فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۶۵۸»

حکایت کارت سوختی که خیلی عمر نکرد

عصر خودرو- زمزمه های حذف کارت سوخت در حالی به گوش می رسد که برخی کارشناسان نیز ضرورتی بر ادامه عرضه بنزین با کارت نمی بینند.

حکایت کارت سوختی که خیلی عمر نکرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیش از 8 سال از زمان اجباری شدن استفاده از کارت‌های سوخت می‌گذرد، کارت‌هایی که از سال 1386 به منظور جلوگیری از افزایش مصرف و قاچاق بنزین در کشور ایجاد شد.امروز قیمت بنزین نسبت به 8 سال پیش 10 برابر شده که با توجه به قیمت کنونی به نظر می رسد دولت به اهداف مورد نظر خود دست یافته، قیمت مناسب بنزین انگیزه قاچاق را کاهش داده و چند برابر شدن قیمت آن، مدیریت خودکارمردم برای مصرف سوخت را رقم زده است.

    تک نرخی شدن قیمت بنزین استفاده از کارت سوخت را به دست فراموشی سپرده وبه خاطر اعتقاد نداشتن دولت به حفظ کارت سوخت ، وزیر نفت پشنهادی مبنی بر حذف کارت سوخت به مجلس ارائه داد، که با وجود مخالفت برخی نمایندگان ، در اصلاح قانون بودجه سال 95، الزام دولت برای حفظ کارت سوخت برداشته شد.

    مدیریت توزیع بنزین با کارت سوخت

    حسن مرادی استاد حقوق و انرژی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در مورد حذف کارت های سوخت ، افزود : استفاده از کارت های سوخت در مقطعی بسیار ضروری بود و با توجه به کارکردهای مناسب موجب مدیریت توزیع بنزین در سطح کشور شد ، اما در شرایط فعلی حذف کارت سوخت مشکل جدی ایجاد نمی کند چراکه در عمل استفاده ای از آن نمی شود.

    وی در ادامه افزود: البته با حفظ زیرساخت ها و دستگاه های این طرح می توان در صورت نیاز مجدد از آن استفاده کرد، ضمن اینکه وزارت نفت برای ارائه گزارش میزان مصرف سوخت کشور و آمارهای دیگر نیازمند سیستمی به روز است .

    مرادی با اشاره به کارکردهای مثبت کارت سوخت در مقطع مورد استفاده ، گفت: این سیستم ضمن هزینه دار بودن سود و بهره دهی لازم را ندارد.

    وی با بیان اینکه کارت سوخت موجب ایجاد رانت برای تاکسی ها و وانت بارها و اتلاف وقت در زمان سوخت گیری شده ، اظهارداشت : اخذ اطلاعات دقیق و مدیریت میزان مصرف سوخت از کارکردهای مثبت این طرح بوده است.

    کارت سوخت طرحی کارشناسی نشده وعجولانه

    بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص حذف کارت سوخت ابراز داشت : زمان اجرای طرح کارت سوخت در سال 86 ، مزیت این طرح در ارائه آمار و اطلاعات به دولت ، اجرایی شدن آن تا 6 ماه رارقم زد، ولی این مدت ،10 سال با دستگاه های فرسوده و ناکارآمد بطول انجامید.

    وی در ادامه افزود: این طرح کارشناسی نشده وعجولانه در کمترین زمان ممکن اجرایی شد و کمتر به خروجی و مسائل ایمنی و امنیتی آن توجه شده بود که جایگاه داران سوخت را با مشکلات عدیده ای مواجه کرد.

    رئیس اتحادیه جایگاه داران سوخت در مورد صرفه جوئی در مصرف بنزین به وسیله کارت سوخت ، اظهار داشت: پائین بودن قیمت سوخت درگذشته موجب مصرف بی رویه می شد ، اما امروز با توجه به قیمت مناسب بنزین که البته قابل افزایش است، مدیریت مصرف سوخت به ویژه بنزین، توسط خود مردم صورت می گیرد و نیازی به استفاده از کارت سوخت نیست.

    وی همچنین ابراز داشت : بیشتر خودرو ها به میزان مورد نیاز سوخت دریافت می کنند و ارزش سوخت در سبد کالای خانوار جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو