فونیکسریمکسبهتام

زنگ خطر حوادث مرگبار رانندگی در تعطیلات عیدفطر

عصر خودرو- سال گذشته در تعطیلات عید سعید فطر ۲۹۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.

زنگ خطر حوادث مرگبار رانندگی در تعطیلات عیدفطر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، همزمانی ماه مبارک رمضان با آغاز فصل تابستان سبب شد که سفرهای تابستانی با تاخیری 15 روزه از دیروز آغاز شود و گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک جاده‌های کشور نیز حاکی از این است که شمار زیادی از شهروندان، این ایام را برای سفر انتخاب کرده‌اند، چراکه اکثر جاده‌های کشور با افزایش چشمگیر حجم تردد روبه‌رو شده و محورهای منتهی به استان‌های شمالی نیز دارای ترافیک سنگین است.

    ترافیک سنگین در جاده‌ها علاوه بر اینکه سبب تاخیر در رسیدن به مقصد می‌شود، خستگی راننده را نیز در پی دارد، عاملی که سبب وقوع درصد بالایی از تصادفات رانندگی در این ایام شده که مهم‌ترین آن واژگونی خودروهاست، سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در این‌باره به ایسنا می‌گوید: متاسفانه واژگونی، بیشترین سهم در حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده که عمده علت آن هم خستگی و خواب‌آلودگی راننده است. عاملی که به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد و تنها کافی است رانندگان به ازای هر یک ساعت و نیم تا دو ساعت رانندگی حداقل 15 دقیقه را در حاشیه امن جاده توقف کرده و پس از کمی استراحت ادامه مسیر دهند.

    بی توجهی به همین توصیه به ظاهر ساده اما آمار تکان دهنده‌ای را ایجاد کرده است، بر اساس اعلام پزشکی قانونی در تعطیلات عید فطر سال گذشته، یعنی از 25 تا 29 تیرماه سال 94، 297 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند و این یعنی در این پنج روز به طور متوسط روزانه 50 نفر در حوادث ترافیکی کشور کشته‌ شده‌اند. همچنین از تعداد جانباختگان تصادفات رانندگی در سال گذشته 216 نفر را مردان و 81 نفر را زنان شامل می‌شوند.

    مقایسه این آمار نشان می‌دهد که تعداد کشته‌شدگان حوادث رانندگی در تعطیلات عید فطرسال گذشته با نرخ متوسط روزانه 50 نفر مورد فوتی از میانگین شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در کل سال 94 با نرخ روزانه 45 مورد فوتی نیز بالاتر است.

    در گزارش پزشکی قانونی گرچه علت تصادفات گزارش نشده اما رجوع به گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد که عامل انسانی همچنان بیشتر سهم را در حوادث رانندگی دارد، عواملی همچون خستگی و خواب آلودگی راننده، عجله در رانندگی و سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، عدم مهارت کافی در کنترل وسیله نقلیه، عدم رعایت فاصله طولی و ... جزو خطای انسانی به شمار می آیند.

    به گزارش ایسنا در تعطیلات پنج روزه عید فطر پارسال، استان‌ فارس با 34 مورد فوتی، خراسان رضوی با 25 مورد فوتی و مازندران با 21  مورد فوتی در صدر استان‌های دارای بیشترین جانباخته حوادث رانندگی هستند و پس از آنها نیز  تهران با 20 مورد فوتی در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین آمارها نشان می‌دهد که طی این پنج روز 203 نفر در محورهای برون شهری، 64 نفر در مسیرهای دورن شهری، 29 نفر در جاده های روستایی و یک نفر نیز در مسیر نامعلوم جان خود از دست داده‌اند.

    سه روز تا پایان تعطیلات عید فطر مانده است، کاهش یا افزایش این آمار گرچه مشارکت و حضور دستگاه‌های امدادی، انتظامی، خدماتی و ... را نیاز دارد، اما مهم‌ترین عامل آن خود رانندگان هستند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط