فونیکسریمکسبهتام

توقف تولید خودروهای گازسوز

عصر خودرو- ایران بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد با این حال در حوزه حمل و نقل از این نعمت خدادادی استفاده چندانی نمی‌کنیم.

توقف تولید خودروهای گازسوز
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اقتصادآنلاین، شبکه گازرسانی شهری و روستایی کشور ما گسترده‌ترین شبکه گازرسانی در دنیاست و این نشان‌دهنده توجه متولیان صنعت گاز به توسعه مصرف این فرآورده در بخش خانگی است. بسیاری از صنایع از جمله کارخانه‌های سیمان و فولاد هم، جایگزین گازوئیل و مازوت شده ولی در بخش حمل و نقل این جایگزینی چنان روند کندی دارد که انگار مسئولان رغبتی به توسعه مصرف گاز در خودروها ندارند. بند ششم از استراتژی‌های مدیریت حمل و نقل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت بر این نکته تاکید دارد که کل بخش‌های حمل و نقل کشور باید به سوی سوخت‌های اقتصادی‌تر و سالم‌تر حرکت کنند اما این بند کاملا از دیدگاه مسئولان دور مانده است. بخش صنعت نیز در این میان به تولید خودروهای گازسوز بی‌مهری کرده و با وجود به صرفه بودن قیمت CNG نسبت به بنزین، آمارها نشان‌دهنده کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز است. البته کاهش تولید خودروهای دوگانه سوز یکی از دوغول خودروساز کشور یعنی ایران خودرو تا حدودی در کارخانه استان خراسان این شرکت جبران شده است با این حال آمار تولید دوگانه سوزها در مجموع همچنان روند نزولی را طی می‌کند. طبق برخی شنیده‌ها تولید دوگانه سوزها در یک ماه اخیر به جز دو خودروی سمند و پژو 405، تقریبا به صفر رسیده است.

    پلیس راهور شماره‌گذاری دوگانه سوزها را متوقف کرد

    به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، بیشترین خودروی‌های دوگانه سوز در ایران را پژو 405 و سمند و پژو صندوق‌دار SD از محصولات ایران خودرو و پراید 131 و 132 و تیبا از محصولات سایپا تشکیل می‌دهند و خودروسازان دیگر کشور تلاشی برای تولید خودروی دوگانه سوز نکرده‌اند. واردکنندگان خودرو نیز تنها به سفارش خودروهای بنزینی اکتفا کرده و هیچ تلاشی برای سفارش خودروهای دوگانه سوز به کشورهای مبدا از خود نشان نداده‌اند.

    خبر تاسف‌برانگیز اینکه طی ماه‌های اخیر شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز توسط پلیس راهور به دلیل رعایت نشدن استانداردهای ایمنی متوقف شده و تاکنون اخباری درباره رفع نقص و ادامه یافتن شماره‌گذاری خودروهای دوگانه سوز یا مذاکره بین خودروسازان و پلیس راهور برای رسیدن به توافق در این مورد منتشر نشده است. آخرین آماری که از تولید دوگانه سوزها، از سوی وزارت صنعت منتشر شده زنگ خطر کاهش شدید و حتی توقف تولید دوگانه سوزها را به صدا در آورد ه، اما مسئولان مشکلات تولید خودروهای دوگانه سوز را ندیده گرفتند و آب از آب تکان نخورد!

    اقتصادی نبودن خدمات CNG

    در یک نگاه اجمالی به نظر می‌رسد مردم باید به طرف سوختی جذب شوند که قیمت کمتری دارد ولی با وجود قیمت ارزان‌تر CNG مردم چندان هم برایش سر ودست نمی‌شکنند. قیمت CNG نسبت به بنزین به صرفه است اما مشکلاتی درباره این سوخت وجود دارد که موجب شده مردم سفارش خرید کمتری برای خودرودوگانه سوز ثبت کنند و در نتیجه تولید هم کاهش پیدا کرده است.

    علی رمضانی کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه تقاضای مردم برای خرید خودروی دوگانه سوز بستگی مستقیم به دردسرهای این خودروها دارد، می‌گوید: مساله اول، کمبود جایگاه‌های عرضه CNG در تهران و دیگر شهرهاست. مسئولان شرکت پالایش و پخش می‌گویند برای کاهش صف خودروها در جایگاه‌های CNG باید 1500 تا 1700 جایگاه جدید احداث شود ولی شرایط به گونه‌ای است که در بسیاری نقاط تهران هزینه احداث جایگاه با توجه به گرانی زمین و تجهیزات از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.

    همین مشکل در جاده‌ها و شهرهای دیگر هم با شدت کمتر وجود دارد و درنتیجه کماکان شاهد صف‌های طولانی CNG هستیم. شما هم اگر برای هربار سوخت‌گیری مجبور باشید 10 تا 20 دقیقه در صف بمانید، طبیعتا از خرید چنین خودرویی منصرف می‌شوید. به گفته وی زمین جایگاه‌های CNG  باید با تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان واگذار شود تا تعداد این جایگاه‌ها افزایش پیدا کند و در غیر این صورت با قیمت‌های فعلی زمین امیدی به افزایش تعداد جایگاه‌ها نیست.

    ایجاد ترس از ایمنی CNG توسط شبکه‌های موبایلی

    این کارشناس با اشاره به بحث ایمنی خودروهای دوگانه سوز افزود: مساله دیگری که بی‌رغبتی مردم به خودروهای دوگانه سوز را دامن زده شایعه ایمن نبودن این خودروهاست. البته مساله ایمنی خودروهای دوگانه سوز از ابتدای تولید این خودروها در کشور مورد بحث بود ولی انتشار تصاویر انفجار این خودروها در جایگاه‌های CNG موجی از ترس برای مردم ایجاد کرده و عده‌ای را از خرید این خودروها منصرف کرده است. در این شرایط خودروسازان هم هیچ برنامه‌ای برای توجیه مردم اجرا نکردند و گویا به محدود شدن بازار این نوع خودروها رضایت داده‌اند. واقعیت این است که گاز، هیچ مشکلی برای خودرو ایجاد نمی‌کند و ایمنی خودروی گازسوز هم هیچ دستکم از خودروی بنزینی ندارد ولی در این مورد به خودروی گازسوز بی‌مهری می‌شود و مسئولان هم در این زمینه منفعل هستند. این درحالیست که ما بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار داریم و این سوخت به عنوان یک سوخت پاک باید مورد حمایت دولت و خودروسازان شبه دولتی ما باشد.

    قیمت گاز در جهان ارزان شده ولی در ایران نه

    اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه داران CNG نیز با انتقاد از گرانی CNG می‌گوید: هیچ مقام مسئولی در این زمینه پاسخگو نیست که چرا با وجود کاهش قیمت گاز در بازارجهانی قیمت این فرآورده در کشور ما که تولید‌کننده آن هم هستیم طی یک سال گذشته هیچ کاهشی نداشته است! ما نیاز داریم که با ارزان کردن قیمت گاز، مردم را به مصرف آن تشویق کنیم و به این ترتیب محصول داخلی خودمان را جایگزین بنزین که درصد قابل توجهی از آن وارداتی است، کنیم. واردات بنزین ارز کلانی از کشور خارج می‌کند و مصرف بنزین هم آلودگی هوا را در شهرهای بزرگ تشدید کرده است.

    مسئولان دائما از دغدغه خود برای کاهش آلودگی هوا صحبت می‌کنند اما برای افزایش تمایل مردم به استفاده از خودروهای گازسوز کاری نمی‌کنند. این شعارها و حرف‌ها وقتی به عمل تبدیل نشود چه فایده‌ای برای مردم دارد؟ دادرس همچنین به نبود طرح‌های تشویقی استفاده از گاز در خودروهای حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: خودروی حمل و نقل عمومی گازسوز یعنی تاکسی، باید از خدمات ویژه مثل گاز بسیار ارزان قیمت و تعمیر و نگهداری ارزان قیمت برخوردار باشد ولی در این مورد هم کاری نمی‌شود. برای گازسوز کردن اتوبوس‌های شرکت واحد هم اقداماتی انجام شد ولی این اقدامات آنچنان که باید و شاید پیگیری نشد. در شهری مثل تهران همه تاکسی‌ها و همه اتوبوس‌ها باید الزاما گازسوز باشند و این الزام باید به نوعی با تشویق همراه باشد که مالکان و رانندگان بدون زور و اجبار به طرف مصرف گاز CNG بروند. اینکه می‌بینیم در کشور ما با وجود منابع عظیم گاز، برخی تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها همچنان از سوخت‌های ناسالم استفاده کرده و مثل قطارهای زغال سنگ سوز دود می‌کنند واقعا توجیه‌پذیر نیست.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو