فونیکسریمکسبهتام

تحلیل مهندس یکه زارع از پسابرجام خودروسازی

سهم ایران از بازارخودرو منطقه در ۱۴۰۴

عصر خودرو- اجرای طرح های تحقیقاتی با سود تسهیلات ۳۰درصدی توجیه ندارد و تمامی بخش ها باید برای رونق و شکوفایی صنعت استراتژیک خودرو وارد عمل شوند.

سهم ایران از بازارخودرو منطقه در ۱۴۰۴
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل ازایکوپرس ، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو که در نخستین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی سخنرانی می کرد، با ارائه آمار و ارقامی تحلیلی از میزان تولید، واردات و فروش خودرو در منطقه پیرامون جمهوری اسلامی ایران گفت: تحلیل ها حاکی از آن است که در سال 1404کشورهای منطقه بازاری حدود 6میلیون و هفتصد هزار خودرویی خواهند داشت که 4میلیون از آن تقاضای جدید خواهد بود. حال پرسش اساسی اینجاست که سهم خودروسازان ایرانی از این بازار چقدر خواهد بود؟


    مهندس هاشم یکه زارع با اشاره به اسناد بالادستی کشور اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت هدفگذاری کرده که صنعت خودرو ایران در سال 1404 سه میلیون دستگاه خودرو تولید و یک میلیون از آن را نیز صادر کند.


    وی ادامه داد: ایران و 24کشور اطراف بازاری با پتانسیل جمعیتی 575میلیون نفر را تشکیل داده اند که در حال حاضر با تولید سالانه 2میلیون و 700هزار خودرویی، 4میلیون و 400هزار دستگاه خودرو در آن به فروش می رود. یک میلیون و 700هزار خودروی باقیمانده از طریق واردات تامین می شود که در نهایت تاسف باید گفت سهم تولیدکنندگان ایرانی از این بازار پرپتانسیل تاکنون صفر بوده است.


    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه باید سهم قابل توجهی از بازار کشورهای منطقه به خودروسازان ایرانی تعلق پیدا کند، افزود: تامین حداقل یک چهارم از نیاز بازار منطقه توسط خودروسازان ایرانی، رویدادی "شدنی" و قابل دستیابی است اما باید توجه داشت که تحقق این هدف فقط کار خودروسازان نیست و لازم است تمام مجموعه های تاثیرگذار در صنعت و اقتصاد کشور در آن نقش ایفا کنند.


    مهندس یکه زارع به برخی اظهارنظرها در خصوص صنعت حودرو کشور نیز اشاره کرد و گفت: در سال 1394 گردش مالی صنعت خودرو ایران حدود 23میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این عدد در سال 2025 به 50میلیارد دلار برسد. آیا توصیه و نسخه آنانی که از تعطیلی صنعت خودرو سخن می گویند، این است که این 50میلیارد دلار را به خارجی ها تقدیم کنیم؟


    وی با بیان اینکه هیچ کشوری بازار مصرف خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار نمی دهد، افزود: پس از برجام و گشایش فضای همکاری های بین المللی، اتفاقات خوبی در صنعت خودرو روی داده است.

     

    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: قرارداد ایران خودرو با پژو و تفاهم نامه با مرسدس بنز امضا شده و به زودی قرار داد مهم دیگری نیز با یکی از خودروسازان مطرح دنیا امضا خواهیم کرد اما باید به یک نکته اساسی توجه داشت که راه نجات صنعت خودرو، قرارداد با خارجی ها نیست بلکه تولید با برند داخلی، تولید قوای محرکه و تمرکز بر تحقیق و توسعه باید در اولویت قرار گیرد.


    مهندس یکه زارع به نابرابر بودن زیرساخت های تولید داخل در مقایسه با رقبای خارجی نیز اشاره کرد و گفت: طراحی پلتفرم و تولید خودروی روی آن، حدود یک میلیارد دلار هزینه لازم دارد که کشورهای دیگر این اعتبار مورد نیاز خودروساز را با سودهای 2 و 3درصدی ارائه می کنند و اقساط آن را نیز پس از ورود خودروی جدید به بازار دریافت می کنند.


    وی ادامه داد: در کشور ما اعطای تسهیلات بانکی به سختی انجام می پذیرد و در صورت اعطای تسهیلات نیز سودهای بیش از 30درصدی دریافت می شود.


    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرودر پایان خطاب به اساتید دانشگاه و دانشجویان حاضر در همایش مدیریت صنعتی گفت: رتبه ایران در فروش خودرو سیزدهم و در تولید آن هجدهم دنیاست اما این رتبه را می توانیم به یاری یکدیگر تک رقمی کنیم به شرطی که ایستا نباشیم و پویایی را در پیش بگیریم

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو