فونیکسریمکسبهتام

مهم‌ترین محصولات بخش حمل‌و‌نقل که در سال ۹۵ احتمالا وارد ایران خواهند شد را بشناسید

مهمانان پسا‌برجام

عصر خودرو: سال ۱۳۹۵ با توجه به قرار‌داد‌هایی که در صنعت خودروسازی و حمل‌و‌نقل کشورمان بسته شده‌ و قرار است تا با جدیت تمام رو به تحقق پیش بروند، سال پر باری خواهد بود و می‌توان این روز‌ها را با سال‌های آغازین دهه ۸۰ شمسی که موج بلندی از محصولات روز اروپایی در حال وارد شدن به کشورمان بودند، مقایسه کرد.

مهمانان پسا‌برجام
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷:۰۰
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام
  • مهمانان پسا‌برجام

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به هر روی، این روز‌ها، روز‌های برداشته شدن تحریم‌ها و آزاد شدن دست و پای صنعت خودرو از زنجیر‌هایی است که تحریم به آنها بسته بود و همان‌طور که در اولین قدم، کشورمان اقدام به نوسازی جهشی صنعت حمل‌و‌نقل هوایی کرده است، باید به فکر نوسازی حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز بود. خصوصا در زمینه مسافر‌بری که نیاز به اتوبوس‌های با‌کیفیت با قیمت مناسب و از‌سر‌گیری خطوط تولیدی آنها در کشورمان، به شدت احساس می‌شود. در روز‌هایی که وعده کمرنگ‌شدن رکود و رونق دوباره بازار تولید شنیده می‌شود و برنامه‌ها برای کمرنگ‌شدن درآمد‌های نفتی در بودجه کشورمان چیده شده است، افزایش حجم صادارت و ترانزیت کالا در بعد منطقه‌ای اهمیت فوق‌العاده بیشتری پیدا خواهد کرد که این مهم نیاز به داشتن ناوگان پیشرفته و نوسازی شده را پر‌رنگ‌تر می‌کند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به محصولاتی که نمایندگان آنها، برنامه‌هایی برای عرضه آنها در سال آینده برای بازار کشورمان دارند و به احتمال بسیار زیاد مهمانان جدید جاده‌های کشورمان خواهند بود.

آکتروس نسل چهارم‌‌

دایملر از اولین شرکت‌هایی بود که با برداشته شدن تحریم اقدام به حضور مجدد در بازار کشورمان کرده است. آکتروس در 2نسخه وارد کشورمان شد و پس از پایان همکاری مرسدس بنز و ایران خودرو دیزل، در سال اخیر نسخه‌های سوم و چهارم آن نیز توسط شرکت‌های وارد‌کننده به صورت دست دوم وارد بازار شده‌اند. اما از آنجا که دایملر دوباره اقدام به خرید شرکت‌های قدیمی خود در ایران کرد و به آنها روح تازه‌ای بخشید، موتور‌های جدیدی برای تولید رونمایی کرد و برنامه‌های بزرگی را تدارک دید، از بهترین محصول خود برای حضور در کشورمان نیز خبر داده است. با حضور محصولات جدیدی چون DAF XF و ولوو FH نسل چهارم، حضور آکتروس MP4 می‌تواند بر گرمای این رقابت‌ها درست شبیه به سال‌های آغازین دهه80، به شدت بیفزاید. البته حضور آکتروس و دیگر محصولات گروه دایملر، گفته شده است که در سال 2017 عملی خواهد شد و امیدواریم در پایان سال 1395، شاهد آغاز حضور آنها باشیم.

آکسور‌

یار آشنا و عضو ماندگار مرسدس بنز در کشورمان که بعد از چند سال تولید به خواب زمستانی رفت و دوباره حضور کمرنگی را امسال تجربه کرد، حالا قرار است تا دوباره در جاده‌های کشورمان ظاهر شود. در قرار داد تولید مجدد کامیون‌های مرسدس بنز در کشورمان، حرف از تولید آکسور زده شده است. این در حالی است که هر چند آکسور هنوز در برخی ‌سایت‌های تولیدی این کمپانی در دنیا تولید می‌شود و هنوز هم با توجه به ویژگی‌های مثبتش، طرفداران زیادی دارد، اما نسل جدید این خودرو با نام آنتوس و چهره‌ای متفاوت که برگرفته از آکتروس جدید است، عرضه می‌شود و گویا قرار است تا نسل سوم آکسور به بازار کشورمان راه پیدا کند. البته نسل سوم این خودرو نیز می‌تواند قیمت تمام‌شده کمتری را در پیش داشته باشد چرا که با اشتراکات فراوانی که با نسل دوم آن دارد، هزینه‌های عملیاتی تولید را به شدت پایین خواهد آورد. نسل سوم دارای پیشرانه‌هایی با استاندارد آلایندگی بالاتر، طراحی داخلی بهینه‌شده و امکانات رفاهی بیشتر است. این تغییرات در ظاهر نیز در جلو پنجره و وجود چراغ‌های مه‌شکن روی سپر، خلاصه می‌شود.

DAF XF یورو‌6 ‌

محصولات DAF در همه اروپا به عنوان یکی از برترین محصولات سنگین بازار شناخته می‌شوند. حضور این کشنده در کشورمان نیز باعث شد تا افرادی که به دنبال خرید یک کشنده زیبا و به‌روز اروپایی بودند، به سرعت آن را در لیست مد‌نظر خود قرار دهند. این کشنده یک نمونه کاملا به‌روز و پیشرفته برای بازار داخل به شمار می‌رود‌ اما همین محصول در سال 2014 میلادی به طور کامل با نسل جدیدش که در واقع یک فیس‌لیفت از آن است، جایگزین شده‌ و با نام XF یورو‌6 به بازار اروپا عرضه می‌شود. از همین روی شرکت متولی DAF در ایران نیز خبر از عرضه نسل جدید محصولات DAF به کشورمان داده‌ که XF یورو‌6 در صدر آنها قرار دارد. حضور این کشنده می‌تواند باز هم کفه ترازو را به نفع DAF در بازار ایران سنگین‌تر کند؛ چرا‌که این حرکت یعنی حضور یک کشنده اروپایی، کاملا  مشابه با آنچه در حال عرضه به بازار‌های اروپاست.

مان TGX‌

کمپانی بسیار محبوب MAN در سال‌های آغازین دهه80، حضور پر‌قدرتی را در کشورمان تجربه کرد؛ حضوری که با کشنده‌های 460 و 480 اسب‌بخاری‌اش خیلی زود به خاطره‌ها تبدیل شد تا امروز، همگان از محصولات بسیار خوب و خاطرات آن روز‌های این خودرو‌ساز، با آه و افسوس یاد کنند. اما باز هم از سوی شرکت‌های خصوصی کشورمان، زمزمه‌هایی از حضور این کشنده زیبا در سال آینده در کشورمان شنیده می‌شود. رایزنی‌های انجام شده با مسئولان MAN این زمزمه‌ها را تا حد زیادی به یقین تبدیل کرده است و به احتمال بسیار زیاد در سال آینده شاهد حضور کشنده‌های TGX با اتاق جدید از سوی این شرکت آلمانی و همکار ایرانی‌اش
« شیران دیزل موتور» به کشورمان خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود تا با نام و آوازه‌ای که کشنده‌ها و کامین‌های آلمانی MAN در کشورمان دارند، فروش خوبی برای این خودرو اتفاق بیفتد.

فوسو

دیگر دایملر واردشونده به میدان در سال بعد، فوسو ژاپنی است. فوسو همچون ایسوزو و هینو یک کامیونت و البته کامیون‌ساز بسیار معتبر است که این بار احتمالا از سمت شرکت‌های خصوصی و نه با همکاری ایران خودرو دیزل، وارد بازار می‌شود. هر چند که بازار کشورمان مملو از کامیونت‌های خوب و نه‌چندان خوب چینی است، اما هنوز هم افراد زیادی هستند که حاضرند برای داشتن یک کامیونت خوب و با‌کیفیت و بی‌دردسر، مبلغ بیشتری بپردازند. ضمن اینکه حضور فوسو در شرکت‌های خصوصی کشورمان، می‌تواند امید زیادی را در تجهیز این خودرو به امکانات مفید و عدم ارزان‌سازی بیش از حد را به علاقه‌مندان این بخش بدهد. به طور حتم، فوسو در کشورمان رقابت سختی با حاکم این بخش یعنی ایسوزو خواهد داشت. ایسوزو سال‌های زیادی را در این قسمت از بازار حاضر بوده ‌و اعتماد خریداران به آن، بیش از چیزی است که قابل بیان باشد.

رنوهای سری جدید‌

آریا دیزل که متولی و نماینده رنو فرانسه در کشورمان است، امسال خبر‌هایی از عرضه سری جدید محصولات رنو به بیرون منتشر کرد؛ خبر‌هایی که در آن از حضور سری T به عنوان یک کشنده جدید و سری K و C به عنوان خودرو‌های ساختمانی و معدنی، شنیده می‌شد. اما به هر شکل، آریا دیزل نیز باید به فکر نوسازی محصولاتش در کشورمان باشد تا با حضور نام‌های قدرتمند و جدید، بتواند بازار خود را حفظ کند. سری T رنو، کشنده‌ای زیبا و به‌روز است که بعد از خریداری رنو توسط ولوو، آماده‌سازی و تدارک دیده شده است. همچنین سری K برای کار‌های سنگین عمرانی و ساختمانی بوده و در واقع به جای کامیون‌های کراکس وارد میدان شده است. اما سری C را می‌توان هم در کاربری باری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هم کاربری‌های معمولی عمرانی به کار گرفت.

هیوندای Xcient

در نمایشگاه حمل و نقل عمومی و خدمات شهری تهران در سال 1393 بود که شرکت سپهر دیزل کاوه، اقدام به نمایش محصولات جدید هیوندای به نام Xcient کرد. این خودرو اولین قدم هیوندای برای ورود به بازار اروپاست که می‌توان آن را دارای یک طراحی کاملا مدرن چه در داخل و چه در خارج اتاق دانست، هر چند که توان پیشرانه نصب‌شده ‌روی آن با حجم 12.3 لیتر، رقم کمی را نشان می‌دهد. قرار است تا از سری Xcient در کشورمان در هر سه کاربری کشنده، کامیون باری و کمپرسی، عرضه شود که البته هنوز این اتفاق نیفتاده است. اما می‌توان آن را یکی از اتفاقات پیش رو در سال 1395 بدانیم.

DAF CF ‌

حضور DAF در کشورمان با کشنده‌های XF آغاز شد. اما از آنجایی که همیشه در صنعت حمل‌و‌نقل جاده‌ای، نیازی به یک کشنده با اتاق بزرگ و قیمت بالا‌تر نیست، در بین محصولات شرکت‌های تجاری‌ساز دنیا، محصولاتی با اتاق‌های کوچک‌تر و برای مسافت‌های کوتاه‌تر نیز دیده می‌شود. DAF CF نیز در کلاس کشنده‌های مسافت‌بلند (‌با استاندارد راحتی پایین‌تر نسبت به نمونه XF‌) قرار دارد که از کابینی کوچک‌تر و سطح رفاه پایین‌تری نسبت به برادر بزرگ‌ترش برخوردار است. با حضور کشنده‌ای چون آکسور در ایران، به روشنی معلوم شد که تردد در جاده‌های کشورمان نیازی به داشتن اتاق‌های بزرگ ندارد. به همین خاطر نماینده DAF در کشورمان، برای به دست گرفتن بازار بیشتر و سهیم‌شدن در بازار کشنده‌های اتاق کوچک‌تر، از عرضه این خودرو خبر داده است. DAF CF رقیبی برای ولوو FM و مرسدس بنز آکسور است که البته در سطح جهانی در حد و اندازه‌های این دو محصول، خصوصا مرسدس بنز آکسور نتوانسته ‌ظاهر شود. این محصول همچنین کامیون‌هایی در رده‌های کاربری عمرانی نیز دارد که می‌تواند رقیبی برای ولوو FMX‌ شود.

DAF LF ‌

DAF LF خودرویی است برای کاربری‌های توزیعی وسایل و اجناس و خدمات شهری و البته کار‌های عمرانی نه‌چندان سنگین؛ یعنی کامیون سبکی بین 6 تا 12 تن که بیشتر برای تردد در شهر‌ها و اطراف شهر‌هاست.
این خودرو ارتباطات عمیقی نیز با رنو میدلام و ولوو FL دارد. نماینده DAF در کشورمان تمایل به عرضه و حضور این خودرو در سال‌های آتی دارد.
می‌توان گفت این برنامه جز در حالی که مثل رنو میدلام توسط شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی خریداری نشود، یک فروش نه چندان موفق خواهد بود؛ چرا که خریداران این تناژ در کشورمان به خاطر نوع سیستم حمل و نقلی ایران، چندان تمایلی به خرید نمونه‌های گران‌قیمت‌تر اروپایی ندارند و ترجیح می‌دهند تا نیاز‌های خود را با نمونه‌های ارزان‌تر چینی و یا با کیفیت ژاپنی پوشش دهند.
البته ظاهرا تصمیم نماینده DAF در ایران نیز در مورد DAF LF چندان قطعی و محکم نبوده و فعلا در حد خبر و سنجش جوانب است.

فورد کارگو

فورد کارگو یا همان فورد ترکی، در دومین نسل خودش، بازار اروپا و دیگر مناطق جهان را هدف قرار داده است. چندین دستگاه از این کشنده با کد 460- 18 و با پلاک آزمایش فنی در جاده‌های کشورمان دیده شد که نشان از عزم یکی از شرکت‌های داخلی برای عرضه این محصول به بازار کشورمان بود. اما در میان همه اخباری که از عرضه، فروش و حضور محصولات سنگین جدید در کشورمان شنیده می‌شود، خبر عرضه فورد ترکی بسیار کمرنگ و حاشیه‌ای بوده‌ و هنوز هم خبری از عرضه آن در دست نیست. به هر حال می‌توان گفت بزرگ‌ترین عامل وسوسه‌کننده خریداران در مورد این خودرو، فقط نام آن می‌تواند باشد و همان‌طور که این خودرو چندان در ترکیه که باید این کشور را مهد آن بدانیم، طرفداران چندانی ندارد، در صورت عرضه در کشورمان هم راحت سختی در پیش خواهد داشت.

رنو میدلام ‌

رنو میدلام در کشورمان در گذشته نقش نسبتا پررنگی در بخش خدمات شهری داشت؛ محصولی که در نمونه 2×4 دو‌محوره توسط سازمان‌های دولتی خریداری شده بود و یک کامیون کم‌استهلاک و خوب بود. البته می‌توان نمونه‌های زیادی نیز در جاده‌های کشورمان از نوع دو و سه‌محوره مشاهده کرد.
اما این محصول این بار قرار است تا به صورت 2×6 دوباره توسط سایپا دیزل که متولی رنو میدلام در کشورمان است، عرضه شود. میدلام سه‌محوره دارای تناژ 26 تن است که این تناژ می‌تواند آن را در نبود فعلی محصولات به‌روز، در بازار موفق کند. این کامیون با شاسی باری عرضه می‌شود و مثل سری‌های قبلی آن در نوع سه‌محوره، شاسی برای کاربری کمپرسی ندارد. همچنین فعلا خبری مبنی بر عرضه نمونه دومحوره آن نیست.

ولوو FM‌

با توجه به حضور ولوو FH اتاق جدید و همچنین ولوو FMX، خبر‌هایی مبنی بر آغاز تولید و فروش دوباره نسل جدید ولوو FM با اتاق و طراحی جدید آن به گوش می‌رسد. این خودرو گفته شده مثل گذشته در کاربری‌های کمپرسی، باری و کشنده عرضه می‌شود که به صورت دو و  سه‌محوره خواهند بود.  در حال حاضر کلاس کاربری باری از محصولات مدرن اروپایی تا حد بسیار زیادی خالی است و می‌توان تنها حضور  در آن را محدود به اسکانیا‌های سری P دانست و این در حالی است که این کلاس کاری از قدیم یکی از مهم‌ترین و پر‌کاربرد‌ترین کاربری‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای در کشورمان بوده است. خصوصا که امروزه با کاهش تولید داخلی در صنایع و کاهش محموله‌های صادراتی، این رده کاری بازار بهتری پیدا کرده است.

ولوو FH سه‌محوره

ولوو FH در هر نسلی که در کشورمان عرضه شده است، نمونه‌های سه‌محوره 4×6 آن نیز بازار خوبی پیدا کرده‌اند. خصوصا که در این زمینه، نه از گذشته رقیب اروپایی با برنامه‌ای داشته است و نه در حال حاضر. به همین دلیل افرادی که به دنبال خرید یک کشنده برای حمل و نقل‌های سنگین‌تر و یا کار در معادن و پروژه‌های عمرانی هستند، به سراغ ولوو FH سه‌محوره که به آن به خاطر سایز 24 چرخ‌هایش، لاستیک بزرگ می‌گویند، خواهند رفت. با عرضه نسل جدید ولوو FH با اتاق نسل چهارم آن، پیش‌فروش نمونه سه‌محوره 4×6 آن نیز آغاز شد تا این کامیون سوئدی 460 اسب بخاری در کنار اسکانیا G460 سه‌محوره 4×6 قرار بگیرد. با نگاه کلی به عکس‌های نمونه‌هایی که در آینده در کشورمان عرضه می‌شود، به نظر می‌آید که این کشنده با سری‌های قبلی خود فقط از نظر اتاق و پیشرانه متفاوت است.

ولوو FMX‌

چند سالی است که با عرضه سری FMX از سوی ولوو، بخش عمرانی ولوو از FH گرفته شده است. این کامیون دارای طراحی و چهره‌ مناسب‌تری برای این کاربری است که البته قابلیت‌های خود را نیز بار‌ها اثبات کرده است. حال این محصول متمایز ولوو قرار است تا با همان کاربری کمپرسی در کشورمان از سوی سایپا دیزل عرضه شود. این رده از بازار در حال حاضر با نمونه‌های چینی و اروپایی تغذیه می‌شود که البته حضور چینی‌ها با قیمت‌های ارزان‌تر، بسیار پر‌رنگ‌تر از اروپاییان است. می‌توان گفت در صورت رونق دوباره این بخش از بازار، مهم‌ترین رقیب ولوو FMX در این بخش سری P اسکانیا و تراکر ایویکو خواهد بود. ولوو FMX قرار است تا با پیشرانه 460 اسب بخاری عرضه شود. ضمن اینکه این کامیون، اولین کمپرسی با جعبه دنده خودکار در کشورمان خواهد بود.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو