فونیکسریمکسبهتام

نگاهی به سیر واردات موتورسیکلت

عصر خودرو- آنچه تا سال گذشته در صنعت موتورسیکلت وجود داشت واردات تنها ۱۰ درصد از موتورسیکلت‌های کشور بود اما متاسفانه امروز بیش از ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کشور کاملا وارداتی است.

نگاهی به سیر واردات موتورسیکلت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، تا سال گذشته بین 60 تا 70 درصد در صنعت موتورسیکلت خودکفایی وجود داشته در حالی که امروز در برخی مدل موتورسیکلت‌ها بدون درصدی داخلی‌سازی موتورسیکلت‌ها به صورت سی. بی. یو به کشور وارد می‌شوند.
    با زمینه‌ای که در کشور فراهم شده به نوعی اجازه تولید انبوه به تولیدکننده داخلی داده نمی‌شود و زمانی که تولیدکننده برنامه‌ای برای تولید داشته باشد، قوانین به طور مستمر و سالی چند بار تغییر می‌کند در حالی که چنین وضعیتی در دیگر کشورها وجود ندارد.
    این شرایط در حالی است که اگر تنها 10 درصد از امکاناتی که قرار است در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گیرد به تولیدکننده داخلی اختصاص داده شود، این صنعت به خودکفایی لازم خواهد رسید.
    وام‌های بهره 27 درصدی، جرایم 6 درصدی، ارزش‌افزوده، مالیات، حقوق و بیمه امروز نفس تولیدکننده را برای رقابت گرفته، از این رو سرمایه‌گذاری‌ها به سمت سپرده‌گذاری و دلالی متمایل شده است.
    همچنین پیش‌بینی می‌شود سال جاری با تداوم رکود، وجود بهره‌های بانکی، افزایش تعرفه‌های گمرکی، کاهش تولید، افزایش حقوق و مواد فولادی سال سختی برای صنعت موتورسیکلت باشد. در حالی که با وجود افزایش هزینه‌ها هیچ‌گونه افزایش قیمتی در سال جاری در قیمت موتورسیکلت اعمال نشده است.
    نکته قابل اهمیت در روزهای اخیر ورود موتورسیکلت‌های برقی است. تا زمانی که دولت خریدار این موتورسیکلت‌ها برای مجموعه‌های دولتی نباشد نمی‌توان افق روشنی را برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی ترسیم کرد. بنابراین ابتدا باید فرهنگ‌سازی شده و سپس خرید موتورسیکلت‌های بنزینی برای مجموعه‌های دولتی ممنوع شود.
    باید امتیازی برای مصرف‌کننده موتورسیکلت‌های برقی قائل شد تا انگیزه استفاده از این موتورسیکلت‌ها افزایش یابد. در کنار این مباحث بانک‌ها نیز باید از منابع خاص و قرض‌الحسنه تسهیلاتی با سود 4 درصد و بلند مدت ارائه دهند تا انگیزه لازم برای خرید ایجاد شود.

    ابوالفضل حجازی - نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان موتورسیکلت

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط