فونیکسریمکسبهتام

عدم تناسب‌ ظرفیت حمل‌‌و‌نقل عمومی با تقاضا

عصر خودرو- روزانه تعداد زیادی از ساکنان حومه شهرهای بزرگ، بین محل سکونت خود و مرکز تردد می‌کنند که این تردد اغلب به صورت جاده‌ای و با احتمال بروز سوانح است در حالی که با توسعه سیستم قطار‌های حومه، نه تنها ترافیک جاده‌‌ها در این مسیر‌ها کاهش می‌یابد، بلکه ایمنی سیر افزایش و هزینه مسافر کاهش می‌یابد.

عدم تناسب‌ ظرفیت حمل‌‌و‌نقل عمومی با تقاضا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    ‌به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  فارس، ‌اگر بخواهیم عوامل مؤثر در بروز در تصادفات رانندگی را نام ببریم، سه عامل «انسان»، «خودرو» و «جاده»، همواره جزء موثرترین عوامل هستند گرچه عاملی نظیر شرایط نامساعد آب و هوا نیز زمینه‌ساز بروز حوادث رانندگی در جاده‌ها است.

    ‌در حال حاضر سالانه حدود 17 هزار نفر در جاده‌های کشور جان می‌بازند که البته این رقم نسبت به 10 سال گذشته کاهش بسزایی یافته است، در دهه گذشته آمار تصادفات رانندگی در کشور ما می‌رفت تا به تلفات سالانه 30 هزار نفر منجر شود،اما با همکاری مردم و فعالیت دولت‌ها این آمار که آن زمان صعودی بود، نزولی شد و فعلاً در تلفات سالانه 17 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی مانده‌‌ایم.

    طبق برخی آمار فعلاً سالانه حدود 800هزار تصادف رانندگی از انواع مختلف در ایران رخ می‌دهد که جدا از آمار مرگ و میر، سالانه حدود 300 هزار نفر هم در تصادفات مجروح می‌شوند که در برخی موارد به قطع عضو دائم می‌انجامد و این هزینه‌های اقتصادی زیادی برای کشور دارد.

    ‌در هر تصادف رانندگی در کنار زیان‌های مادی، ‌ضررهای روحی - روانی به راننده و یا خانواده وی تحمیل می‌شود و اگر آثار حقوقی تصادفات، یعنی جبران ضرر و زیان‌های ناشی از تصادفات را به هزینه‌های فوق اضافه کنیم، با رقم قابل توجه‌ای روبرو خواهیم شد.

    یکی از روش‌های کاهش سوانح رانندگی، ترغیب مردم به کاهش استفاده از خودرو شخصی و استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است، ‌یکی از این مدل‌های حمل و نقل عمومی استفاده از قطارهای حومه‌ای و برنامه‌ریزی برای ساخت و توسعه آنها‌ است.

    سیستم قطار حومه به دلیل مصرف سوخت کم و تولید بسیار پایین آلاینده‌های زیست‌محیطی و در کنار آن جابه‌جایی حجم انبوهی از مسافر، یکی از اولویت‌های کشور است تا بدین ترتیب استفاده از خودرو شخصی و به دنبال آن مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.

    البته فراموش نکنیم تشویق مردم به استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل نظیر قطار‌های حومه نیازمند توسعه مناسب ریلی و در کنار آن قیمت مناسب آن است؛ به هر حال نرخ خدمات حمل و نقل ریلی حومه باید به میزانی باشد که مردم را به استفاده از این ناوگان تشویق کند و مثل همه دنیا، در ایران نیز دولت به حمل و نقل ریلی حومه، یارانه اختصاص می‌دهد.

    نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این‌باره به فارس می‌گوید: موضوع قطارهای حومه‌ای و توسعه آن، در ردیف دولت بوده است و‌ دست‌اندرکاران راه‌آهن طرح ساخت این قطارها و توسعه خطوط آن را در دستور کارهای خود قرار داده‌اند و امروز شاهد روند رو به رشد آن هستیم.

    ‌هادی بهادری با تأکید بر اینکه توسعه قطار‌های حومه‌ای‌ نیاز سال‌های گذشته راه‌آهن و مردم است، بیان کرد: ‌با توجه به آثار مثبت توسعه قطار‌‌های حومه‌ای، نمایندگان کمیسیون عمران مجلس نیز همکاری مناسبی با دولت برای ‌توسعه این مدل حمل و نقلی داشته‌اند.

    نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: ساکنان اطراف کلان‌شهرها، خواهان تردد آسان به مراکز شهرها هستند و این میسر نمی‌‌شود مگر آنکه زمینه توسعه خطوط ریلی به خصوص سیستم قطار‌‌های حومه‌ای در کشور فراهم شود و همه شهرهای بزرگ کشور بتوانند با استفاده از این خطوط به دیگر شبکه‌های حمل و نقلی‌ دسترسی داشته باشند.

    بهادری با بیان اینکه نمایندگان کمیسیون عمران مجلس از ‌گذشته نسبت به سیستم حمل و نقل ریلی و رفع موانع آن دیدگاه مثبتی دارند، اعلام کرد: این روزها که‌ آمار تصادفات رانندگی بسیار بالا است، باید نسبت به بسط و گسترش قطار حومه و توسعه و تعمیم آن در سایر خطوط مشابه در سطح کشور، اقدامات زیادی انجام داد.

    نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر اقداماتی برای توسعه سیر ‌قطارهای حومه‌ای از سوی دولت در حال پیگیری است که امیدواریم در آینده‌ نزدیک شاهد بهره‌برداری از خطوط جدید حومه‌ای در شهر بزرگ تهران باشیم.

    بهادری با تأکید بر اینکه ‌تنها راه حل رفع آلودگی هوا در تهران، توسعه قطارهای حومه‌ای است،‌ اضافه کرد: روزانه تعداد 450 هزار دستگاه خودرو از شهرهای حومه‌ وارد تهران شده و از آن خارج می‌شود که نتیجه آن آلودگی بیشتر هوا و افزایش تعداد تصادفات در جاده‌های منتهی به تهران است.

    بنابراین گزارش اگر تعداد مسافر هر خودرو را به طور متوسط 3 نفر در نظر بگیریم، به دلیل نبود سیستم حمل و نقل عمومی مناسب نظیر قطار‌های حومه، روزانه حدود یک‌میلیون و 350 هزار نفر بین تهران و شهرهای حومه در تردد هستند، اگر هر قطار حومه در هر سیر خود 200 مسافر را هم جابه‌جا کند، روزانه تعداد بالایی از مسافران این خودروها حذف می‌شود که در نهایت به کاهش ترافیک محورهای ورودی و خروجی به/از تهران، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی می‌انجامد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو