فونیکسریمکسبهتام

افتتاح قطعه یک آزاد راه تهران – شمال عیدی ۹۶ دولتی ها به مردم

عصر خودرو- از زمان آغاز ساخت آزادراه تهران-شمال حدود دو دهه می‌گذرد، در این مدت به قطعه ۴ با پیشرفت در دولت قبل افتتاح شد و ساخت قطعه یک نیز بنابر شنیده ها رو به اتمام است.

افتتاح قطعه یک آزاد راه تهران – شمال عیدی ۹۶ دولتی ها به مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از اکونا، عباس آخوندی مردادماه سال 92 به‌عنوان قبل از تصدی وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم با تاکید بر این‌که یکی از اولویت‌های کاری‌ام آزادراه تهران-شمال است گفته بود: «مهم‌ترین بحث این پروژه مباحث مربوط به ساختارهای مدیریتی و سرمایه‌گذاری است. آزادراه تهران-شمال جزو پروژه‌هایی خواهد بود که به آن توجه می‌کنم و در دوران مسئولیتم این پروژه افتتاح خواهد شد.»
    آخوندی چند روز بعد یعنی 29 مردادماه در حاشیه مراسم معارفه به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی بر ساخت آزادراه تهران-شمال تا پایان عمر دولت تدبیر و امید تاکید کرد.
    اما حدود 2 هفته بعد آخوندی عازم قطعه یک آزادراه افسانه‌ای شد تا از نزدیک در روند ساخت این پروژه قرار گیرد. وی پس از گفت‌وگو با مجری چینی این قطعه و مشاور پروژه، بازدیدی حدود 5 ساعته از آزادراه داشت؛ بازدیدی که با حواشی خاصی همراه شد.
    وزیر راه و شهرسازی اما در پایان این بازدید اولین اظهارنظر رسمی خود در خصوص زمان ساخت آزادراه تهران-شمال را این‌گونه تصحیح کرد:‌ «اعلام زمان ساخت و بهره برداری از آزادراه تهران-شمال وعده‌ای بی پشتوانه خواهد بود. از نظر فنی انجام پروژه تا چهار سال آینده امکان پذیر است، اما مسئله مهم حل مسائل مالی و تامین آن است.»
    وی همچنین تاکید کرد: «منتظر گزارش کارشناسان و مشاوران هستیم و این گزارش مبنای تصمیم  گیری در خصوص آینده آزادراه تهران-شمال خواهد بود و پس از آن می توانم حرف درستی در این رابطه بزنم. تا وضعیت مسائل مالی و حقوقی بین دولت و بنیاد مستضعفان روشن نشود شروع قطعات 2 و 3 تعمیق مشکل کنونی آزادراه خواهد بود.»
    آخوندی 11 اسفند ماه 92 در حاشیه ششمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی گفته بود: بحث آزادراه تهران-شمال را مورد بررسی جامعی قرار داده‌ایم و در این‌باره با رئیس بنیاد مستضعفان نیز مذاکراتی داشته‌ایم. در این مذاکرات از بنیاد مستضعفان خواسته‌ایم تا یک برنامه را برای تسریع روند اجرایی پروژه ارائه کنند و بگویند در قالب این برنامه آزادراه چگونه ساخته می‌شود و در غیر این‌صورت دولت برنامه‌ریزی دیگری را برای ساخت این پروژه اتخاذ کند.
    این در حالی بود که وزیر راه و شهرسازی امسال در بازدید نوروزی در سال 93 از محور هراز اعلام کرد: فعلا تکمیل آن در اولویت وزارت راه و شهرسازی نیست.
    آخوندی گفت: به دلیل پیچیدگی هایی که در نحوه اجرا و تعیین پیمانکاران این پروژه صورت گرفته، اجرای این طرح فعلا در دستور مار وزارت راه و شهرسازی نیست.


    در این حال اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم دیروزدر جریان بازدید از قطعه یک آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه این پروژه به سنبل ناکارآمدی و بی عرضگی دولت‌ها تبدیل شده بود، گفت: 20 سال از عمر این پروژه می گذرد و همین موضوع باعث شده که برای مردم هم بسیار با اهمیت باشد.
    وی با اشاره به اینکه زمان سفر در این جاده گاهی به 12 ساعت هم می رسد، افزود: حتی در برخی سفرهای خانوادگی هم که به منطقه شمال کشور داشتیم، با ترافیک زیادی روبرو می شدیم.
    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه یک اراده برای انجام این پروژه در دولت وجود دارد، اظهارداشت: با این پروژه یک بار دیگر توان مهندسی ایران نشان داده شد.
    وی با اشاره به استفاده از پیمانکاران ایرانی در این پروژه، گفت: ما در توان فنی، محدودیت نداریم اما توان تامین مالی در کشور وجود ندارد و سیستم بانکی برای تجهیز طرح های بزرگ نتوانست اقدامی انجام دهد.
    جهانگیری با بیان اینکه بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی، 8 هزار میلیارد تومان برای اتمام این پروژه نیاز است، گفت: این در حالی است که در بودجه امسال 20 میلیارد تومان برای این آزادراه تعیین شده که رقمی بسیار اندک است.
    وی با اشاره به اینکه مسئولان اقتصادی کشور باید برای موضوع تامین مالی فکری داشته باشند، اظهارداشت: ما نباید همیشه به دنبال تامین منابع خارجی باشیم، زیرا نمی توانیم تامین مالی را انجام دهیم، بنابراین مسئولان باید راهکاری پیدا کنند.
    وی با بیان اینکه بیش از 70 تا 80 درصد کالاهایی که از خارج وارد می شود را می توانیم در داخل بسازیم، افزود: باید برای پروژه های بزرگ تامین مالی انجام دهیم.
    جهانگیری با اشاره به اینکه امیدوارم نوروز امسال قطعه یک آزادراه تهران-شمال زیر عبور برود، گفت: یک شرکتی 300 میلیارد تومان اوراق در بازار عرضه کرد که 32 برابر آن تقاضا ایجاد شد که نشان می دهد مقدار زیادی نقدینگی در اختیار مردم است.

    در ادامه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این قطعه4890 متر تونل دارد، تصریح کرد: برای اولین بار در این جاده، معماری جاده مطرح شده تا مسافران به دلیل وجود تونل‌های طولانی، احساس خستگی نکنند.

    آخوندی با اشاره به اینکه دولت و بنیاد مستضعفان به تعهدات خود عمل کرده‌اند، گفت: هیچ قطعه‌ای بدون مناقصه واگذار نشده است؛ بنابراین 6 پیمانکار وابسته به بنیاد و مابقی پیمانکاران، شرکت‌های دیگر هستند.

    آخوندی با تاکید بر اینکه امیدواریم در بهار 96 قطعه یک زیر بار ترافیک برود، افزود: قطعه دو این آزادراه به طول 22 کیلومتر است که 9 کیلومتر آن تونل خواهد بود؛ بنابراین گلوگاه ما در اجرای پروژه، از همین تونل است.

    وی با بیان اینکه تونل 6450 متری البرز، بزرگترین تونل ایران خواهد بود، گفت: بخش شرقی این تونل به طول 4000 متر اجرا شده و برای تونل مسیر برگشت در نظر داریم که اقدامات اجرایی را از یک ماه دیگر شروع کنیم که مناقصه آن برگزار شده و یک ماه دیگر برنده اعلام می‌شود.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر تونل البرز به موقع تمام شود، امیدوار خواهیم بود که به سرعت اقدامات دیگر این پروژه هم به اجرا برسد، افزود: امیدواریم کار ساخت قطعه دو هم به سرعت شروع شود.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو