فونیکسریمکسبهتام

تعیین هدفگذاری‌های جدید در همکاری با کره جنوبی

بومی‌سازی ۱۰۰درصدی در صنعت موتورسیکلت

عصر خودرو- شاید برجسته‌ترین اتفاق این برهه از تاریخ ایران رفت‌وآمدهای پرترافیک کشورهای گوناگون اروپایی و آسیایی است. به‌طور قطع آنها برای منافع خود چشم به بازار ایران دوخته‌اند و ما نیز برای رسیدن به نقطه‌ای که سال‌هاست از آن دور افتاده‌ایم.

بومی‌سازی ۱۰۰درصدی در صنعت موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، مواردی همچون بروز شدن، انتقال دانش و فناوری، کیفیت، تیراژ صنعتی و صادرات هر یک موضوعی برای چندین گزارش توصیفی و تحقیقی خواهد بود این موارد علاوه‌بر همکاری مشترک با فرانسه، ایتالیا، ژاپن و آلمان، این بار با کره‌جنوبی در صنایع کلید خورده که در زمینه تولید موتورسیکلت‌های برقی است.

    برآوردها برای داخلی‌سازی موتورسیکلت برقی
    فرداد دلیری، معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره همکاری ایران و کره‌جنوبی در زمینه تولید موتورسیکلت گفت: این همکاری بر مبنای سرمایه‌گذاری مشترک است و بدین ترتیب شرکتی مشترک تاسیس می‌شود که بخشی از قطعات مورد نیاز که توان تولید و تهیه آن در داخل کشور وجود دارد به قطعه‌سازان داخلی سفارش می‌شود و بخشی که از طریق داخل قابل تامین نباشد، از خارج وارد خواهد شد.
    وی در پاسخ به این پرسش که قرار است چند درصد قطعات از طریق واحدهای تولید داخل تامین شود، گفت: در حال حاضر مطالعه و بررسی ظرفیت برخی قطعه‌سازان داخلی در حال انجام است و سپس در ادامه رایزنی‌ها با آنها برای شروع همکاری انجام خواهد شد. بدین ترتیب اکنون در حال پژوهش هستیم که چند درصد قطعات داخلی خواهد بود و این درصدها باید به‌وسیله چه واحدهایی ساخته شود. دلیری تاکید کرد: هدف، داخلی‌سازی 100درصدی قطعات است اما در ابتدا با قطعات بدنه، این بومی‌سازی آغاز خواهد شد و کم‌کم به قطعات جدی نظیر باتری و قوای محرکه خواهیم رسید که این مقصد به زمان بیشتری نیاز دارد.
    وی در توضیح این مطلب اضافه کرد: تمام این امور به این برمی‌گردد که بازار چگونه باشد. اگر برای تیراژ بالا بازار کشش لازم و فروش مناسب داشته باشد داخلی‌سازی به سرعت شکل می‌گیرد.
    معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درباره ساخت برخی قطعات گفت: هم‌اکنون برای بدنه موتورسیکلت در داخل مشکلی وجود ندارد و امروز قطعات فلزی موتورسیکلت در واحدهای قطعه‌سازی کشور در حال تولید و توزیع است و مشکل قطعه‌سازی موتورسیکلت در کشور مربوط به باتری و سیستم الکترونیکی است که برای رسیدن به خودکفایی نیاز به فرصت دارد.
    وی درباره تولید باتری موتورسیکلت‌های برقی نیز اظهار کرد: درباره باتری خودروهای برقی با برخی شرکت‌های ایرانی کار کردیم، بنابراین زمینه تولید باتری‌های موتورسیکلت نیز در کشور وجود دارد. دلیری درباره زمان موردنیاز برای بومی‌سازی موتورسیکلت‌های برقی نیز گفت: در حال حاضر بیشترین مشکل در بخش سرمایه است و باید دید در این‌باره دولت تا چه اندازه می‌تواند کمک کند زیرا موتورسیکلت‌های کاربراتوری 7 برابر خودرو آلودگی دارند که در صورت فراهم بودن بودجه دولت، شهرداری، سازمان بهینه‌سازی سوخت و سازمان حفاظت محیط‌زیست باید همکاری کنند.


    اعلام آمادگی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات
    برای میزان آمادگی قطعه‌سازان داخلی در تولید و ساخت قطعات موردنیاز این نوع موتورسیکلت‌ها به سراغ یکی از فعالان این صنعت رفتیم یدالله حاج‌غفاری  گفت: قطعه‌سازان داخلی درباره قطعات فلزی این نوع موتورسیکلت‌ها اعلام کردند می‌توانند تمام این قطعات را تولید و تامین کنند. وی اظهار کرد: این موضوع به سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام شده اما هنوز تماسی از سوی آنها گرفته نشده است.
    تیراژ بالا و کاهش قیمت
    اظهارات این فعال صنعت قطعه در حالی بیان شد که دلیری در زمینه قیمت تمام‌شده این نوع موتورسیکلت‌ها و توان خرید قشر موتورسیکلت‌سوار نیز گفت: هدف این است که تا حد امکان قیمت پایین باشد که برای رسیدن به قیمت مطلوب مکانیزم و سازکارهایی اعم از یارانه و وام‌های بدون بهره دیده شده و سعی این است تا قیمت موتورسیکلت‌های برقی معادل موتورسیکلت‌های معمولی باشد. معاون توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در حال مذاکره برای پرداخت یارانه‌ها و تسهیلات هستیم تا کار به سرانجام برسد.
    وی ادامه داد: هدف این است که آخرین فناوری آورده شود ضمن آنکه با تامین یک سلسله قطعات در داخل قیمت را تا جایی که ممکن است کاهش دهیم. یکی از راه‌ها تیراژ بالاست.


    توان تامین قطعات در تیراژ بالا
    حاج‌غفاری درباره ظرفیت موجود در واحدهای تولیدی کشور برای تامین قطعات در تیراژ بالا نیز عنوان کرد: خط تولید واحدهای تولیدی می‌تواند روزانه 1000 تا 1500 قطعه تولید کند. بنابراین توان و ظرفیت تولید برای حجم بالا وجود دارد.
    وی تاکید کرد: در تامین قطعات فلزی اعم از فرم، طوقه، دوشاخه‌ها و دیگر قطعه‌های فلزی در داخل هیچ مشکلی وجود ندارد و قطعه‌سازان داخلی توانایی تامین قطعات در تیراژ بالا را دارند. زیرا توان تولید هزار قطعه در یک شیفت، 2هزار قطعه در 2 شیفت و تا 3هزار قطعه در 3 شیفت وجود دارد. به اضافه اینکه زمینه تولید و تامین قطعات پلاستیکی در داخل کشور فراهم است.
    بازار صادرات محدویت ندارد
    دلیری در پاسخ به این پرسش که بحث صادرات این نوع موتورسیکلت‌ها چگونه خواهد بود نیز عنوان کرد: با صحبتی که با شرکت کره‌جنوبی داشتیم اعلام کردیم ایران می‌تواند مرکز یک منطقه بزرگی باشد که موتورسیکلت برقی در این مرکز تولید و سپس به کشورهای دیگر صادر شود و محدودیتی در صادرات وجود ندارد.
    حاج‌غفاری در بحث صادرات این موتورسیکلت‌ها نیز گفت: برای تیراژ بالا و صنعتی، چاره‌ای جز صادرات وجود ندارد. زیرا نیاز داخل تنها بین 150 تا 200هزار دستگاه است. همکاری در بحث تولید موتورسیکلت برقی با این تفاهمنامه آغاز شد. این در حالی است که در گزارش‌های پیشین خود خبر از تولید صفر تا 100 موتورسیکلت‌های برقی در داخل را داده بود. امید است با این روند شاهد کاهش آلودگی هوا و رونق دوباره در حوزه صنعت کشور باشیم. چراکه رونق صنعت اشتغالزایی و کارآفرینی را نیز به همراه دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو