فونیکسریمکسبهتام

رکود بازار خودروهای لوکس

عصر خودرو- گزارش‌ها از بازار خودرو در هفته‌های گذشته نشان از پوست‌اندازی بازار خودرو داشت که دلیل این ادعا را می‌توان در تفاوت میزان معاملات نمایشگاه‌داران دانست.

رکود بازار خودروهای لوکس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، این میزان به قدری گویاست که این مسئله را یادآور می‌شود که عمر برخی نمایشگاه‌های خودرو به سر رسیده است و در یک رقابت برابر یا نابرابر چاره‌ای جز تعطیلی رقیب شکست‌خورده وجود ندارد و بزرگانی که در میدان رقابت برنده میدان هستند، باقی می‌مانند و دیگرانی که به لحاظ قدرت مالی و شناخت بازار در سطح پایین‌تری قرار دارند، ملزم به خالی کردن میدان رقابت هستند.

     


    بازار ساکت خودرو
    مجتبی مهبانی، یکی از نمایشگاه‌داران پایتخت درباره بازار خودروهای داخلی در هفته‌ای که گذشت  گفت: بازار همچون گذشته در حال طی مسیر عادی خود بوده و تغییری نداشته است. هر سال روال بازار در ماه مبارک رمضان اینگونه بوده که معاملات اقتصادی تجاری صفر می‌شود و این امری عجیب و غیرمنتظره نیست. بنابراین بازار عرضه و تقاضا روزهای خود را ساکت و ثابت می‌گذراند.
    وی درباره تاثیر تسهیلات خودروسازان بر افزایش تقاضای خرید اظهار کرد: این تسهیلات تاثیری بر میزان معاملات نمایشگاه‌داران ندارد.
    اولویت با خودروهای دست دوم
    مهبانی درباره بازار خودروهای وارداتی اظهار کرد: در این بخش نیز بازار همچون بازار خودروهای داخلی است و حتی در بخش عرضه نیز خودروهایی جدید نداشته‌ایم و همان تعداد خودروهایی که نمایشگاه‌داران از پیش خریداری کرده‌اند، در نمایشگاه‌ها وجود دارد.
    وی افزود: در بازار خودروهای وارداتی دست دوم شاهد کمی تغییرات بوده‌ایم و مصرف‌کنندگان بیشتر متقاضی این بازار هستند و کسانی که مدل‌های قدیمی این خودروها را دارند، برعکس گذشته تمایلی به تغییر ندارند و برای خرید مدل جدید خودرو خود اقدام نکرده‌اند. این در حالی است که تمایل برای خرید خودروهای صفر کیلومتر نیز بسیار افت پیدا کرده است.
    ثابت بودن قیمت خودروهای وارداتی
    در ماه اخیر شاهد افزایش قیمت برخی خودروهای وارداتی بوده‌ایم. از این‌رو  سراغ فرهاد احتشام‌زاده، رییس انجمن واردکنندگان خودرو رفتیم و علت این امر را از وی جویا شد. وی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت برخی خودروها آیا به بازار عرضه آنها در داخل برمی‌گردد یا علت دیگری دارد، گفت: این افزایش قیمت بیشتر مربوط به مدل سال خودروهاست. عواملی تشکیل‌دهنده قیمت‌ها هستند که مهم‌ترین آنها همین تغییر مدل‌هاست، اما در کل در بخش خودروهای وارداتی در ماه‌های اخیر افزایش قیمتی نداشته‌ایم.
    وی ادامه داد: این روزها انتظار بیشتر کاهش قیمت‌ها را داریم زیرا به واسطه زمزمه‌های تغییر تشخیص معیار لوکس بودن خودروها این انتظار وجود دارد که قیمت برخی خودروها کاهش یابد.
    این فعال بازار خودروهای وارداتی ادامه داد: در حال حاضر تعبیر نادرستی درباره خط مرزی خودروهای لوکس و غیرلوکس وجود دارد و لوکس بودن یک خودرو به منزله خودروهایی با حجم موتورهای بالای 2500 سی‌سی تعریف شده و غیرلوکس حجم موتورهای زیر 2500 سی‌سی است که این مسئله در حال اصلاح است.
    وی معتقد است در حال حاضر متقاضی زیادی برای خودروهای وارداتی وجود دارد که به واسطه تعریف اشتباه از کالای لوکس در حال حاضر امکان خرید خودرو موردنظر خود را ندارند که امیدواریم قانونی که در منطقه آزاد اروند اعمال شد، تعمیم پیدا کند و ملاک تشخیص کالای لوکس از غیرلوکس، قیمت و ارزش کالاها باشد همانطور که در دنیا بدین شیوه عمل می‌شود. چراکه قیمت کالا نشان‌دهنده لوکس و غیرلوکس بودن آن است نه مشخصات فنی و حجم موتور.

