فونیکسریمکسبهتام

۳ پیشنهاد ترانزیتی به ترکمنستان

پشت کامیون‌داران ایرانی هنوز خالی است

عصر خودرو- در حالی وزیر راه و شهرسازی پشت کامیون‌داران ایرانی در موضوع افزایش تعرفه عبور کامیون توسط ترکمنستانی‌ها را خالی کرده بود که مقام مسئول سازمان راهداری از ارائه سه پیشنهاد ایران به طرف ترکمنی برای حل مشکل به وجود آمده خبر داد.

پشت کامیون‌داران ایرانی هنوز خالی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  تسنیم، حدود دو ماه است که دولت ترکمنستان در اقدامی یکجانبه تعرفه عبور کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور را افزایش داد. مسئله‌ای که باعث ایجاد صف طولانی کامیون در مرز ایران با ترکمنستان شده و اعتراض شدیدی رانندگان را به دنبال داشت.

    مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اعتراض شدید ایران به اقدام ترکمنستان در خصوص افزایش تعرفه تردد کامیونهای ایرانی از خاک این کشور، به تسنیم گفته بود: پس از هماهنگی لازم، تعرفه عبور کامیونهای ترکمستان از خاک ایران افزایش می‌یابد.

    عطرچیان با بیان این‌که اقدام دولت ترکمنستان بدون اطلاع و هماهنگی ایران انجام شده و اعتراض شدید طرف ایرانی را به دنبال داشته است، افزود:‌ نمی‌دانیم دلیل این کار دولت ترکمنستان چیست، این گونه سردرگمی در تصمیم‌گیری در حسن روابط ایران با این کشور تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به حسن روابط ایران با سایر کشور، انتظار این گونه اقدامات را نداریم، ضمن آن‌که سریعا اقدام متقابل در دستور قرار گرفته است.

    وی اظهار کرد:‌ چاره‌ای نداریم جز این‌که اقدام متقابل را با کشور ترکمنستان در دستور کار قرار دهیم، بر این اساس پس از هماهنگی‌ها لازم از فردا اجازه تردد کامیونهای ترکمنستان به سمت ترکیه را نمی‌دهیم، ضمن آن‌که تعرفه عبور این کامیون‌ها از جاده‌های کشور را نیز افزایش خواهیم داد.

    عطرچیان با بیان این‌که این‌گونه اقدامات بدون دلیل مسبوق به سابقه است، گفت: ترکمنستان همچنین مرز باجگیران را بر روز کامیون‌های ایرانی بسته است که ما هم عینا همین اقدام را انجام داده و یک ذره از منافع ایران کوتاه نخواهیم آمد.

    وی با تاکید بر این‌که مرز باجگیران را روی کامیونهای ترکمنستانی می‌بندیم و اجازه ورود به آنها را نمی‌دهیم، تاکید کرد: پس از هماهنگی‌ با ارگان‌های ذی‌ربط از فردا اقدامات متقابل در دستور کار می‌گیرد و از اواسط هفته آینده تعرفه عبور کامیونهای ترکمنستانی از خاک ایران را افزایش می‌دهیم.

    این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی با تاخیری یک هفته‌ای واکنش ناامیدکننده ای به این رویداد نشان داد.

    عباس آخوندی در یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری اظهار کرد:‌ بخش خصوصی و شرکتهای حمل‌ونقل بین‌المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده‌ ‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند.

    وی با بیان این‌که باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گروی اقدام حقوقی مناسب است، تصریح کرد: ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.

    حال با گذشت حدود دو ماه مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین‌المللی سازمان راهداری در این‌باره گفت:‌ سه پیشنهاد شامل لغو کامل عوارض برای دو کشور، بازگشت رقم عوارض به روال سابق همچنین ادامه روال فعلی از جانب ایران مطرح شد و روی میز ترکمنستان قرار گرفت تا طرف مقابل پس از بررسی نظر خود را اعلام کند.

    وی با اشاره به این‌که هفته گذشته جلسه کارشناسی بین مسئولان دو کشور در ترکمنستان برگزار شد، افزود:‌طبق توافق دو طرف قرار بر بررسی پیشنهادهای ایران از جانب طرف ترکمنی و اعلام نظر نهایی از طریق مجاری بین‌المللی شد.

    وی با اشاره به مزایای قبول پیشنهاد عوارض صفر-صفر برای دو کشور گفت: این پیشنهاد به نفع ایران و ترکمنستان است. البته ما آمادگی خود برای کاهش عوارض ترانزیتی و دوجانبه را اعلام کرده‌ایم و مسئولان ترکمنی برای این منظور در حال هماهنگی با مقامات کشور خود و ارائه پاسخ به طرف ایرانی هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط