فونیکسریمکسبهتام

بررسی اولین موتورسیکلت ساخت ایران پس از ۴۲ سال

ملاقات با رکس خاطره‌ساز

عصر خودرو- موتورگازی نوعی موتورسیکلت کم‌قدرت است که در سالیان دور به عنوان یک وسیله اقتصادی از آن استفاده می‌شد. گذشته این وسیله دارای پدال بود درست مانند دوچرخه و امروزه مدل‌های پیشرفته آن بدون پدال به تولید می‌رسد. اکثر آنها سرعتی معادل ۵۰ کیلومتر دارند و در اکثر کشورها با گواهینامه‌ای با سن و مهارت کمتر از اتومبیل و موتورسیکلت قابل راندن است.

ملاقات با رکس خاطره‌ساز
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱:۰۰
  • موتورسیکلت رکس
  • ملاقات با رکس خاطره‌ساز
  • موتورسیکلت رکس
  • موتورسیکلت رکس
  • موتورسیکلت رکس
  • موتورسیکلت رکس
  • موتورسیکلت رکس
  • موتورسیکلت رکس

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در کشور ایران نیز برای راندن اینگونه موتورها سال‌ها پیش نیاز به گواهینامه دوچرخه بوده است. موتورسیکلتی که در مورد آن صحبت می‌کنیم دارای یک انجین تک‌سیلندر است که این انجین توسط شرکت Sachs طراحی و ساخته شده است؛ شرکتی که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی انجین در دنیا بوده است. تاسیس این شرکت آلمانی به سال 1886 میلادی باز‌می‌گردد‌ و به جرات می‌توان گفت اتوماتیک‌بودن و انجین ساده و در عین حال با استحکام آن باعث شد که موتورسیکلتی به نام رکس سال‌ها در خاطره‌ها خوش بدرخشد.

موتور رکس اولین و بهترین موتورسیکلت ساخت ایران معرفی می‌شد و تولیدی شرکت جهان رکس بود. باغبان‌ها همه و همه رکس داشتند و هنوز هم تردد این موتورسیکلت سالخورده در خیابان‌ها دیده می‌شود. موتورسیکلت مورد بررسی ما تولید سال 1352 شمسی و تا امروز به صورت صفر کیلومتر نگه داشته شده است و مالک آن می‌گوید که هنوز بنزین داخل باک آن نرفته است و از این موتورسیکلت به عنوان نمادی از صنعت کشور ایران در آن سال‌ها در منزل شخصی خود نگهداری می‌کند. رقیب این موتورسیکلت پژو بود که در دو مدل باک جلو و باک عقب به تولید می‌رسید که باک عقب آن سبک‌تر از باک جلو بود ولی موتورسیکلت دوم قدرت بیشتری داشت نسبت به اولی. رکس موتور دنده‌دار اتوماتیک بود که برای تولید برق بهتر از کوئل بهره می‌برد. قدیمی‌ها رکس را از پژو بهتر می‌دانند و می‌گویند بسیار نرم‌تر از پژو بوده ولی موتورسیکلتی بد فرمان بوده چراکه در این مورد هم شبیه به دوچرخه بوده است و مربوط به چرخ‌های آن می‌شود که به جای بلبرینگ از ساچمه بهره می‌بردند. بعدها شاهد موتورسیکلت‌هایی چون براوو، سوزوکی مینی 80، هوندای 125 سی‌سی و ... بودیم، اما از هرچه بگذریم رکس به دلیل وزن بسیار سبک و طراحی ساده و در عین حال زیبای آن از جذابیت بالاتری بهره‌مند بود و هنوز هم با دیدن یک نمونه سالم آن به وجد خواهید آمد. فرمان بزرگ و شاسی بسیار ساده در کنار باک بیضی و نوشته فارسی رکس شما را به سال‌های بسیار دور خواهد برد. چرخ‌های بزرگ و گلگیرهای بلند جذابیت کار را دو‌چندان می‌کرد و یکی از دلایل سواری بسیار خوب این موتورسیکلت رینگ‌های بزرگ آن و سیستم تعلیق بسیار نرم و ایده‌آل آن است. این موتورسیکلت در دو رنگ آبی و قرمز به تولید می‌رسید که اکثرا رنگ آبی آن را انتخاب می‌کردند. روی قاب زنجیر آن نوشته کمپانی جالب توجه است ... اتوماتیک !!! رکاب زدن و روشن‌شدن و دود کردن این موتورسیکلت همه و همه شما را به خاطراتی فراموش‌نشدنی خواهد برد. انجین آلمانی این موتورسیکلت واقعا مهم‌ترین قسمت آن است و اگر رکس معروف و سر زبان‌ها افتاد و اگر احتمال خرابی آن بسیار پایین بود و ... همه و همه را مدیون شرکت آلمانی Sachs (تولید‌کننده انجین) است. همانطور که گفته شد موتورسیکلت رکس مجهز به انجین 47 سی‌سی دو‌زمانه است که همین باعث شده است تا با توجه به وزن کمش، قدرتش خوب و قابل توجه باشد. رکس در طول سالیانی که در کشور طی طریق می‌کرد، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بود و اغلب کسانی که این موتور‌سیکلت را داشتند، چندین و چند سال سوار بر آن بودند، بدون خرابی و کوچک‌ترین مشکلی و این مهم‌ترین برگ برنده موتورسیکلت گازی رکس بود. قدرت خوب و وزن پایین و سواری بسیار راحت با آن روز به روز بر طرفداران آن می‌افزود‌ و به خوبی جزو یکی از وسایل نقلیه تاریخی ایران شد و هنوز هم بعد از چند دهه از آن به نیکی یاد می‌کنند. در آن سال‌ها موتورسیکلت‌هایی چون رکس و پژو و ... به خوبی میدانداری می‌کردند و طرفدارانشان هم همه روزه در حال افزایش بود چراکه مصرف و وزن آنها پایین بود، قدرت خوبی داشتند و از همه مهم‌تر خرابی در آنها دیده نمی‌شد و به جرات می‌توان گفت واقعا امروزه تولید موتورسیکلت‌هایی با این مشخصات اصلا به‌صرفه نیست و مهم‌ترین دلیل آن هم این است که تولید‌کننده دیگر از خدمات پس از فروش محروم خواهد شد و این مطلب در اصل اقتصادی کارخانه‌های تولیدکننده بسیار مهم و حائز اهمیت است. در پایان از آقای محمد فضایلی مالک محترم موتورسیکلت جهت همکاری با هفته نامه «خودروامروز» کمال تشکر و قدردانی را داریم.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط