فونیکسریمکسبهتام

یک کارشناس بازار خودرو مطرح کرد:

بخشی از تقاضای وارداتی‌ها به سمت داخلی‌ها رفته است

عصر خودرو- سال گذشته با به سرانجام رسیدن برجام و باز شدن درهای کشور به روی بازارهای بین‌المللی انتظار می‌رفت بازار واردات خودرو نیز مانند برخی بازارهای دیگر روند رو به رشدی را از سر بگیرد و واردات خودرو افزایش یابد اما عملا این اتفاق نیفتاد و بر اساس آمارهای رسمی گمرک، سال گذشته شاهد افت ۵۰درصدی واردات خودرو به کشور بودیم. علی شکوهی، کارشناس بازار خودرو دلیل این کاهش را شرایطی می‌داند که بعد از نهایی‌شدن برجام در اقتصاد کشور و بازار خودرو به وجود آمد. شکوهی در گفت‌وگو با «خودرو امروز» به شرایط پساتحریم اشاره کرد و گفت: «بعد از نهایی‌شدن برجام و توافق با کشورهای غربی انتظار برای کاهش نرخ ارز باعث شد‌ مردم تقاضای خود را نگه‌دارند و منتظر کاهش نرخ ارز بمانند و به همین دلیل تقاضایی به سمت شرکت‌های واردکننده نیامد.»

بخشی از تقاضای وارداتی‌ها به سمت داخلی‌ها رفته است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، از سوی دیگر اواسط سال گذشته دولت طی مصوبه‌ای اعلام کرد واردکنندگان متفرقه خودرو باید گارانتی خودرو را از نمایندگی مربوطه در کشور خریداری کنند که این موضوع هم مزید بر علت شد و تب‌وتاب واردات خودرو کاهش پیدا کرد. این دو دلیل عمده نقش مهمی در کاهش واردات خودرو به کشور داشتند.‌ ‌وی در این باره ادامه داد: «علاوه بر این دو عامل، دولت نیز یارانه‌ای برای تولیدکنندگان خودروهای داخلی اختصاص داده بود و درنتیجه آن شرایط برای خرید خودروهای داخلی کمی تسهیل شد و برخی ترجیح دادند خودروی ساخت داخل را با شرایط آسان‌تر خریداری کنند و تقاضا از سمت خودروهای وارداتی کم‌قیمت به خودروهای داخلی تغییر یافت.»
    برخی برندها تبدیل به فروشندگان گارانتی شده‌اند
    این کارشناس بازار خودرو در پاسخ به اینکه اخذ گارانتی از واردکنندگان رسمی تا چه حد توانسته سهم بازار واردکنندگان رسمی را افزایش دهد، اظهار داشت: «با وجود این قانون برخی شرکت‌های واردکننده خودرو، واردات خود را کاهش داده و در عوض به فروشندگان گارانتی تبدیل شده‌اند. متاسفانه اکنون برندهای زیادی کار فروش گارانتی را انجام می‌دهند اما از سوی دیگر برندهایی که موفق به مدیریت این موضوع شده‌اند به‌خوبی توانسته‌اند سهم خود را از برند اصلی بالا ببرند و سهم خود را از برند وارداتی، افزایش داده‌اند.»
    ایرانی‌ها به خودروهای شاسی‌بلند علاقه دارند
    وی با اشاره به اینکه در کشور ما خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور در بازار خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای سدان با استقبال بیشتری مواجه شده، تصریح کرد: «هرچند قیمت خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور نسبت به خودروهای سدان بالاتر است اما همچنان مردم به دنبال شاسی‌بلندها هستند. طبق آمار در سال گذشته 54درصد خودروهای وارداتی شاسی‌بلند،30درصد سدان و 17درصد هاچ‌بک بوده است.» شکوهی دلیل این امر را نوع سلیقه ایرانی‌ها دانست و گفت: «ماشین‌های شاسی‌بلند به دلیل نوع سواری و پرستیژی که به فرد می‌دهند مورد علاقه ایرانی‌ها هستند. همچنین مردم ما خودروهای پرآپشن را دوست داشته و بنابراین شاسی‌بلندها به دلیل کلاس بدنه خودرو و دارا بودن آپشن‌های بسیار از اقبال بیشتری در بازار خودرو ایران برخوردارند.»
    اکنون وقت خرید خودروست!
    طبق آمار گمرک، در فروردین سال جاری شاهد افزایش قابل‌توجه واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. شکوهی دلیل این افزایش را اینگونه عنوان کرد: «در سال جاری شرایط اقتصادی کشور تقریبا ثبات پیدا کرده است و این موضوع تاثیر بسزایی بر تصمیمات واردکنندگان دارد و با خاطر آسوده‌تر از گذشته اقدام به واردات می‌کنند. بخشی دیگر از این افزایش به تقاضای انباشته سال گذشته برمی‌گردد. همان‌طور که گفته شد سال پیش به دلیل انتظار جهت کاهش قیمت نرخ ارز مردم تقاضای خود را نگه داشتند و در سال جاری به این نتیجه رسیده‌اند و به این ترتیب اکنون وقت خرید خودرو است. البته با توجه به بودجه‌ای که امسال از محل نوسازی گمرک برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌کنم واردات خودرو رشد 40درصدی را تجربه کند.»
    رنو و سانگ‌یانگ برندهای موفق سال گذشته
    شکوهی در پاسخ به اینکه در بازار خودروهای وارداتی سال گذشته درمجموع کدام برندها را می‌توان در افزایش سهم بازار برنده دانست، با یادآوری کاهش 57درصدی واردات خودرو طی سال گذشته تصریح کرد: «به جرات می‌توان گفت برندهای رنو و سانگ‌یانگ 2 برند موفق و برنده سال قبل بوده‌اند. قیمت مناسب محصولات، شرایط بسیار خوب فروش و راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی قوی 3 عاملی است که باعث شد این دو برند موفق‌تر از سایر برندها ظاهر شوند.» این کارشناس بازار خودرو با اشاره به بازار خودروهای لوکس در سال 95 اظهار داشت: «امسال برند ب‌ام‌و می‌تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد. البته تاکید می‌کنم برند و نه شرکت. همچنین شرکت مرسدس بنز می‌تواند از طریق شرکت مادر سهم خوبی از بازار ایران را از آن خود کند. برندهای جدید بسیاری هم هستند که تمایل دارند به بازار ایران ورود پیدا کنند که این اتفاق هم خواهد افتاد از جمله برند DS که پیش‌بینی می‌کنم از برندهای موفق حاضر در ایران شود.»
    تویوتا جایگزین کیا خواهد شد
    وی در پاسخ به اینکه آیا در سال 95 جایگاه 5 برند نخست وارداتی تغییر خواهد کرد، با بیان اینکه هیوندای همچنان در صدر باقی خواهد ماند، افزود: «پیش‌بینی من بر این است که کیا جایگاه دوم خود را از دست خواهد داد و تویوتا جایگزین آن می‌شود. رنو و سانگ‌یانگ نیز برای کسب رتبه سوم با هم رقابت سختی خواهند داشت.»
    شکوهی معتقد است که در نیمه دوم سال شاهد تحرکات بیشتری خواهیم بود و اضافه کرد: «در 6 ماه دوم سال تنوع محصولات افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این هرچند کاهش قیمت نخواهیم داشت اما به دلیل رقابتی‌شدن بازار، شرایط خرید برای متقاضیان تسهیل شده و شاهد ارائه وام‌های نقدی و مشارکتی و دیگر تسهیلات خرید خودرو با نرخ بهره پایین خواهیم بود.» وی همچنین افزود: «چنانچه شرایط اقتصادی تغییر نکند و نرخ ارز نیز ثابت باشد، امسال در واردات خودرو رشد 40درصدی را تجربه خواهیم کرد و موفق به واردات 70 هزار دستگاه خودرو در سال جاری خواهیم شد. البته رسیدن به این عمل مشروط به تحقق شرایط است.»

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو