فونیکسریمکسبهتام

خودروهایی از آینده

عصر خودرو: خودروهای مفهومی در برخی موارد از سوی طراحان رسمی خودرو‌سازان ساخته می‌شوند و در مواردی هم طراحان خارج از مجموعه به‌عنوان همکار ممکن است پیشنهادهایی را به این شرکت‌ها ارائه دهند. خودروهای مفهومی ویترین خودرو‌سازان و نماد برنامه‌ها و ایده‌های آینده آنها هستند و از این جهت اهمیت بالایی دارند. خودرو‌سازان با معرفی رسمی یا غیر‌رسمی خودروهای مفهومی بازخورد‌های مختلف را رصد می‌کنند و با بررسی این نظرات و نظر کارشناسان مختلف و امکانات فنی تصمیم می‌گیرند که آن خودرو را وارد خط تولید کنند.

خودروهایی از آینده
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱:۰۰
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده
  • خودروهایی از آینده

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه با برخی خودروهای آینده محور و مفهومی که در لیست 10 خودروی برتر چند سال اخیر قرار دارند آشنا می‌شویم. برخی از این خودروها در حد نمونه اولیه ساخته شده‌اند و به زودی به خط تولید هم خواهند رسید. برخی دیگر در حد طرح‌های کامپیوتری هستند. اما ویژگی‌های نوآورانه آنها در کنار پایبندی به اصالت‌های طراحی آن برند موجب شده به این فهرست راه پیدا کنند.

 

لامبورگینی اوروس

شرکت لامبورگینی با ده‌ها سال سابقه در ساخت خودروهای اسپرت و سوپر‌اسپرت در مدلی مفهومی قصد دارد وارد دنیای ماشین‌های شاسی‌بلند شود. این مدل مفهومی با نام اوروس در سال 2012 در نمایشگاه پکن رونمایی شد و بر اساس پیش‌بینی‌های این شرکت در سال 2017 یا 2018 وارد بازار خواهد شد. لامبورگینی قبل از سایر خودروسازان لوکس به فکر ورود به دنیای شاسی‌بلندها افتاده است. در این مدل لامبورگینی از موتورهای 10 سیلندر یا 12 سیلندرش استفاده نخواهد کرد بلکه از موتوری 8 سیلندر با حجم 4 لیتر که به دو توربوشارژر مجهز است، استفاده خواهد کرد. لامبورگینی در بدنه این خودرو از الیاف کربن استفاده خواهد کرد تا وزن خودرو تا حد امکان کاهش یابد. کاهش وزن مزیتی فوق‌العاده است که باعث می‌شود خودرو با مصرف سوخت کمتر عملکرد بهتری داشته باشد. موتوری که لامبورگینی برای این خودروی خاصش استفاده خواهد کرد 584 اسب بخار قدرت را به چرخ‌هایش انتقال می‌دهد. با توجه به اینکه طراحی خودرو در سال‌های قبل‌تر انجام‌شده است لامبورگینی طرحی برای استفاده از پیشرانه برقی در این مدل ندارد.

مرسدس بنز 300 SL مدرن

بنز 300 SL بی‌شک زیباترین خودرویی است که بیش از 50 سال است از نظر طراحی در دنیای ماشین‌ها دلربایی می‌کند. اولین نسخه و اولین نسل از این خودرو در سال 1954 ساخته‌ شده است و با درهایی که شبیه قوی در حال اوج گیری باز می‌شود حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. مدل مفهومی این خودرو از سوی اسلیمان توبال طراحی شده است که خودرویی رودستر و هیجان‌انگیز را به تصویر می‌کشد. توبال مدلی مفهومی و کامپیوتری از این خودرو را به‌عنوان شاهکار خود معرفی کرده است که به عقیده او نسخه مدرن از 300 SL به‌حساب می‌آید. سقف کوتاه و بدنه‌ای کشیده با انحنای زیبایی در جلو پنجره که مخصوص خودروهای بنز است از مهمترین ویژگی‌هایی است که در اولین نگاه جلب توجه می‌کند. اسلیمان توبال سابقه طراحی برای خودرو‌سازان مختلفی مانند آئودی، هوندا و پژو سیتروئن در چین را دارد و این مدل مفهومی که ایده آینده محور اوست با نام خودش ثبت شده است اما در رابطه با اینکه بنز از این طرح استفاده خواهد کرد یا نه جواب روشنی برایش وجود ندارد.

 

اکستریمز

اکستریمز نام خودروی مفهومی‌ای است که برای سرزمین‌های یخی بی‌انتهای سیبری با آب و هوای خشن از سوی روس‌ها طراحی شده است. در این خودروی مفهومی سه نفره، راننده در مرکز نشسته است و سرنشینان عقب از فضای کافی و زیادی برخوردارند. به دلیل استفاده از فیبرکربن در بدنه این مدل وزن کمی دارد. این حفاظ کربنی حتی می‌تواند محافظ خوبی در برابر شرایط سخت آب و هوایی مخصوصا سرمای شدید باشد. با وجود اینکه راننده در مرکز خودرو می‌نشیند اما این مدل می‌تواند در شهر‌ها هم تردد داشته باشد. این خودرو کراس‌اووری آیرودینامیک است که برای شرایط سخت طراحی شده و البته در شرایط عادی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. طراح این مدل مفهومی Marianna Merenmies مدعی است در ساخت این خودرو از موادی استفاده می‌شود که در ساخت هواپیما مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که این مدل مفهومی بتواند به خودرویی تولیدی تبدیل شود قطعا به دلیل موادی که در ساخت آن استفاده شده است بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

بی‌ام‌و X MPower

مدل مفهومی X MPower در خانواده X این شرکت قرار می‌گیرد و در موتورهایی که برای آن استفاده شده است مشخصاتی مانند موتور 5 لیتری و 8 سیلندر وجود دارد. اما این مدل مفهومی رودستری دو نفره و زیبا است که با خودرویی مانند X6 که کراس‌اووری لوکس و اسپرت است تفاوت‌هایی دارد.  بی‌ام‌و در این مدل مفهومی رودستری پر قدرت را معرفی کرده که ممکن است روزی وارد خط تولید شود.  طراحان زیادی مدل‌های مختلفی را برای این خودرو‌ساز آلمانی طراحی می‌کنند و البته آنهایی که رسالت بی‌ام‌و را به خوبی می‌دانند و با زبان طراحی این خودرو‌ساز پر‌سابقه آشنا‌ترند طرحشان ممکن است مورد موافقت قرار بگیرد و البته از طراحی تا تولید فرآیندهای بسیار پیچیده‌ای باید طی شود. در این مدل هم زبان طراحی، با این خودرو‌ساز بسیار هماهنگ است.

 

جگوار C-X17

در نمایشگاه خودرو فرانکفورت 2013 جگوار به‌عنوان خودروسازی انگلیسی با خودروی مفهومی و شاسی‌بلندش حضور پیدا کرد. این مدل مفهومی اولین شاسی‌بلند کراس‌اوور جگوار بوده که تابه‌حال ساخته و معرفی‌ شده است. بدنه این خودرو از آلومینیوم ساخته‌ شده که پیشرانه 3 لیتری و 6 سیلندرش را پوشانده و دربر گرفته است. قدرت تولیدی توسط این موتور به جعبه‌دنده هوشمندی منتقل می‌شود که کنترل هر چهار چرخش را بر عهده دارد. طراحی خودرو به‌گونه‌ای است که موتور 4 سیلندر 2 لیتری که توسط جگوار لندرور ساخته ‌شده است هم در آن قابل ‌استفاده خواهد بود. این خودرو در ابعاد رقبای آلمانی خود بی‌ام‌و X3 و آئودی Q5 ساخته خواهد شد. به‌طور کلی جگوار در طراحی این خودرو از خودروی خاصی الهام نگرفته است و همه‌چیز در آن به‌صورت اختصاصی طراحی ‌شده است البته ظاهر کلی خودروهایی در این ابعاد شبیه به هم است. به نظر می‌رسد برای اینکه بتوان این غول مفهومی را در خیابان‌ها ببینیم باید همچنان منتظر باشیم تا این خودروساز برای واردکردن آن به خط تولید به جمع‌بندی برسد.

سوپر هاچ‌بک مفهومی

خودروی مفهومی فورد با نام اختصاری SHC از سوی جرمی مارتین معروف طراحی شده که شاهکار طراحی در میان هاچ‌بک‌ها به‌حساب می‌آید. سه نوع موتور برای این پر سرعت دوست داشتنی در نظر گرفته شده است تا در صورتی که وارد خط تولید شود مشتریان بتوانند انتخاب‌های متعددی داشته باشند. از نکاتی که در‌باره این خودرو در اولین نگاه به نظر می‌رسد، خطوط خاص و زیبایی است که در سراسر خودرو به آن معنی و مفهوم بخشیده‌است. این خودرو دوستدار طبیعت بوده و ویژگی‌ها و خصوصیات خودروهای سوپر اسپرت را هم دارد. فناوری‌های مختلفی در این خودرو استفاده خواهد شد که باعث افزایش عملکرد آن خواهد شد که عبارتند از دو توربو شارژر و سیستم تزریق مستقیم سوخت درون موتور، ترمزهایی که برق تولید می‌کنند و بسیاری از فناوری‌های پیشرفته دیگر که باعث می‌شود خودرو دوستدار محیط زیست شده و البته عملکرد بالایی هم داشته باشد. جعبه دنده در این خودرو 6 دنده است و البته جعبه دنده 7 سرعته فورد هم به‌صورت انتخابی در دسترس خواهد بود.

 

تایهو 2046

طراح چینی خودروی مفهومی تایهو، با ارائه رندرهایی از این خودروی مدرن تفسیر خود از خودروهای آینده را ارائه کرده است که در آن خودرویی شبیه سفینه‌های فضایی با ظاهری جالب و آیرودینامیک و البته دو نفره معرفی شده است. لاستیک‌ها در این خودرو پوشانده شده‌اند و دیده نمی‌شوند و بر اساس اطلاعات موجود این خودرو می‌تواند به خودرویی مخصوص کمپ تبدیل شود و صندلی‌های تخت شو آن می‌تواند شرایط برای خوابیدن دو نفر را فراهم کند. با توجه به نام این خودرو که 2046 است ممکن است طراح بر اساس پیش‌بینی‌های خود در سال‌های آینده دست به طراحی این خودرو زده باشد. طراح درباره اینکه چه مولفه‌هایی را برای این خودرو و در بخش پیشرانه در نظر گرفته است اطلاعاتی را منتشر نکرده اما آنچه که مسلم است این که این خودرو خودرویی شهری است که می‌تواند در سفرهای طولانی مدت هم مورد استفاده قرار بگیرد و شهر شانگهای چین شهر هدفش بوده است و خود را برای حضور در این شهر آماده خواهد کرد.

فراری ملانیو

فراری در مدلی آینده محور که مارکو پترویک طراحی کرده است نمایشی از خلاقیت و نوآوری در فناوری و مواد استفاده شده در خودرو را به راه انداخته است. خودروهای آینده در کنار ظاهر جدیدی که پیدا می‌کنند از نظر فناوری در تولید و مواد به‌کار رفته در بدنه و قطعات نیز پیشرفت‌های زیادی می‌کنند. تنها در این صورت است که می‌توان گفت یک خودرو آینده محور است و تنها به کمک این مواد جدید است که می‌توان انتظار داشت یک خودرو عملکردی بالاتر از خودروهای امروزی پیدا کند که فراری در این خودروی سوپر اسپرت مفهومی به خوبی به این موارد پی برده است. این خودروی مفهومی و دو نفره تنها برای لذت بردن از رانندگی طراحی شده است و تمام امکانات و فناوری‌های خودرو در همین جهت و با همین ماموریت طراحی شده‌اند. در بخش‌هایی از بدنه زیبای خودرو پنل‌های خورشیدی بخشی از انرژی مورد نیاز موتور هیبرید آن را بر عهده خواهند گرفت و جنس بدنه از فولاد مقاوم تر و از فیبرکربن هم سبک‌تر خواهد بود.

 

مک‌لارن جت ست

مک لارن از جمله خودرو‌سازانی است که از همان ابتدا با ماموریت مشخصی پا به دنیای ماشین‌ها گذاشته است و خودروهای این خودرو‌سازی نمادی از سرعت و شتاب هستند. در مدل مفهومی که ماریانا مرنمیس طراحی کرده است خودرویی متفاوت از آنچه در لیست تولیدات خودرو‌سازان مطرح دنیا وجود دارد معرفی شده است. مهم‌ترین ویژگی که این خودرو دارد در بخش طراحی چرخ‌های عقب است که ظاهری متفاوت به آن داده است. این خودرو یک نفره با خصوصیات مهمی مانند آیرودینامیک و مصرف سوخت بهینه معرفی شده است. الیاف بسیار سبک کربن در بدنه این خودرو استفاده شده که کاهش محسوس وزن را به‌دنبال خواهد داشت. در خودروهای مفهومی اطلاعاتی در‌باره جزئیات دقیق خودرو با توجه به مفهومی بودن آن اطلاعاتی در دسترس نیست اما طراح این خودرو تلاش کرده تا با ارائه طرح صفحات زیبای خورشیدی در خودرو نشان دهد که می‌توان با حفظ زیبایی از انرژی تجدید‌پذیر در خودروهای سوپر‌اسپرت آینده هم استفاده کرد.

فروچیو لامبورگینی

لامبورگینی با هدف رقابت با فراری پا به خیابان‌ها گذاشته است و با گذشت بیش از 50 سال از فعالیت این خودرو‌ساز محصولاتی فوق‌العاده توسط این شرکت طراحی و ساخته شده است. در مدل مفهومی که نام بنیانگذار لامبورگینی را بر روی خود دارد خط مشی این خودرو‌ساز کاملا رعایت شده است و مارک هوستلر به‌عنوان طراح این خودرو‌ تلاش کرده تا زبان لامبورگینی را با تهاجمی ترین حالت ممکن در کالبد این خودروی رویایی به‌کار ببرد. در بخش جلویی خودرو طراح لبه‌های بسیار تیزی را به کار برده است که مانند شمشیر ماهی می‌تواند برای عابران پیاده خطرناک باشد. در بخش پیشرانه موتور 5 لیتری و 12 سیلندر برای این خودروی مفهومی در نظر گرفته شده است که با توجه به ابعاد موتور و البته فناوری بسیار بالای موتورهای لامبورگینی می‌توان انتظار قدرت یک هیولا را از آن داشت. سقف شیشه‌ای خودرو در بدنه آن به‌گونه‌ای بسیار خارق العاده ادغام شده است که مقاومت هوا را در این خودرو بسیار کاهش می‌دهد.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو