فونیکسریمکسبهتام

مقایسه فنی موتورسیکلت‌های پالس ۱۸۰ و آپاچی ۱۸۰

فرمانـروایان بازار داخلی

عصر خودرو- این دو موتورسیکلت را می‌توان با قاطعیت تمام جزو فرمانروایان و حتی تعیین‌کنندگان سرنوشت بازار موتورسیکلت قلمداد کرد. برندهای پالس و آپاچی با فروش باورنکردنی در سال‌های اخیر سهم عمده‌ای در بازار خرید و فروش موتورسیکلت در کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

فرمانـروایان بازار داخلی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب نمایندگانی از 2 کمپانی باجاج و Tvs را رو در روی هم قرار دادیم تا با ذکر نکات نقاط قوت و ضعف آنان، راهنمایی باشیم برای آن دسته از عزیزانی که قصد خرید موتورسیکلت‌های داخلی را دارند؛ مشتریان متمولی که برای خرید موتورسیکلتی در کلاس استریت حداقل 6 تا 6.2 میلیون تومان وجه نقد کنار گذاشته‌اند.

    پالس 180: پولسار یا پولساز؟
    محصول کمپانی باجاج کشور هندوستان و مهمان چندین ساله کشورمان که البته با خرید امتیاز مونتاژ آن توسط گروه صنعتی فارس حالا به صاحب‌خانه تبدیل شده است، گردش مالی هنگفتی را تقدیم کمپانی مادر و شرکت ایرانی کرده است.
    پالس 180 که در کلاس موتورسیکلت‌های استریت‌ یا خیابانی قرار می‌گیرد، زمانی به کشورمان وارد شد که با افزایش قیمت ناگهانی و جهش بی‌سابقه تورم همراه بود؛ اما همه اینها باعث نشد تا مهمان هندی کشورمان مورد استقبال قرار نگیرد.
    پیشرانه تک‌سیلندر و 4سوپاپ این موتورسیکلت قادر است 17 اسب بخار قدرت در دور موتور 8500 دور و گشتاور 14 نیوتن متر در دور موتور 6500 دور در دقیقه تولید کند. قطر دیسک‌های ترمز جلو با 26سانتی‌متر و قطر کاسه ترمز عقب نیز به 13 سانتی‌متر می‌رسد و عملکرد مناسبی دارند. لاستیک‌های ساخت هند این موتورسیکلت با ضخامت 90 و 120 میلی‌متر به ترتیب برای جلو و عقب پالس 180، پایداری و ثبات قابل قبولی را در هنگام رانندگی ارائه می‌دهند، هر چند که در پیچ‌های تند، چسبندگی لازم را ندارند.
    حجم مخزن سوخت این موتورسیکلت نیز 21 لیتر است که برای پیشرانه‌ای به حجم 180‌سی‌سی بسیار مناسب بوده و حتی زیاد هم است. پالس 180 دارای زین راحت، زیبا و دو‌تکه است و در کنار ریتم خوش‌آهنگ و یکدست پیشرانه، شما را بدون شک علاقه‌مند به این کلاس و مخصوصا خودش خواهد کرد. صدای پالس 180 را اگر بخواهید بشنوید، باید به آن گاز داده تا نعره گوشنواز آن بلند شود و در صورتی که پیشرانه با دور موتور پایین کار کند، شما صدای آن را به‌سختی می‌شنوید.
    در مورد توانایی‌های حرکتی این موتورسیکلت باید اظهار کنیم پالس پا به پای رقیب هموطن خود در شتاب‌گیری‌های اولیه در مسیر می‌تازد، اما اگر قصد شتاب‌گیری ثانویه را داشته باشید به علت وزن 187 کیلوگرمی آن، شما را راضی نخواهد کرد و آپاچی از شما جلو خواهد افتاد. ترمزها به لطف لاستیک‌هایی با کیفیت بالا، عملکرد بسیار مناسبی دارند؛ اما سیستم تعلیق آن در برابر عوارض جاده‌ای پاسخگویی خوبی نداشته و بسیار خشک عمل می‌کند. حداکثر سرعت این موتورسیکلت به 125 کیلومتر در ساعت می‌رسد که در این سرعت باید برای عوض‌کردن لاین‌های مسیری کمی محتاط عمل کنید؛ چرا که وزن نزدیک به 200 کیلوگرم آن بدون احتساب راکب، برای شما مشکل‌ساز خواهد شد.

    آپاچی 180: پیروز میدان
    با سوار شدن بر رکاب این موتورسیکلت، شما به عصر تکنولوژی و صفحه‌های دیجیتالی باز خواهید گشت؛ چرا که صفحه کیلومتر و پشت آمپر آپاچی کاملا دیجیتالی بوده و زیبایی آن مسحورکننده است. باعث تعجب است که چرا پالس در مدل ug4 از کیلومترشمار آنالوگ استفاده کرده و حتی چراغ جلوی آن هنوز حالت دایره‌ای شکل دارد. البته می‌توان اینگونه قضاوت کرد که به خاطر اصالت این موتورسیکلت و عامه‌پسندبودن این کار را کرده است؛ اما دیر یا زود طراحان هندی مجبورند که پالس را کمی مثل مدل‌های بالاتر از خودش به طراحی‌های نوین و روز دنیا نزدیک کنند.
    حداکثر خروجی قلب تپنده این موتورسیکلت 17.5 اسب بخار قدرت و 15.5 نیوتن‌متر گشتاور است که همین اندک تفاوت با پالس باعث شده تا با حرکت کم دسته گاز، آپاچی پرواز کرده و حتی در شتاب‌گیری‌های ثانویه نیز عملکرد بهتری داشته باشد. ضمنا حداکثر سرعت این موتورسیکلت نیز 137 کیلومتر در ساعت اعلام شده که یقینا اگر قصد کورس گذاشتن با پالس را در مسیر مستقیمی دارید، با خاطر جمعی تمام می‌توانید نتیجه مسابقه را از قبل پیش‌بینی کنید. حقیقت امر این است که طرز نشستن روی زین و نحوه قرار گرفتن حالت دست‌ها و پای راکب بسیار راحت‌تر از پالس است و در درازمدت راننده را خسته نمی‌کند و حتی باعث مانور دادن بهتر راننده در سر پیچ‌ها و موانع نیز می‌شود. تعویض دنده به نرمی و راحتی انجام می‌شود و خلاص کردنش کمی از پالس راحت‌تر بوده؛ اما مثل پالس کمی سخت خلاص می‌شود که در هر صورت این مسئله یک مشکل اساسی برای هر دو موتور به حساب می‌آید. سیستم تعلیق پالس متشکل از فنرهای گازی و تلسکوپی در عقب و جلو، عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و به خوبی پستی و بلندی‌های مسیر را خنثی می‌کند. وزن 137 کیلوگرمی آپاچی نیز مانع از آن نشده که این موتورسیکلت قابلیت مانورش را از دست بدهد و به لطف لاستیک‌های پهنش، اتفاقا چابکی خاصی در پیچ‌های تند از خود نشان می‌دهد. در مورد طراحی ظاهری باید گفت دو مبحث جداگانه سلیقه و اصالت بین این دو رقیب حاکم است. آپاچی طراحی به‌روز و جوان‌پسندانه‌تری را به خود می‌بیند در حالی که پالس اصالت خود را حفظ کرده و بر مبنای موتورهای نیمه سنگین قدیمی کلاس استریت طراحی شده است.

    نتیجه‌گیری
    در مورد قابلیت‌های فنی حرکتی این دو موتورسیکلت باید  اذعان کنیم، حتی از روی کاغذ نیز می‌توان پیروز میدان را حدس زد؛ اما پالس سبک و استایل رانندگی خاصی را به راکب خود القا می‌کند که شاید برای جوان‌ترها خیلی ملموس به نظر نرسد، اما قطعا طرفداران مخصوص به خودش را دارد. از نظر صرفه اقتصادی باید بگوییم که قطعات یدکی آپاچی گران‌تر از پالس بوده و مصرف سوخت هر دو موتورسیکلت نیز در حدود 3.2 لیتر عنوان شده است. خرید هریک از این دو، بستگی به نیاز و خواست شما از یک موتورسیکلت درون‌شهری و کلاس استریت دارد به طوری که به عنوان مثال، آپاچی در استفاده روزمره و شهری مناسب‌تر بوده و از طرفی پالس برای مسافت‌های طولانی‌تر، مناسب‌تر و ایمن‌تر به نظر می‌رسد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو