرو بهای ix55 در حال حاضر با 14 میلیون تومان افزایش در بازار به 66 میلیون تومان رسیده است.
    فعالان بازار خودرو رشد قیمت سایر محصولات این شرکت را در حدود سه الی پنج میلیون اعلام می کنند. به طوری که هم اکنون سوناتا در بازار 54 میلیون تومان، سانتافه 59 میلیون و 200 هزار تومان و جنسیس نیز 81 میلیون تومان خرید و فروش می شود.
    به گفته نمایشگاه داران در حال حاضر i30 تنها محصول شرکت هیوندا است که به دلیل مشکلات به وجود آمده در ثبت سفارش عرضه آن در بازار کاهش چشمگیری یافته است.
    محصولات سراتو نیز همانند هیوندایی ها رشدی در حدود 3 تا 5 میلیون را از ابتدای سال جاری تاکنون تجربه کردند، به طوری که هم اکنون کیا سراتو پس از تجربه افزایش سه میلیون تومانی قیمت در بازار 45 میلیون تومان خرید و فروش می شود، سراتو کوپه نیز رشد چهار میلیونی را در کارنامه خود ثبت کرده و بهای آن در بازار به 45 میلیون تومان رسیده است.
    در خصوص سورنتو می توان گفت این خودرو کمترین افزایش قیمت را در میان محصولات کیا داشته به طوری که با رشد دو میلیون تومانی هم اکنون بهای این خودرو در بازار به 69 میلیون تومان رسیده است.
    اما بیشترین افزایش قیمت در میان محصولات کیا به اسپورتیج 2011 مربوط می شود به گفته فعالان بازار خودرو اسپورتیج که در مرحله اول با قیمت 53 میلیون تومان از سوی نمایندگی ثبت نام شد در حال حاضر در بازار 67 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود.
    در میان خودروهای اروپایی نیز می توان به رشد 10 میلیونی C200 و رشد 15 میلیون تومانی بی ام و 523 اشاره کرد به طوری که هم اکنون خودروهای مذکور به ترتیب با قیمت 125 و 175 میلیون تومان در بازار معامله می شوند.
    هیوندایی و کیا صدرنشین صادرکنندگان
    از سوی دیگر و براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک سال گذشته هیوندایی با 47 درصد، کیا و تویوتا هر کدام 20 درصد بیشترین سهم از بازار خودروهای وارداتی را به خود اختصاص دادند.
    اختصاص بیشترین سهم از بازار به هیوندایی بیانگر آن است که در سال گذشته کره صدرنشین کشورهای صادر کننده خودرو به ایران بوده است. بر اساس این آمار سال گذشته 67 درصد از خودروهای وارداتی از کره، 23 درصد از تایوان و 17 درصد از ژاپن وارد کشور شده که خودروهای وارداتی از تایوان به محصولات شرکت تویوتا اختصاص داشته است.
    علاوه بر آسیایی ها در سال گذشته دو هزار دستگاه خودرو بنز، بی ام و و پورشه نیز وارد کشور شد که آمار مذکور بیانگر سهم اندک خودروهای اروپایی در بازار داخلی است. سهم پورشه از بازار وارداتی ها در سال گذشته تنها 71صدم درصد بوده است.
    از سوی دیگر آمار مذکور بیانگر آن است که سال گذشته سه خودرویی که بیشترین سهم از بازار خودروهای وارداتی را به خود اختصاص داده اند نیز به محصولات هیوندایی و کیا اختصاص یافته است. به طوری که در این لیست سوناتا و وراکروز (ix55)محصولات هیوندایی و کیا سراتو دیده می شوند. به طوری که سوناتا 11 درصد، وراکروز 9 درصد و سراتو نیز 5/7 درصد از سهم بازار وارداتی ها را در اختیار داشتند.

    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو