فونیکسریمکسبهتام

نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای با واقعی شدن قیمت سوخت

عصر خودرو- رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده کشور، واقعی شدن قیمت سوخت است، گفت: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود، نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد.

نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای با واقعی شدن قیمت سوخت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، داود کشاورزیان با اشاره به چالش‌های موجود بر سر راه نوسازی ناوگان فرسوده حمل‌ونقل جاده‌ای و تدابیر اندیشیده شده برای آن، اظهار داشت: تنها منبع پشتیبانی از نوسازی ناوگان فرسوده ماده 12 قانون رفع موانع تولید است که در اختیار وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی با توجیه صرفه‌جویی در مصرف سوخت قرار دارد. اما کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای 100 دلار به 40 دلار موجب کاهش ارزش ریالی میزان صرفه‌جویی شد.

    وی افزود: مشکل اصلی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای ایران رکود و وجود مازاد ظرفیت وسیله حمل و نقل است؛ به طوری که تعدادی زیادی کامیون هستند که بار برای جابه‌جایی ندارند و بیشتر از 60هزار تا 70هزار کیلومتر در سال نمی‌توانند فعالیت کنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه راه حل اصلی نوسازی ناوگان فرسوده در گروی واقعی شدن قیمت سوخت است، تصریح کرد: تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود، نوسازی ناوگان فرسوده به صورت طبیعی انجام نخواهد شد و در صورت واقعی شدن قیمت سوخت، راننده زمانی برای به دست آوردن بار با صرف 1500 کیلومتر و 700 لیتر سوخت به بندر عباس مراجعه می‌کند که حمل بار برای وی در زمان برگشت تضمین شده باشد. وقتی کامیون‌ها در تهران، اصفهان، بندرعباس در نوبت بخوابند، کسی جرات سرمایه‌گذاری ندارد.

    رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اعمال محدودیت برای ناوگان پس از عملیاتی شدن قرارداد منعقد شده میان این سازمان و وزارت نفت بیان داشت: در صورت عملیاتی شدن این قرارداد که مدت زیادی از آن می‌گذرد، محدودیت‌هایی برای ناوگان فرسوده از جمله جلوگیری از فعالیت ناوگان سنین بالا خواهد بود. اما به دلیل اینکه قرارداد به طور جدی با وزارت نفت عملیاتی نشده و در پروسه حقوقی و بروکراسی وزارت نفت قرار دارد، این کار همچنان آغاز نشده باقی مانده است.

    کشاورزیان در ادامه گفت: به غیر از کامیون‌های از کار افتاده تمامی مدل‌های پلاک شده، بدون مانع و محدودیت در حال فعالیت هستند و هر یک بین 60 تا 70 میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند و خرید ناوگان 500 میلیون تومانی با پرداخت اقساط ماهانه 9 میلیون تومان تاثیری بر درآمد آن‌ها ندارد.

    وی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود، نوسازی ناوگان به صورت طبیعی انجام نمی‌شود و برای نوسازی ناوگان نیز به صورت سزارین نیاز به منابع مالی داریم که در نبود این منابع، این کار به طور محدود انجام می‌شود.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر ناوگان نو بر ترانزیت کالا به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: کشورهایی مانند ترکیه که موفق به نوسازی ناوگان فرسوده خود شدند از نظر حمل‌ونقل جای بسیاری از کشورها همچون بلغارستان و آلمان را گرفته‌اند و به دنبال نفوذ در کشورهای دیگر و تصاحب جایگاه حمل و نقلی آن‌ها در مناطق مختلف هستند.

    رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با توجه به تردد ناوگان ترک با سوخت دو دلاری (گازوئیل 4000 تومانی) و عدم پرداخت یارانه سوخت از سوی دولت به کامیون‌ها یادآور شد: تلاش ما در جهت حمایت از ناوگان ملی است، اما باید بپذیریم با توجه به فرسودگی ناوگان ما برای ورود به کشورهای اروپایی به ویژه برای حمل کالاهای خطرناک با محدودیت روبه‌رو هستیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو