فونیکسریمکسبهتام

روند تولید داخلی موتورهای انژکتوری وبرقی نشان داد

شتاب بومی‌سازی در صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- ورود موتورسیکلت‌های انژکتوری و همچنین برقی به ناوگان حمل‌و نقل کشور را باید یکی از اتفاق‌های خوب امسال دانست.

شتاب بومی‌سازی در صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، اگرچه این امر با تعداد محدودی مواجه بود اما در انتهای سال و همچنین اوایل سال آینده باید منتظر تحولی بزرگ در صنعت موتورسیکلت کشور باشیم. از این‌رو گفت‌وگویی با تولیدکنندگان قطعه و موتورسیکلت انژکتوری و برقی انجام داده‌ایم تا چند و چون تولید و فروش را به اطلاع مصرف‌کنندگان برساند.

    نعمت‌الله رمضانی‌پایدار، مدیر یکی از کارخانه‌های فعال در صنعت موتورسیکلت درباره پیشینه فعالیت کارخانه در بحث تولید قطعات موتورسیکلت و نیز تولید موتورسیکلت گفت: این کارخانه زیرمجموعه یک شرکت هلدینگ است که بیش از 3 دهه پیشینه فعالیت دارد و در سال 73 تاسیس شده است. البته خیلی پیشتر حسن رجبعلی‌بنا، سرمایه‌گذار این شرکت کار خود را با تولید قطعات موتورسیکلت از سال 57 آغاز کرد و سپس با خرید امتیاز شرکت کاوازاکی تولید موتورسیکلت را در کشور کلید زد.
    رمضانی‌پایدار که پیشینه 30سال همکاری در این کارخانه را دارد در پاسخ به این پرسش که این واحد تولیدی با چه تعداد نیرو، کار خود را آغاز کرد و امروز با چه تعداد کار را ادامه می‌دهد، گفت: با حدود 20 نفر کار قالب‌سازی و قطعه‌سازی در این کارخانه آغاز شد و در سال 79 که اوج فعالیت این نشان بود حدود 37 مجموعه موتورسیکلت‌سازی به طور تخصصی فعالیت داشتند.
    وی ادامه داد: با ورود قطعات چینی به ایران که منجر به نابسامانی بازار شد کم‌کم تعداد مجموعه‌های این نشان کاهش یافت تا به 4 کارخانه موتورسیکلت‌سازی رسید و از این تعداد دو کارخانه فعال و دو کارخانه دیگر غیرفعال است.
    این فعال صنعت موتورسیکلت درباره یکی از کارخانه‌های غیرفعال زیرمجموعه خود نیز اظهار کرد: فعالیت کارخانه‌ای در سمنان که قرار بود انجین موتورسیکلت کاربراتوری را به شکل بومی تولید کند با حذف این مدل موتورسیکلت‌ها تعطیل شد.
    محمدجواد صفایاری، مدیرعامل این کارخانه نیز درباره نیروهای انسانی فعال امروز این کارخانه گفت: نیروی‌انسانی این هلدینگ بسیار زیاد است اما حدود 200 نفر در بخش صنعت موتورسیکلت چه در بحث قطعه‌سازی و چه مونتاژ موتورسیکلت در حال فعالیت هستند.
    وی درباره آموزش و تخصص افراد فعال در این کارخانه نیز گفت: این کارخانه یک بخش مهندسی دارد که پژوهشگران دانشگاهی با 5 نیروی کار در حال پژوهش هستند و همچنین نیروهای سرپرست خط‌ها به‌طور کل کارشناس مکانیک، الکترونیک، برق و دیگر رشته‌های مرتبط هستند و دیگر کارگران نیز دارای حداقل تحصیلات (دیپلم) هستند که می‌توان گفت حدود 40درصد نیروهای مشغول در کارخانه تحصیلات دانشگاهی دارند.


    انژکتوری‌ها در بازار
    صفایاری در پاسخ به این پرسش که موتورسیکلت انژکتوری برای چه تاریخی به بازار مصرف عرضه می‌شود، گفت: از سال گذشته این شرکت موتورسیکلت‌های انژکتوری خود را سفارش داده بود اما با چراغ خاموش حرکت کرد زیرا درنظر داشت به شکل عملیاتی کار را پیش ببرد و با بررسی‌هایی که روی موتورسیکلت‌های انژکتوری روز دنیا انجام داد به سی‌اف در اندازه‌های مختلف 150 تا 650 سی‌سی رسید که این موتورسیکلت به دلیل ارزانی نیروی کار در چین تولید و به بازارهای اروپایی صادر می‌شود و حتی در بازار خود چین عرضه‌ای ندارد.
    رجبعلی بنا سرمایه‌گذار این شرکت با بیان این که نزدیک به 2 ماه است که موتورسیکلت انژکتوری 150 سی‌سی وارد بازار شده که تعداد 400 دستگاه در مرحله نخست بدون حضور نمایندگی‌های این مجموعه ثبت‌نام و پیش‌فروش شدند. این موتورسیکلت نخستین موتورسیکلت 6 دنده‌ای در کشور است که به لحاظ ظاهر و رنگ جوانان را جذب خود می‌کند و به لحاظ قدرت، سرعت، کیفیت و مسائل فنی در سطح مطلوبی قرار دارد.
    قیمت، تسهیلات و میزان بومی‌سازی
    این صنعتگر درباره قیمت این موتورسیکلت‌ها نیز گفت: قیمت این موتورسیکلت‌ها 7میلیون و 600هزار تومان است که 2میلیون آن نقدی دریافت شده و موتورسیکلت یک ماه بعد تحویل داده می‌شود. همچنین 5میلیون تومان آن در قالب تسهیلات کارت اعتباری از سوی یکی از بانک‌ها در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.
    صفایاری درباره بومی‌سازی قطعات این موتورسیکلت انژکتوری نیز گفت: در مرحله نخست تمام قطعات وارداتی است اما برای مرحله دوم و سوم بیشتر قالب‌های مورد نیاز و فیکسچرها ساخته شده‌اند و تا 2ماه آینده کار قالب‌سازی به پایان رسیده و تولید انبوه قطعات در داخل آغاز می‌شود.
    وی افزود: از 2 ماه آینده موتورسیکلت‌های سی‌اف که به طور تقریبی صددرصد تولید داخل است و قطعات وارداتی آن تنها به انجین محدود می‌شود در کارخانه جداگانه‌ای در قم تولید خواهد شد.
    زمان عرضه انجین بومی و تیراژ آن
    صفایاری در پاسخ به این پرسش که این انجین بومی چه زمانی وارد بازار می‌شود، گفت: راه‌اندازی خط تولید این نوع انجین یک سال زمان نیاز دارد تا به مرحله بهره‌برداری برسد اما این توان وجود دارد که تا اواخر سال 96 انجین انژکتوری ساخت کشور را روی موتورسیکلت‌های تولیدی همین کارخانه نصب کنیم.
    وی درباره تیراژ مرحله دوم و سوم نیز گفت: در هر مرحله 400 دستگاه وارد بازار می‌شود که در حال حاضر قطعات 400 دستگاه دوم در انبار موجود است و تا آخر شهریور به بازار وارد خواهد شد.
    مدیر کارخانه جهان‌رو درباره تعداد قطعه‌سازان داخلی که با این کارخانه همکاری دارند نیز گفت: بیشتر قطعات در داخل کارخانه ساخته شده، تنها بخش شاتون و میل‌لنگ وارد و مونتاژ می‌شود و در تعداد خاصی از فیکسچرها با قطعه‌سازان خارج از مجموعه همکاری داریم زیرا در این مجموعه مراکز مختلف تحیق و توسعه(R&D)، طراحی و قالب‌سازی و... وجود دارد و تولید به‌طور کامل در کارخانه‌های مختلف انجام می‌شود.


    تسهیلات ویژه موتورسیکلت برقی
    صفایاری درباره موتورسیکلت‌های برقی این کارخانه نیز گفت: هم‌اکنون تعداد محدودی موتورسیکلت برقی به‌طور نمونه تولید و در اصفهان از سوی شهرداری این استان رونمایی شده است که دولت نیز برای هر دستگاه موتورسیکلت برقی یک‌میلیون و 500هزار تومان تسهیلات بلاعوض می‌پردازد. کارخانه نیز حدود 5میلیون تومان در قالب کارت تسهیلات از طریق یکی از بانک‌ها در اختیار خریداران می‌گذارد و درنهایت مصرف‌کننده رقم اندکی را هنگام خرید می‌پردازد.
    وی درباره قیمت موتورسیکلت‌های برقی به 7میلیون و 500هزار تومان اشاره کرد و گفت: هزینه این دسته از موتورها 10 میلیون تومان تمام می‌شود اما از آنجا که محصول جدیدی است و مصرف‌کنندگان هنوز شناسایی درستی از آن ندارند قیمت‌ها را با هدف افزایش تمایل برای خرید کاهش داده‌ایم.
    وی تصریح کرد: یک برنامه زمان‌سنجی برای تحویل داریم که در قرارداد آمده است اما شروع قرارداد منوط به واریز وجهی است که باید از سوی دولت انجام شود.
    پیش‌بینی فروش
    این فعال صنعت موتورسیکلت درباره پیش‌بینی فروش این دسته از موتورسیکلت‌ها نیز گفت: در حال حاضر 2هزار و 500 دستگاه از سوی شهرداری تهران و 5 هزار دستگاه از سوی شهرداری اصفهان سفارش داده شده است و اگر دولت وارد عمل شود این نشان بر اساس زمان‌بندی که در قراردادها دارد کار را پیش خواهد برد.
    وی ادامه داد: ابتدا قرار شد 10 دستگاه به‌عنوان نمونه داده شود و در حال حاضر کارشناسان و مهندسان مجموعه در حال پیگیری مسائل مهندسی فنی این نوع موتورسیکلت هستند و نیاز است برخی طراحی‌ها با هدف ارتقای کیفیت تغییر پیدا کند.
    برخی کارشناسان این صنعت در انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت معتقدند به دلیل شیب زیاد در برخی شهرها باید این موتورسیکلت در 4 فصل پیمایش و آزمایش شده و سپس تایید شود که صفایاری در پاسخ به این اظهارنظر گفت: برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی ابتدا باید فرهنگ‌سازی شود که با آزمایش‌هایی که روی موتورسیکلت‌های برقی تولیدی خود داشتیم جواب گرفته‌ایم. حتی این موتورسیکلت با 4سرنشین آزمون شده است همچنین باتری که طراحان این کارخانه طراحی کرده‌اند 70 کیلومتر سرعت و تا یکصد کیلومتر پیمایش خواهد داشت.
    وی افزود: این موتورسیکلت نخستین موتورسیکلت برقی با طوقه‌های بزرگ بوده و براساس جغرافیای کشور و شرایط جاده‌ها و خیایان‌های کشور طراحی و پاسخ داده شده و در حال حاضر اصلاحاتی در طراحی هاب و تنه در حال اعمال است که زمانبر نخواهد بود و تا 2 ماه آینده انجام می‌شود.
    در ادامه رمضانی‌پایدار مدیر این کارخانه نیز افزود: طراحی قطعات این موتورسیکلت به‌طور کامل بومی بوده و در هیچ موتورسیکلت دیگری قابل مشاهده نیست و در یک ماه تا 40 روز آینده نتیجه نهایی از سوی واحد تحقیق و توسعه ارائه و تولید آن آغاز خواهد شد.
    این نشان که طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی نخست خود را به اتمام رسانده و در حال طراحی موتورسیکلت برقی دوم خود است، درباره تفاوت این دو موتورسیکلت گفت: اختلاف بیشتر در شکل ظاهری آن است و شیوه سوار و پیاده شدن آنها با یکدیگر متفاوت است.


    تعمیرکاران آموزش‌دیده
    صفایاری، مدیرعامل کارخانه در ادامه به مدل جدید موتورسیکلت‌های انژکتوری در اندازه 250 سی‌سی این مجموعه اشاره کرد و گفت: مونتاژ این موتورسیکلت در کارخانه به پایان رسیده است و در حال آزمایش آن هستیم که آزمون آن 3 تا 4 ماه طول می‌کشد و با پاس کردن استانداردها تولید انبوه و داخلی‌سازی قطعات آغاز خواهد شد. وی درباره آمادگی تعمیرکاران برای سرویس‌دهی به موتورسیکلت‌های انژکتوری نیز عنوان کرد: از این نظر مشکلی وجود ندارد زیرا ضمن ارائه گارانتی، خدمات پس از فروش مجموعه بسیار فعال است و در نقاط مختلف شهر تعمیرکاران آماده خدمات‌دهی به مصرف‌کنندگان هستند.
    وی درباره تعداد این تعمیرکاران در سطح شهر تهران اظهار کرد: بسته به وسعت مناطق بین 4 تا 5 تعمیرکار داریم، به‌طور نمونه در جنوب تهران که جمعیت ساکن و موتورسیکلت‌سوار بیشتر است تعمیرکاران بیشتری حضور دارند و حتی اکیپ تعمیرکار سیار نیز وجود دارد.
    صفایاری درباره خدمات‌دهی در شهرهای کوچک و روستاها نیز گفت: در استان‌ها نیز نمایندگی‌هایی در حال فعال شدن هستند و تمام مسائلی که برای تهران تهیه شده برای باقی استان‌ها نیز آماده شده است. بنابراین قراردادهای کاری بسته و آموزش‌های لازم داده شده است و از این لحاظ مشکلی وجود نخواهد داشت.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو