فونیکسریمکسبهتام

احتمال توقف شماره ‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت

عصرخودرو: درحالی که برخی اخبار از تلاش خودروسازان برای تعویق مصوبه سال ۸۸ کمیسیون امور زیربنایی دولت حکایت دارد، شنیده‌ها از پلیس راهور ناجا حاکیست، قرار است شماره‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت‌ماه متوقف شود.

احتمال توقف شماره ‌گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا از اواخر اردیبهشت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۶:۵۶

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصرخودرو» به نقل از ایسنا، الزام نصب کیسه هوا بر روی خودروها که پس از نصب ترمز ضد قفل در سال گذشته به عنوان یکی از مهمترین مصوبات دولت برای ارتقای ایمنی خودروها بود قرار بود بر اساس مصوبه سال 85 شورای عالی استاندارد، از ابتدای سال 1389 برای خودروسازان داخلی اجباری شود، اما در پی تمدید یک ساله برنامه چهارم توسعه و به تاخیر افتادن برنامه پنجم، اجرای این مصوبه هم به تاخیر افتاد و سرانجام بر اساس مصوبه سال 88 شورای عالی استاندارد در کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اجرای استاندارد نصب کیسه ایمنی هوا بر روی خودرو (AIR BAG) از ابتدای برنامه پنجم توسعه اجباری شد اما با گذشت بیش از یک ماه از سال 90 به نظر می رسد خودروسازان در تلاشند تا این مصوبه به تعویق بیافتد به شکلی که علیرضا نورافکن، رییس بخش خودرو موسسه استاندارد چندی پیش از تنظیم جدول زمان دهی به خودروسازان برای نصب ایربگ در پی موافقت وزارت صنایع خبر داد؛ هرچند که نظام الدین برزگری، رییس موسسه استاندارد روز بعد با رد هرگونه تغییر در مصوبه این موسسه در خصوص نصب کیسه هوا تاکید کرد: «هیچ مهلت جدیدی به خودروسازان برای نصب ایربگ داده نشده است.»

    به گفته کارشناسان ترافیکی نصب کیسه هوا بر روی خودروها تا 20 درصد از مرگ و میر ناشی از تصادفات شدید رانندگی جلوگیری می کند. این وسیله ایمنی به نظر می رسد آنقدر برای پلیس که چند سالی است عزم خود را جزم کرده است تا شمار کشته های تصادفات رانندگی را کاهش دهد مهم است که سردار احمدی مقدم، رییس پلیس کشور در واپسین روزهای سال گذشته با تاکید بر این که سال 90 باید سال نصب کیسه هوا بر روی خودروها باشد، گفت: برخی کارخانجات خودروسازی باید دندان سودجویی را بکشند و دستگاه های نظارتی نیز در بحث ایمنی خودروها باید وارد شده و تعادل بین سود خودروسازان و مصالح مردم برقرار کنند.

    وی افزود: متاسفانه در بحث ایمنی خودروها عقب ماندیم و پیشرفت در این زمینه به کندی صورت می گیرد.

    فرمانده ناجا با اشاره به اینکه علی رغم تلاش های صورت گرفته هم اکنون به ازای هر 13 تا 14 تصادف در کشور یک کشته داریم، گفت: این در حالیست که در ژاپن به ازای هر 500 تصادف یک کشته رخ می دهد که این امر نشان می دهد که هم شدت تصادفات در کشورهای پیشرفته پایین است و هم ایمنی خودروها بالاست.

    به گفته احمدی مقدم امن ترین خودروی کشورمان نسبت به ناامن ترین آن 20 برابر تلفات کمتری دارد.

    وی با اشاره به اینکه به لحاظ توان فنی امکان استفاده از تجهیزات ایمنی برای خودروها در کشور و دانش آن نیز وجود دارد گفت: در عین حال باید کارخانجات خودروسازی به سمت ارتقای ایمنی رفته و برخی از آنها دندان سودجویی را بکشند و دستگاه های نظارتی نیز تعادلی بین سود کارخانجات خودروساز و مصالح مردم در این زمینه برقرار کنند.

    در عین حال سرداراسکندر مومنی، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در آخرین نشست خبری خود با اشاره به ابلاغ قانون جدید اخذ جرایم رانندگی گفت: در این قانون هم حقوق و هم تکلیف مردم با هم دیده شده است، ایمنی راه و خودرو جزو حقوق مردم است به شکلی که اگر در زمان بروز تصادف نقص راه یا وسیله نقلیه در حادثه نقش داشته باشد متولیان ذیربط مکلف به جبران خسارت هستند و متخلف شناخته می شوند.

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص نصب کیسه هوا بر روی خودروها نیز گفت: یا باید خودروسازان قانون را اجرا کنند، یا قانون عوض شود و یا اینکه شماره گذاری خودروهای فاقد کیسه هوا متوقف شود.

    رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: پلیس در این خصوص به هیچ وجه کوتاه نمی آید و گذشت آن زمانی که قانون مصوب شود و پلیس اجرا نکند.

    وی با اشاره به اینکه مصوبه اجباری شدن نصب کیسه هوا بر روی خودروها مربوط به دوسال پیش است، گفت: تولیدکنندگان هم وقت لازم را داشتند و هم امکانات لازم را، این در حالیست که اخیرا می شنویم موضوعاتی مانند تحریم و ... را در این خصوص به میان می کشند که به هیچ وجه پذیرفته شده نیست.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۲
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        آخرین بروزرسانی ۳ روز پیش
        آرشیو