     


    خودروهای لوکس و تعرفه‌های تشویقی
    این کارشناس خودرو درباره قانون جدید در منطقه آزاد اروند ادامه داد: در این منطقه معیار لوکس بودن خودرو یکصد هزار دلار درنظر گرفته شده و محدودیت‌هایی برای واردات خودروهایی بالاتر از این قیمت در حال اعمال شدن است که امیدواریم این طرح به کل کشور تعمیم داده شود.
    او گفت: به طور نمونه در پیشینه واردات کشور در سال گذشته، خودروهایی وارد شده‌اند که قیمت آنها بالاتر از یکصد هزار دلار بوده است اما به واسطه اینکه حجم موتور آنها زیر 2 هزار سی‌سی بوده نه تنها مشکلی برای ورود نداشته‌اند بلکه از تعرفه‌های تشویقی هیبریدی نیز استفاده کرده‌اند.
    احتشام‌زاده در ادامه به برخی مشکلات قوانین اشاره کرد و گفت: در جاهایی که قانون در این زمینه کامل نیست اگر بخواهیم با تبصره‌های مختلف مانع ورود این خودروها شویم و در تصمیم‌گیری‌ها ثبات نداشته باشیم به طور قطع برای بازار مساعد نیست و به نوعی منجر به التهاب بازار و ایجاد بازار سیاه می‌شود که ضرر آن متوجه مصرف‌کننده می‌شود.
    رییس انجمن واردکنندگان خودرو، در پاسخ به این پرسش که آیا در این زمینه اقدامی از سوی انجمن شده است، گفت: انجمن در سال گذشته چندین بار با تحلیل‌ها و مدل‌های مختلف جهانی که در این صنعت وجود دارد پیشنهادهای خود را برای نهادهای ذی‌صلاح و تصمیم‌گیر ارسال و درخواست اصلاح کرده است و همچنان پیگیر موضوع هستیم و امیدواریم این تعریف اصلاح و معیار تشخیص کالای لوکس به شیوه درست و بر اساس قیمت آن اعمال شود.


    تاثیر کاهش نرخ سود بر بازار
    مهبانی درباره پیش‌بینی بازار در ماه‌های آینده نیز اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار پس از ماه مبارک رمضان تغییر جزئی داشته باشد در عین حال کاهش سودهای بانکی نیز ممکن است در بازار تاثیرگذار باشد که باید منتظر ماند.
    وی درباره روند بازار با ورود خودروهای جدید بر اساس تفاهمنامه‌های جدید با خودروسازان خارجی گفت: ورود مدل جدید و روزآمد ممکن است حال بازار خودرو را بهتر کند زیرا علاقه و انگیزه لازم برای خرید بین مردم که به دنبال خودروهای با کیفیت‌تر و روزآمدتر هستند را افزایش دهد.
    افزایش 57 درصدی بازار خودرو
    فرهاد احتشام‌زاده درباره بازار آینده خودروهای وارداتی گفت: خوشبختانه با توجه به جو روانی پساتحریم و ثبات بازار در اثر اتفاقاتی که در عرصه بین‌المللی در کشور در حال رخ دادن است، متقاضیان با آرامش بیشتری در حال تصمیم‌گیری هستند. چرا که واردات در 2 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به 57درصد افزایش داشته و از آنجایی که واردات خودروها متناسب با میزان تقاضاست این امر نشان می‌دهد تقاضا در بازار خودرو نیز افزایش داشته است.
    نوسان قیمت در بازار خودروها
    قیمت خودروهای داخلی در هفته گذشته نشان داد سمند ال ایکس با افزایش یکصد هزار تومانی به 29 میلیون و 900 هزار تومان رسید. رنو تندر اتوماتیک‌ای 2 دو ایربگ نیز با کاهش 200 هزار تومانی 49 میلیون تومان معامله شد.
    در بخش خودروهای وارداتی به جز یک مدل، باقی تغییرات قیمتی مربوط به افزایش آنهاست به طوری که اپتیما جی‌اف فول 2016 اتاق جدید تنها خودرویی بود که با کاهش یک میلیون تومانی به 172 میلیون تومان رسید.
    افزایش قیمت این نوع خودروها شامل کیا سورنتو اتاق 204 فول 2016‌ اتوپارک با افزایش 2 میلیون تومانی به 232 میلیون تومان رسید. کیا اسپرتیج فول 2016، کارنز 2016 و پیکانتو 2016 هر یک با یک میلیون تومان افزایش به ترتیب 161، 148 و 70 میلیون تومان معامله شدند.
    سراتو کوپه 2/0، 2016 نیز با بالاترین افزایش از 133 میلیون تومان به 136 میلیون تومان رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو