فونیکسریمکسبهتام

مذاکره برای تولید موتورسیکلت با دانش فنی اروپایی و ژاپنی

عصر خودرو- به منظور گسترش همفکری و همکارهای لازم در راستای اجرای تصمیم‌های هیات وزیران در بحث جایگزینی موتورسیکلت‌های انژکتوری، تفاهمنامه‌ای میان انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران و اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت تهران منعقد شد.

مذاکره برای تولید موتورسیکلت با دانش فنی اروپایی و ژاپنی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در بندهای این تفاهمنامه همکاری و تدوین سیاست‌های راهبردی به منظور فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در بحث ضرورت تولید باکیفیت و ایجاد انگیزه و ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات جدید پیش‌بینی شده است. همچنین برنامه‌ریزی و زمان‌بندی برگزاری نشست‌های مشترک تخصصی منظم برای همکاری، سیاست‌گذاری و رفع مسائل و موانع تولید و عرضه محصولات مطابق با سیاست‌های مصوب اقتصاد مقاومتی؛ هماهنگی در ارجاع و داوری مشکلات و اختلافات بین تولیدکنندگان و عاملان توزیع از طریق انجمن‌ها و کمیته‌های تخصصی برای بررسی و رفع مسائل به وجود آمده نیز از اهداف این تفاهمنامه است.
    آموزش و فرهنگ‌سازی
    ابوالفضل حجازی، رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران، در ابتدای این نشست گفت: انجمن تولیدکنندگان و اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت تهران تجربه خوبی در همکاری با یکدیگر دارند و امیدواریم بتوانیم مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی، تولید بومی در این صنعت را پیش ببریم که اهداف اصلی این همکاری آموزش، فرهنگ‌سازی و توزیع موتورسیکلت انژکتوری برای مصرف‌کنندگان است.
    وی افزود: انژکتور قطعه‌ای جدید بوده که به انجین موتورسیکلت افزوده می‌شود و از آنجا که بسیاری از مصرف‌کنندگان با این مسئله آشنایی کاملی ندارند، نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود دارد و این همکاری در راستای همین امر خواهد بود که امیدواریم به کمک انجمن تولیدکنندگان و اتحادیه فروشندگان نتیجه مطلوب به‌دست آید.


    دغدغه شماره‌گذاری
    در ادامه محمد خادم‌منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت تهران به تجربیات این دو نهاد در زمینه صنعت موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: همیشه در همکاری‌ها تجربه‌ها منتقل می‌شود و امور با روند بهتری پیش می‌رود. بنابراین در این برهه زمانی باید در بحث صنعت موتورسیکلت با قدرت بیشتری عمل کرد. به‌طور نمونه نباید بهمن هر سال برای شماره‌گذاری نگرانی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده وجود داشته باشد این در حالی است که اتحادیه همیشه در این ماه از سال، این نگرانی را دارد که به لحاظ اقتصادی، فروشندگان به مشکلات این‌چنینی برخورد نکنند.
    وی افزود: این دغدغه برای اتحادیه همیشه در ماه‌های دی و بهمن وجود داشته که این تفاهمنامه همکاری می‌تواند کمک بسیاری در قانونمند شدن این امر به انجمن و اتحادیه داشته باشد.
    این فعال صنعت قطعه در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت موتورسیکلت بر حضور انجمن تولیدکنندگان قطعات و نیز سندیکای تولیدکنندگان قطعات موتورسیکلت تاکید و اظهار کرد: امروز به‌دلیل ضعیف عمل کردن بعضی انجمن‌ها، اتحادیه تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت با عنوان اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت وارد میدان می‌شوند زیرا این اقدام‌های موازی، نابسامانی‌هایی را در این صنعت به وجود می‌آورد.
    وی افزود: لازم است انجمن و اتحادیه‌هایی که در این صنف پیشینه و فعالیت طولانی‌تری دارند کم‌کاری نکنند تا اینگونه موازی‌کاری‌ها به وجود نیاید.
    این فعال صنعت موتورسیکلت تصریح کرد: اگر در کشور 40 کارخانه موتورسیکلت‌سازی وجود داشته باشد بیش از 30 کارخانه پروانه کسب اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت را دارند.


    چالش ادغام اتحادیه‌ها
    خادم‌منصوری با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده با هدف ادغام اتحادیه‌ها و کاهش تعداد آنها از 135 اتحادیه به حدود 70 اتحادیه در تهران ادامه داد: برای نمونه پیش‌بینی شده اتحادیه تولیدکنندگان قطعات و تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت با اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت ادغام شود که به طور قطع این امر مشکلاتی به همراه خواهد داشت زیرا برنامه‌ریزی کوچک شدن بدنه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در عرصه‌های اقتصادی و تولید است اما این دست از اقدامات با این مهم منافات دارد.
    این کارشناس صنعت موتورسیکلت در ادامه به قوانین موجود برای ادغام اتحادیه‌ها اشاره کرد و گفت: در قانون پیش‌بینی شده اتحادیه‌هایی که حد نصاب (300عضو) نداشته باشند، باید با اتحادیه‌های دیگر ادغام شوند که امری درست است. در بند دیگری از این قانون آمده ؛ اتحادیه‌هایی که مشکل مالی دارند و نمی‌توانند خود را اداره کنند نیز باید با یکدیگر ادغام شوند که این مسئله منطقی است. بند سوم این قانون که اتحادیه نیز با آن موافق نیست می‌گوید، اتحادیه‌هایی که با یکدیگر تداخل صنفی دارند ضرورت دارد در یکدیگر ادغام شوند.
    رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت گفت: اتحادیه دارای هزار و 200 عضو بوده و ادغام شدن آن با اتحادیه تعمیرکاران به لحاظ شخصیت اقتصادی، متفاوت بوده و منطقی نیست بنابراین انتظار داریم در این مسائل انجمن و اتحادیه هوشمندانه عمل کنند.
    افزایش قیمت موتورسیکلت در سال96
    رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران همچنین در ادامه این نشست به 3 موضوع به‌عنوان سرفصل‌های انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت برای سال آینده اشاره کرد و گفت: از آنجا که پرونده تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در سال 96 به‌طور کامل بسته می‌شود و موتورسیکلت‌های انژکتوری جایگزین آنها خواهند شد، قیمت موتورسیکلت بین 400 تا 500هزار تومان افزایش خواهد داشت.
    حجازی ادامه داد: البته دلیل این امر این نیست که کارخانه‌های تولیدکننده در نظر دارند قیمت محصولات خود را افزایش دهند بلکه خود قطعه انژکتور که قرار است روی انجین نصب شود، حدود 100دلار ارزبری دارد که این قیمت جدا از هزینه‌های جانبی دیگر نظیر گمرک و... است، هرچند انجمن سعی دارد این رقم بالا نباشد که ثابت ماندن قیمت موتورسیکلت در 2سال گذشته نشان از این روند دارد.
    وی افزود: بنابراین اعلام تغییر قیمت‌ها از سوی انجمن به این دلیل است که اگر مصرف‌کنندگان تصمیم به خرید دارند پیش از سال جدید اقدام کنند. این فعال صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: انجمن به دنبال بومی‌سازی هرچه سریع‌تر این قطعه (انژکتور) بوده و در این راستا با یکی از تامین‌کنندگان این نوع انجین‌ها در حال مذاکره است که در صورت رسیدن به توافق خط تولید این قطعه در مرحله‌ای به کشور منتقل و داخلی‌سازی انجین در کشور آغاز خواهد شد.

     


    موتورسیکلت انژکتوری و اشتغالزایی
    حجازی در ادامه از ورود موتورسیکلت‌های جدید اروپایی و ژاپنی در سال آینده داد خبر داد و گفت: توافقنامه‌های خوبی در این رابطه بین ایران و طرف‌های خارجی منعقد شده است و بزرگان و پیشکسوت‌های صنعت موتورسیکلت قراردادهایی با همتایان اروپایی و ژاپنی خود داشته‌اند که مصرف‌کنندگان نتیجه این تفاهمنامه‌ها را در سال آینده خواهند
    دید.
    وی در ادامه به بحث شماره‌گذاری و مشکلات آن اشاره کرد و گفت: امیدواریم در سال جدید پلاک‌گذاری تغییر و به سیستمی قانونمند تبدیل شود. تولید موتورسیکلت موجب اشتغالزایی می‌شود بنابراین باید تمام امور مربوط به این صنعت نیز قانونمند پیش رود تا با رفع موانع، این صنعت رشد چشمگیری داشته باشد.
    رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت ایران افزود: همچنین تولید انژکتور در کشور و تعمیر آن نیز بستری برای اشتغالزایی خواهد بود بنابراین بحث تعمیر این نوع موتورسیکلت‌ها موجب جذب نیروی کار جدید به ویژه تحصیلکرده می‌شود.
    همکاری صنعتگران موتورسیکلت
    حجازی همچنین در پاسخ به این پرسش  که افزایش و تعیین قیمت‌ها در این صنعت از چه مجرایی انجام می‌شود، گفت: در تعیین قیمت‌ها انجمن هیچ دخالتی ندارد و تنها نقش راهنما و نظارتی را به عهده دارد. صنعت موتورسیکلت تنها صنعتی است که در طول این سال‌ها در بحث قیمت‌ها مشکلی نداشته زیرا همیشه قیمت‌ها متعادل و منصفانه اعمال شده و در نتیجه هیچ سازمانی برای تعیین‌تکلیف قیمت‌ها ورود نکرده است.
    وی تصریح کرد: همیشه رقابتی واقعی در این صنعت وجود داشته و بخش خصوصی به‌صورت صددرصدی در آن نقش‌آفرین بوده، به همین دلیل رقابتی سالم با سودی اندک در آن اعمال می‌شود.
    رییس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر گارانتی موتورسیکلت‌های انژکتوری نیز گفت: تمام شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت موظف هستند که به محصولات خود بین 6 ماه تا یک سال گارانتی داده و خدمات پس از فروش آن نیز بین 3 تا 5 سال پشتیبانی داشته باشد و به تامین قطعات مورد نیاز بازار بپردازند.
    حجازی درباره راه‌اندازی خط تولید موتورسیکلت‌های ژاپنی و اروپایی نیز گفت: هدف سرمایه‌گذاری مشترک است و قراردادها مبتنی بر انتقال دانش فنی و راه‌اندازی خط تولید آنها در کشور خواهد بود.
    وی در پاسخ به پرسش دیگر درباره تعمیر موتورسیکلت‌های انژکتوری و آمادگی کافی تعمیرکاران برای سرویس‌دهی این مدل از موتورسیکلت‌ها در کشور نیز گفت: مقرر شده شرکتی که خدمات پشتیبانی را برای این نوع موتورسیکلت‌ها به عهده دارد اقدام به راه‌اندازی دفتری در ایران کند بنابراین با ایجاد مراکز آموزشی که در دستور کار انجمن است از تمام تعمیرکاران دعوت می‌شود تا در این کلاس‌های آموزشی رایگان زیرپوشش انجمن تولیدکنندگان، شرکت کنند که یکی از دلایل عنوان شده اشتغالزایی بالایی است که این امر به دنبال دارد.
    او گفت: تمام نیروهایی که آموزش داده می‌شوند باید جوان، تحصیلکرده و آشنا با فناوری نرم‌افزاری باشند.
    حجازی در پایان گفت: هفته آینده نیز انجمن تفاهمنامه‌ای با اتحادیه تعمیرکاران دوچرخه و موتورسیکلت به امضا خواهد رساند تا اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنعت موتورسیکلت در کنار هم و با همکاری یکدیگر ارتقای این صنعت را رقم بزنند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو