فونیکسریمکسبهتام

رئیس انجمن قطعه سازان:

۵۰ درصد قطعات خودرو در کشور قابل تولید است

عصر خودرو- رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: حداقل ۵۰ درصد از قطعات مورد نیاز خودرو قابلیت تولید در کشور با استانداردهای اروپایی را دارد.

۵۰ درصد قطعات خودرو در کشور قابل تولید است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایرنا، «محمدباقر رجال» در نشستی خبری اضافه کرد: در 20 سال گذشته صنعت جدیدی بنام «قطعه سازی» در کشور شکل گرفت و اکنون 850 قطعه ساز اصلی و 400 قطعه ساز خرد در کشور فعالیت می کنند.
    وی ادامه داد: با اینکه ظرفیت قابل توجهی در قطعه سازی کشور وجود دارد، شاهد ورود قطعه های چینی به کشور هستیم که برخی از این کالاهای بی کیفیت، صنعت قطعه سازی کشور را نیز زیرسوال برده است.
    رئیس انجمن قطعه سازان با تاکید بر اینکه استاندارد قطعات عرضه شده به خودروسازان توسط شرکت هایی همچون ساپکو (شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو) و سازه‌گستر (تامین کننده قطعات گروه خودروسازی سایپا) باید مورد تائید قرار گیرد، گفت: در شرایطی که هیچگاه خودروسازان به قطعات ما ایراد نگرفته اند و مورد تائید شرکت های تامین کننده آنها نیز قرار گرفته است، نمی دانیم چرا وقتی از قطعات تولیدی در خودرو استفاده می‌شود، در نهایت یک خودروی معیوب به مردم تحویل می‌دهند.
    وی یکی از مشکلات قطعه سازان را تاخیر در پرداخت وجوه شان توسط خودروسازان ذکر کرد و گفت: تولیدکنندگان داخلی قطعه را تولید و تحویل خودروساز می دهند اما قطعه ساز وجه قطعه را چهار تا پنج ماه بعد پرداخت می کند؛ ما حتی قطعه سازی داریم که 370 روز وجه قطعه اش را دریافت نکرده است.

    ** تولیدکنندگان زیرپله ای، قطعه های معیوب را به بازار عرضه می کنند
    رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران نیز در این نشست خبری گفت: 2 هزار و 650 تعمیرکار در تهران از اتحادیه پروانه فعالیت دریافت کرده اند و 740 پرونده نیز در حال بررسی داریم.
    علیرضا نیک آیین ادامه داد: در حال حاضر 400 پرونده تخلف تعمیرکاران در اداره اماکن عمومی وجود دارد که بیشتر آنها مربوط به فعالیت های بدون پروانه کسب است.
    وی، سه معضلی که تعمیرکاران خودرو با آن روبرو هستند را قطعات بی کیفیت داخلی و خارجی، متصل نبودن زنجیره فعالیت های مرتبط با خودرو در خصوص گارانتی و همچنین بازسازی و عرضه قطعه های معیوب ذکر کرد و گفت: یک سری تولیدکنندگان به اصطلاح زیرپله ای در کشور وجود دارد که قطعه های معیوب را بازسازی و دوباره به زنجیره عرضه لوازم یدکی وارد می کنند.

    ** برگزاری چهارمین نمایشگاه قطعات خودرو
     چهارمین نمایشگاه تخصصی قطعات و خدمات خودرو، ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی و موتورهای زمینی تهران، چهارم تا هفتم خردادماه امسال توسط اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در ضلع جنوبی مصلی امام خمینی (ره) برگزار می شود.
    در این نمایشگاه، بازرگانان، توزیع کنندگان قطعات خودرو، لوازم جانبی، تجهیزات، تیونینگ، روانکارها و قطعات مصرفی انواع خودروهای سبک و سنگین، ماشین آلات، تولیدکنندگان قطعات خودرو و لوازم جانبی و ایمنی و همچنین ارائه دهندگان خدمات فنی، تعمیرگاهی و مهندسی مشارکت خواهند داشت.
    شرکت های خودروسازی ایران، انواع خودرو در زمینه های چهار چرخ محرک، ون، کامیون‌، اتوبوس‌، مینی‌بوس‌ و وانت تولید می کنند. در حال حاضر 16 تا 17میلیون خودروی پلاک شده تولید داخل در کشور آمد و شد می کنند و سالیانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار تحویل داده می شود.
    بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو کشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند و یک سوم از آنها به دیگر کشورها صادر شود.
    این در حالی است که در سال 94 تعداد 976 هزار و 836 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که از این میان بیش از 892 هزار و 600 دستگاه، از نوع سواری بوده است.
    همچنین در سال گذشته تعداد 9 هزار و 842 دستگاه کامیون، 73 هزار و 187 دستگاه وانت، 511 دستگاه مینی بوس و 696 دستگاه اتوبوس توسط خودروسازی های کشور تولید شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط