فونیکسریمکسبهتام

آیا نصب تابلو پارک مساوی است با پنچری، مجازات حبس دارد؟

عصر خودرو- آیا نصب تابلو پارک مساوی است با پنچری، مجازات حبس دارد و یا تهدید مصداق ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی محسوب می‌شود؟ و مالک آپارتمان تا چه حدودی می‌تواند از پارک خودرو در اطراف منزلش جلوگیری کند؟

آیا نصب تابلو پارک مساوی است با پنچری، مجازات حبس دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، بگذارید اول میزان حق مالک، در مورد فضای اطراف مکان مورد تصرفش را بررسی کنیم. هر کسی که زمین یا ملکی را در تصرف خویش داشته باشد، حق این را دارد تا در ملک مورد تصرفش هر کار عرفی، قانونی و شرعی را انجام دهد و به زبان ساده تر چهار دیواری، اختیاری! اما مالک در بیرون این چهار دیواری به اندازه دیوار خود با همسایه و تنها تا حدفاصل درب خروجی و پارکینگ خود حق ارتفاع و یا به عبارت دیگر حق عبور و مرور دارد.
    این حق تنها برای رفت و آمد مالک و خودروی او در نظر گرفته شده است و به هیچ عنوان هیچ کسی حق ندارد این قسمت از راه را مسدود نماید. البته لازم به ذکر است این قضیه در مورد کوچه‌های بن بست کاملاً متفاوت بوده و تمامی کوچه به صورت مشاعی متعلق به ساکنان کوچه است.
    تا اینجای کار پس متوجه شدید مالک هیچ حقی نسبت به کوچه، اطراف منزل، پیاده رو و سایر قسمت‌های آپارتمان و زمین خود نداشته و نمی‌تواند از پارک خودرو در این قسمت‌ها ممانعت به عمل بیاورد، مگر در جلوی رمپ پارکینگ یا درب ورودی و خروجی.
    اگر بخواهیم طبق ماده قانونی که در شبکه های مجازی که به این عمل ربط داده می شود برخورد کنیم، باید فردی که این برچسب را به دیوار خانه خود چسبانده، به 74 ضربه شلاق و تا دو سال حبس محکوم کنیم که علاوه بر همه اینها حداقل تا 7 سال سوپیشینه برای فرد خاطی  در نظر گرفته می شود. علم حقوق همواره بر اصل تناسب جرم و مجازات استوار است، بنابراین مجازات در نظر گرفته شده برای نصب این تابلو علی الخصوص که زبانی و همراه با تهدید جانی نبوده و عام مردم را در بر می‌گیرد از نظر عقلی و حتی شرعی خلاف واقع به نظر می رسد.
    اما با خودروی پارک شده در درب منزل چه کنیم؟ در صورت مشاهده پارک خودرویی که از ورود یا خروج شما به پارکینگ خود جلو گیری می‌کند، شما حق وارد آوردن هیچ گونه آسیبی به خودرو طرف مقابل را ندارید و تنها می توانید با شهرداری محل یا تلفن پلیس 110 تماس گرفته و از آن‌ها خواهش کنید در محل حضور پیدا کنند و در صورت تکرار می‌توانید با یادداشت کردن پلاک خودرو به دادسرا منطقه شکایت کنید. اما اگر ندانسته خودروی کسی را پنچر کردید و یا در غیاب مالک خودرو به آن آسیبی وارد نمودید، شما تنها ضامن برطرف کردن میزان مادی خسارت خودرو هستید و در صورتی که تهدید جانی یا مالی به صورت زبانی به همراه الفاظ رکیک نسبت به مالک خودرو به کار ببرید، در آن صورت مستحق مجازات کیفری و تعزیراتی خواهید بود.
    ضمناً چسباندن هر گونه برچسب با این عنوان بر دیوارهای اماکن عمومی، گذاشتن کله قندی و سایر وسایلی که مانع پارک سایر خودروها در جلوی درب خانه و یا پارکینگ شود، از منظر قوانین شهرداری جرم تلقی می‌شود و خاطی مستحق پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو