فونیکسریمکسبهتام

توسعه فناوری هیبرید در محصولات ایران خودرو دیزل

عصر خودرو : با اتمام پروژه طراحی و تولید نخستین اتوبوس شهری ۴۵۷ مجهز به قوای محرکه هیبرید، ایران خودرو دیزل قادر به توسعه فناوری هیبرید در محصولات خود شد.

توسعه فناوری هیبرید در محصولات ایران خودرو دیزل
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایکو پرس هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو دیزل با بیان این خبر گفت: آزمون های مربوط به این اتوبوس در زمینه تجهیزات و قطعات، یک پارچه سازی و کالیبراسیون، در کارگاه ها و آزمایشگاه های شرکت توسعه خودروکار با موفقیت به اتمام رسیده و به زودی رونمایی می شود.
    وی پروژه اتوبوس هیبرید را حاصل کار مشترک شرکت توسعه خودروکار، مرکز تحقیقات خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران و گروه پژوهشی خودرو و وسایط ریلی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد که با حمایت طرح خودروی وزارت صنایع و معادن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به انجام رسیده است.
    مدیر عامل ایران خودرو دیزل این اتوبوس را از نوع تمام هیبرید و سیستم سری ذکر کرد که در آن به جای موتور 260 کیلوواتی او.ام. 457 و گیربکس اتوماتیک، از موتور 130 کیلوواتی او.ام. 904 به همراه سیستم های برقی و الکترونیکی کنترلی استفاده شده است.
    یکه زارع، افزود: موتور برقی و مجموعه باتری این اتوبوس از نوع آی. پی. 65 و از بالاترین سطح عایق بندی و استاندارد برخوردار است .
    این مقام مسوول یادآور شد: این اتوبوس توسط موتور برقی شروع به حرکت می کند و در صورتی که سطح انرژی ذخیره شده در باتری ها پایین تر از حد تعریف شده باشد، موتور احتراقی توسط سیستم های الکترونیکی خودرو به صورت خودکار روشن شده و باتری ها را شارژ می کند. به دلیل هوشمند بودن این سیستم، عملکرد خودرو همانند سایر خودروها بوده و راننده هیچ تفاوت خاصی را احساس نمی کند.
    مدیر عامل ایران خودرو دیزل خاطرنشان ساخت: از آن جا که نیروی محرک خودرو توسط موتورهای الکتریکی تامین می شود و در چرخه کاری اتوبوس، موتور احتراقی عمدتا خاموش است، مصرف سوخت و آلایندگی این خودرو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
    یکه زارع افزود: در این پروژه، تغییراتی در شاسی اتوبوس داده شده که باید در خط تولید به اجرا در آید. هم چنین موتورهای برقی، باتری ها و ژنراتور و دو سیستم خنک کاری جدید اضافه و نرم افزار، سخت افزار و سیستم های کمکی نیز با استفاده بهینه از فضا به گونه ای که ظرفیت مسافر تغییر نکند، جانمایی شده است.
    مدیر عامل ایران خودرو دیزل با اشاره به اهمیت کنترل و کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، گفت: این اتوبوس برای استفاده شهری انتخاب شده، اما می توان با هدف کاهش مصرف سوخت از سیستم هیبرید در خودروهای جاده ای نیز استفاده کرد.
    وی انجام پروژه طراحی و ساخت اتوبوس هیبرید را گامی بلند در تعمیق همکاری میان صنعت و دانشگاه دانست که عملیات طراحی و اجرای نرم افزار و سخت افزار کنترلی شامل درایور موتورها و ژنراتور، سیستم مدیریت باتری و نرم افزار کنترل، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، کسب دانش فنی هیبرید را در پی آورده است.
    وی، بهره گیری از سیستم هیبرید را رویکردی جهانی عنوان کرد و گفت: اتوبوس های اوریون در ناوگان حمل و نقل نیویورک، اتوبوس های الترا در ریودوژانیرو و اتوبوس های لندن هیبرید هستند و این فناوری به سرعت رو به توسعه است.
    یکه زارع افزود: با کنترل بهینه موتور احتراقی در ناحیه بهینه عملکرد، بازدهی اتوبوس هیبرید نسبت به نمونه دیزلی به طور قابل ملاحظه افزایش یافته و در چرخه حرکتی تهران، تا 30 درصد کاهش مصرف سوخت و آلودگی در پی دارد.
    مدیر عامل ایران خودرودیزل همکاری دانشگاه در پروژه اتوبوس هیبرید را ستود و گفت: در این پروژه سعی شده تا حد امکان از قطعات و سیستم های بومی استفاده شود.
    وی با اشاره به وجود سه سیستم خنک کاری مستقل در اتوبوس هیبرید، گفت: سامانه خنک کاری اجزای برقی انتقال قدرت شامل موتورهای الکتریکی، ژنراتور و اینورتور ها و سامانه خنک کاری باتری ها نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده است.
    یکه زارع گفت: چرخ های این اتوبوس توسط موتور الکتریکی به حرکت در می آیند و با توجه به جدا بودن موتور احتراقی از چرخ ها، دور آن در حالت بهینه کاملا قابل کنترل است. در ضمن انرژی ترمزی نیز بازیاب شده و شارژ باتری ها از برق شهر نیز امکان پذیر است.
    مدیر عامل ایران خودرو دیزل کاهش مصرف سوخت، پایین بودن هزینه تعمیر و نگهداری و کاهش هزینه های اجتماعی ناشی از آلودگی هوا را عامل جبران افزایش قیمت محصول دانست و یادآور شد: کارهایی که در نمونه اول اتوبوس هیبرید در دو سال انجام شده در مورد نمونه های بعدی در مدتی کم تر از چهار ماه امکان پذیر است.
    یکه زارع تولید اتوبوس هیبرید را بسته به نیاز بازار دانست و اظهار داشت: ایران خودرو دیزل توسعه این سیستم در سایر محصولات خود را نیز در برنامه دارد.
    کرمان موتوراکستریم