فونیکسریمکسبهتام

۵ روز مهلت برای خودروهای بدون معاینه فنی

عصر خودرو- در پی افزایش انتقادها از اقدام یکطرفه پلیس راهور در متوقف‌کردن طرح کاهش، دیروز پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که ثبت مکانیزه جرایم مربوط به طرح کاهش از ٥ روز دیگر یعنی شنبه ۱۷مهر آغاز می‌شود.

۵ روز مهلت برای خودروهای بدون معاینه فنی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از همشهری آنلاین ، طرح کاهش تصمیم مشترک شهرداری تهران، وزارت کشور، شورای‌عالی ترافیک و پلیس راهور است که باید از اول مهر امسال آغاز می‌شد اما پلیس پس از 6روز، یکباره اعلام کرد که طرح کاهش موجب ازدحام مقابل مراکز معاینه فنی شده و باید فعلا متوقف شود. طرح کاهش بر پایه 3سال مطالعه و 3‌ماه اطلاع‌رسانی قرار است همانگونه که در 225نقطه جهان موجب کاهش آلودگی هوا شده، در تهران نیز به اجرا درآید تا از تولید روزانه 2هزار تن آلودگی هوای شهر بکاهد.

        بی‌اطلاعی از نامه وزارت کشور

    سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ دیروز اعلام کرد که توقف طرح کاهش به‌معنای توقف کلی طرح نیست. این توضیح در شرایطی داده شده که در تابستان سال‌جاری، پلیس تغییرات ترافیکی منطقه 12را نیز یکباره تعطیل کرده بود و آن طرح تا امروز اجرا نشده است. حسینی درباره نامه‌ای که وزارت کشور درباره توقف ثبت دوربینی جرایم به پلیس نوشته است نیز گفت: این نامه خطاب به پلیس راهور تهران نبوده و اطلاعی از آن ندارم. به گفته حسینی، طرح کاهش تعطیل‌بردار نیست و مأموران همچنان خودروهای فاقد برگه معاینه فنی را به مبلغ 50 هزار تومان جریمه می‌کنند. وی افزود: «پلیس 10 روز برای دریافت معاینه فنی به رانندگان فرصت داده و با اتمام این فرصت بار دیگر دوربین‌ها تخلفات را ثبت خواهند کرد.» در عین حال نباید فراموش کرد که براساس آمار هم‌اکنون کمتر از 600هزار خودرو فاقد معاینه فنی هستند و به‌علت بی‌کیفیت‌بودن خودروشان سال‌هاست از اخذ معاینه فنی طفره می‌روند.

        توقف، پلیس را به شورا می‌برد

    توقف یکباره طرح کاهش موجب شد انبوهی از انتقادها به این کار پلیس معطوف شود. ٨۰‌درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است که مرگ سالانه 3هزار نفر در تهران را رقم می‌زنند. بر همین اساس دیروز معصومه آباد رئیس کمیته ایمنی شورای‌شهر از احتمال دعوت رئیس پلیس تهران به شورا در این‌باره خبر داد. همچنین مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: با پایان زمان تمدید شده، اجرای طرح کاهش از سر گرفته می‌شود و خودروهای فاقد معاینه فنی با همکاری پلیس راهور شناسایی و جریمه الکترونیک صادر می‌شود. چمران اظهار کرد: برای اجرای طرح کاهش، خودرو‌ها باید دارای معاینه فنی باشند و این در حالی است که مراکز معاینه فنی از ابتدای سال خلوت بودند اما با رسیدن به زمان اتمام مهلت قانونی در پشت این مراکز صف‌های طولانی ایجاد شده و امکان معاینه خودروها وجود نداشت چرا که این مراکز تنها تا ساعت ١٢شب خدمات خود را ارائه می‌کردند.

        درخواست شهرداری از وزارت کشور

    شهرداری تهران از وزارت کشور درخواست کرد که فعالیت مراکز معاینه فنی و سامانه سیمفا در شیفت سوم نیز ادامه یابد تا مراکز معاینه فنی تهران بتوانند طی 24ساعت برای مراجعه مردم باز باشند. به گفته حجت‌الله بهروز، قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، اجرای طرح کاهش مصوبه شورای‌عالی ترافیک را داشت و از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ شده بود. وی تصریح کرد: مطمئن باشید طرح کاهش از هر زمان دیگری هم که شروع می‌شد شاهد حضور دقیقه نودی مردم در مراکز معاینه فنی بودیم. وی گفت: ما از وزارت کشور درخواست کرده‌ایم که به ما مجوز فعالیت شیفت سوم مراکز معاینه فنی را بدهد که تا‌کنون اعلام نظر نکرده‌اند.

        افزایش 400 برابری مراجعات

    مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در پاییز امسال نسبت به‌مدت مشابه 400برابر شده است. آنگونه که سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران گفته، هم‌اکنون مراکز معاینه فنی مانند روزهای ابتدایی مهر‌ماه شلوغ نیستند اما همچنان در دو شیفت به صاحبان خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، خدمات‌رسانی می‌کنند.

        دلیل توقف طرح کاهش

    دلیل توقف طرح کاهش نگاه «ملوک‌الطوایفی» به وظایف سازمانی است. این جمله را هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت و افزود: مشکل اصلی سازمان‌های اجرایی در روند اجرای طرح‌ها، بخشی‌نگری آنهاست که اصلی‌ترین علت آن، عدم‌مدیریت واحد شهری و نبود یکپارچگی بین سازمان‌هاست. خادمی با اشاره به اینکه دلیل توقف اجرای طرح کاهش، نبود مدیریت واحد شهری است، اظهار کرد: اگر طرح مذکور تحت مدیریتی واحد اجرایی می‌شد، با توقف مواجه نمی‌شد. توقف در اجرای طرح کاهش، ثبات و حتی تشدید آلودگی هوا را در پی خواهد داشت که موجب آسیب‌رسیدن به سلامت مردم می‌شود. این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه توقف اجرای طرح کاهش به نفع افراد سودجو تمام شد، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح، باید تسهیلات و امکانات کافی درنظر گرفته شود تا شهروندان نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کرده و به اجرای قانون ترغیب و تشویق شوند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط