فونیکسریمکسبهتام

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌‌ها

قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا ابتدای ۹۶ تکمیل می‌شود

مطالعات جدید در قطعه صعب‌العبور ۳ با مشاور خارجی‌

عصر خودرو- معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از انجام مطالعات جدید برای احداث قطعه سوم آزادراه تهران-شمال با همکاری مشاور خارجی خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم طبق وعده داده شده، قطعه یک آزادراه با تلاش پنج پیمانکار موجود، تا ابتدای ۹۶ تکمیل شود.

قطعه یک آزادراه تهران-شمال تا ابتدای ۹۶ تکمیل می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حسن احمدی نوری با تأکید بر‌ تعامل مناسب طرفین مشارکت در پروژه آزادراه تهران ـ شمال‌، اظهار داشت:‌ در پروژه آزادراه تهران ـ شمال تعداد پنج پیمانکار ایرانی در قطعه یک و در قالب پنج بخش مشغول به فعالیت هستند.

    وی افزود:‌ قطعه یک به طول 32 کیلومتر‌ از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن، سولقان، امام‌زاده عقیل٬ تونل تالون و دره لانیز، به سه راهی شهرستانک می‌رسد.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور بیان کرد: این مسیر‌ موجب می‌شود‌ 60 کیلومتر نسبت به مسیر قبلی کاهش فاصله داشته باشیم. طول قطعه یک 32 کیلومتر است، در این قطعه 28 کیلومتر تونل وجود دارد و تلاش می‌کنیم، پروژه را تا پایان سال 95 به پایان برسانیم.

    احمدی نوری ادامه داد: در این‌ پروژه‌ کارگاه‌ها‌ تجهیز و فعال شده و عملیات اجرایی به سرعت در حال انجام است.

    وی همچنین درباره زمان تکمیل عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت:‌ طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در اوایل سال آینده عملیات اجرایی قطعه یک آزادراه تهران-شمال به پایان رسیده و پروژه تکمیل می‌شود.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره قطعه دوم پروژه نیز اظهار داشت: قطعه دوم از شهرستانک تا پل زغال به طول 30 کیلومتر، دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول 6 کیلومتر است.

    وی درباره قطعه سوم آزادراه نیز اظهار داشت: این قطعه بسیار صعب‌‌العبور و کوهستانی است و اجرای آن هزینه بسیار سنگینی دارد، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که قطعه 3 این آزادراه‌ با همکاری مشاور خارجی مطالعه شود.

    احمدی نوری گفت: در قطعه سوم‌ به طول 27 کیلومتر لازم است 10 کیلومتر جاد‌ه در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است.

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور درباره منطقه چهار آزادراه تهران ـ شمال و بروز برخی مشکلات برای این قطعه در شرایط بارش سنگین نزولات جوی، گفت: این منطقه به شدت پتانسیل ریزشی دارد، البته در این آزادراه برخی از نقاطی که چنین مشکلاتی را داشتند رفع‌ و ریزش‌ها کنترل شد، البته نصب گالری برای بر طرف کردن این مشکل انجام شد‌‌.

    احمدی نوری با بیان اینکه تعامل بنیاد و وزارت راه در گذشته حلقه مفقوده تکمیل این پروژه بود، تأکید کرد: امروز تعامل طرفین مشارکت، مناسب است.

    به گزارش فارس شهریورماه سال گذشته بود که عباس آخوندی، از تعریف قطعه جدیدی (‌پنجم) برای آزادراه تهران-شمال خبر داد.

    بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی‌ تا پیش از این آزادراه تهران ـ‌ شمال 4 قطعه داشت که به‌تازگی قطعه پنجم برای این آزادراه تعریف شده است؛ با پایان یافتن آزادراه در قطعه چهارم، ترافیک به درون شهر چالوس منتقل می‌شد، اما با تعریف قطعه 5، ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل می‌شود.

    آخوندی آن زمان اعلام کرد که در حال حاضر پیشرفت احداث قطعه پنجم آزادراه تهران ـ‌ شمال 50 درصد برآورد می‌شود.

    به گزارش فارس مستحدثات آزادراه به طول 121 کیلومتر‌ است؛ مسیر آزادراه تهران -شمال در قطعه یک از محل تقاطع غیر همسطح با بزرگراه 76 متری شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول چهار هزار 850 متر این رشته کوه را قطع کرده و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو‌آب شهرستانک قرار می‌گیرد.

    این آزادراه در دره سرهنگ وارد تونل البرز به‌ طول 6 هزار و 300 متر شده و در محدوده پل زنگوله خارج می‌شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر - چالوس - تنکابن متصل می‌شود (قطعه چهارم به پایان رسیده است)؛ اجرای این قطعه موجب می‌شود مسیر فعلی تهران تا چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.

    البته همان طور که ذکر شد، به تازگی وزیر راه و شهرسازی تصمیم گرفته است، قطعه دیگری به این پروژه بیفزاید تا در ادامه قطعه چهار، آزادراه به دریای خزر متصل شود.

    ‌‌در مجموع دو باند رفت و برگشت‌ 145 دهنه تونل‌ به طول تقریبی 88 کیلومتر در این محور وجود خواهد داشت؛ تونل‌های تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی چهار هزار 850 متر و شش هزار و 350 متر (در هر باند) بلندترین تونل‌های این محور هستند.

    همچنین تعداد پل‌های بزرگ ‌در باند رفت و برگشت این آزادراه در مجموع 97 دهنه و طول کل آن حدود 13 کیلومتر خواهد بود؛ طول این آزادراه 121 کیلومتر بوده و دارای 2 خط در هر باند و پیش‌بینی سه خط در فرازهای تند است.

    حداکثر شیب طولی مسیر 6 درصد، حداقل شعاع قوس‌ها ‌در اغلب قسمت‌های مسیر 450 متر، میانگین سرعت سیر 80 کیلومتر در ساعت و تعداد تونل‌ها ‌در باند رفت و برگشت‌ 145 دستگاه که جمعاً به طول تقریبی 88 کیلومتر است.

    الف) مشخصات قطعه یک آزاد‌راه تهران-شمال

    ‌قطعه یک این آزاد‌راه حدفاصل تهران - دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر است؛ این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد؛ اجرای ‌این قسمت که طول آن تقریباً 32 کیلومتر بوده و ساخت آن در اولویت است موجب می‌شود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می‌گذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود و صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف سوخت، استهلاک و وقت رانندگان را به دنبال خواهد داشت؛ احداث و تکمیل این منطقه مهم که در مصوبه هیئت دولت اولویت اول داشته، سال‌ها به تعویق افتاده است‌ که فعلاً وعده داده شده تا پایان سال 95 به اتمام می‌رسد.

    ب) مشخصات قطعه دو آزاد‌راه تهران شمال

    این منطقه حد فاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله به طول تقریبی 25 کیلومتر است؛ تونل‌های بلند البرز هر یک به طول 6 هزار و 350 متر در این منطقه قرار می‌گیرد، با اجرای این قسمت‌، طول مسیر جاده فعلی کرج - چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه می‌شود؛ در این منطقه تونل البرز در حال اجرا است؛ بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی این قطعه نیز تا پایان سال 96، به پایان می‌رسد.

    ج) مشخصات قطعه سه آزاد‌راه تهران شمال

    این مسیر حد‌ فاصل پل زنگوله - سه راهى دشت نظیر و مرزن‌آباد به طول تقریبی 46 کیلومتر است؛ مسیر‌ دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود؛ ‌عملیات اجرایی در این قطعه مسیر به دلیل کوهستانی بودن، با مشکلاتی فراوانی رو‌به‌رو است.

    د) مشخصات قطعه چهار این آزاد‌راه

    قطعه چهار آزاد‌راه تهران - شمال حدفاصل سه راهى دشت نظیر مرزن‌آباد - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است؛ مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمت‌های فراز یک خط کندرو به مسیر اضافه می‌شود، این قطعه از سال 1375 در دست اجرا قرار گرفت و در دولت دهم با پیشرفت فیزیکی 97 درصدی بهره‌برداری شد و در دولت یازدهم همزمان با بهره‌برداری تکمیل ‌شد.

    ه) قطعه پنجم و جدید آزادراه تهران-شمال

    با پایان یافتن آزادراه در قطعه چهارم، ترافیک دیگر درون شهر چالوس منتقل نمی‌شود، بنابراین ادامه مسیر آزادراه به شبکه بزرگراهی شرق و غرب دریای خزر متصل خواهد شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط