فونیکسریمکسبهتام

بزرگترین و پیچیده‌ترین فراخوان قرن

براساس آمار از هر ۱۰ خودرو در امریکا یک خودرو گرفتار ایربگ‌های معیوب «تاکاتا»است

عصر خودرو- یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین فراخوان‌هایی که تا امروز در کل تاریخچه صنعت خودروسازی جهان به اجرا درآمده و در حال حاضر هر چه زمان می‌گذرد ابعاد این فراخوان پیوسته بزرگتر و پیچیده‌تر می‌شود ایربگ‌های «تاکاتا»ست.

بزرگترین و پیچیده‌ترین فراخوان قرن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، فراخوان ایربگ‌های تاکاتا که ابتدا در ابعادی کوچک آغاز شده بود با گذشت زمان، همچون ویروسی که شیوع آن بیشتر و بیشتر می‌شود دامنه بروز اشکالات آن وسیع و وسیع‌تر و بر تعداد خودروسازانی که به دلیل استفاده از این ایربگ‌ها به این ویروس مشکل‌آفرین آلوده شدند بی‌وقفه افزوده شد، چنانکه آخرین آمار و گزارش‌های مرتبط با این معضل بیانگر آن است که تا امروز 12 خودروساز مطرح و شناخته شده جهان به دلیل بکارگیری تجهیزات کیسه هوای ایمنی شرکت ژاپنی تاکاتا و ایراد فنی فراگیری که در بیشتر این تجهیزات وجود داشته و دارد، گرفتار چالش ویروس‌گونه ایربگ‌های معیوب تاکاتا شده‌اند. بر همین اساس تا به حال بسیاری از 25 میلیون خودروی در حرکت در سراسر امریکا که به کیسه‌های هوای ایمنی اشاره شده مجهز شده‌اند، با حمایت قانون‌گذاران این کشور برای تعمیر و اصلاح بخش معیوب این ایربگ‌ها فراخوانده شده‌اند. گرچه اقدامات جدی در زمینه انجام این فراخوان و تعمیر ایربگ‌های معیوب بیشتر از یک‌سال است که آغاز شده، با این حال هنوز میلیون‌ها دستگاه ایربگ مشکل‌دار وجود دارد که هیچ تعمیر و اصلاحی روی آنها انجام نشده است.
    براساس گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی امریکا، حدود 31 درصد از اتومبیل‌های فراخوانده شده تا 12 فوریه جاری (2016) تعمیر و ایراد آنها رفع شده است در حالی که تا اواسط اوت گذشته این شاخص به 18 درصد رسیده بود.
    چالش‌ها و هزینه‌های (تلفات) انسانی اما همچنان سیر صعودی را طی می‌کند.


    فهرست موارد لازم‌الاجرا
    فراخوان دستگاه‌های ایربگ تاکاتا از سال 2008م که نخستین مورد آن بود تا امروز ذره ذره اضافه شده است و در حال حاضر شامل 29میلیون دستگاه از این تجهیزات معیوب می‌شود.
    در ادامه مروری بر آمار تعداد خودروهای تولیدی خودروسازانی می‌کنیم که این فراخوان‌ها شامل آنها شده است. این آمار براساس اطلاعات موجود در گزارش‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی امریکا تهیه و ارائه شده و مربوط به فراخوان‌هایی است که تا پایان سال 2015م به انجام رسیده است.
    -‌ شرکت ب‌ام‌و (9درصد): تعداد ایربگ‌های سمت راننده یک میلیون و 260 هزار و ایربگ‌های مقابل سرنشین کنار راننده 574 هزار و 7 دستگاه بوده و بیشتر در مدل‌های سری 3، سری 5 و مدل ایکس 5 ب‌ام‌و نصب شده‌اند.
    -‌ فیات کرایسلر (13 درصد): شامل 4 میلیون و 160 هزار ایربگ سمت راننده و 689 هزار ایربگ سمت سرنشین نصب شده در مدل‌های کرایسلر 300، دوج چلنجر، دوج شارژر و پیک‌آپ‌های (وانت‌های) رَم است.
    - فورد موتور (5 درصد): شامل 38/1 میلیون ایربگ سمت راننده و 361 هزار و 692 ایربگ سمت سرنشین نصب شده در مدل‌های فورد موستانگ و رنجر است.
    -‌ امریکن هوندا (39 درصد): شامل 51/8 میلیون ایربگ سمت راننده و 09/4 میلیون ایربگ سمت سرنشین است که در خودروهای سواری هوندا با مدل‌های آکورد، سیویک، CR-V، آکورا TL، MDX و RDX نصب شده است.
    (هوندا اعلام کرده تمام خودروهای تولیدی‌اش در امریکا نیازمند تعویض ایربگ‌ها در هر 2سمت راننده و سرنشین کنار راننده است زیرا همه آنها به ایربگ‌های تاکاتا مجهز شده‌اند. )
    -مزدا (4 درصد): شامل 462 هزار و 47 ایربگ سمت راننده و 406 هزار و 882 ایربگ سمت سرنشین جلو است که در مدل‌های مزدا6، پیک‌آپ سری B و مدل RX-8 نصب شده‌اند(مزدا اعلام کرده است که حدود 90 درصد خودروهایش نیاز به تعویض هر 2 ایربگ راننده و سرنشین دارند)
    - میتسوبیشی (13 درصد): که شامل 82 هزار و 784 ایربگ سمت سرنشین کنار راننده شده و در مدل‌های لنسر و لنسر Evoltuion نصب شده‌اند.
    ‌- نیسان (24 درصد): شامل یک میلیون و 110 هزار ایربگ سمت سرنشین است که در مدل‌های نیسان سنترا، PathFinder، اینفینتی 135 و FX35 به‌کار برده شده‌اند.
    - سوبارو (4 درصد): این خودروساز نیز 436 هزار و 191 ایربگ تاکاتا در سمت سرنشین جلوی خودرو دارد که در مدل‌های ایمپرزا، Legacy و Outbackنصب شده‌اند.
    - تویوتا (18 درصد): شامل 159 هزار و 700 ایربگ سمت راننده و 3 میلیون و 40 هزار ایربگ سمت سرنشین است که در مدل‌های کرولا، ماتریکس، RAV4 و Sequoia نصب شده‌اند.


    جزییات انفجار ایربگ
    تا امروز انفجار ایربگ‌های تاکتا منجر به کشته شدن 10 نفر در سراسر جهان شده است که 9 نفر از آنها در امریکا بوده‌اند و بر اثر پارگی مرگبار کیسه‌های ایمنی هوا در تصادفاتی به ظاهر ساده و معمولی ـ براساس گزارش‌های موجود در دستگاه قضایی امریکا ـ کشته شده‌اند اما جراحت‌های برخی از آنها به قدری شدید بوده است که در نگاه نخست به نظر می‌رسید بر اثر زخم خنجر یا به دلیل شلیک گلوله تفنگ کشته شده باشند.
    آنگونه که گزارش‌های اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی و گزارش‌های پلیس فدرال درباره 10 سانحه منجر به فوت ناشی از ایراد کیسه‌های هوای ایمنی تاکاتا نشان می‌دهند برخی نکات قابل تامل و مشترک در بیشتر این حوادث مرگبار مشاهده می‌شوند که بر عجیب بودن آنها می‌افزاید. جزییات این 10 تصادف مرگبار به این صورت بوده است:
    -ماه می2009: اشلی پرهام، نوع خودرو: هوندا آکورد مدل 2001 «پرهام 18 ساله و محصل دبیرستان ساکن شهر میدوست در ایالت اوکلاهاما، بر اثر یک تصادف جزئی در پارکینگ دبیرستان محل تحصیلش که منجر به ترکیدن و پاره شدن کیسه هوای ایمنی اتومبیل او شد و در حالی که برادر کوچکترش نیز همراه وی بود جان خود را از دست داد. شرکت هوندا با پرداخت 5 هزار دلار به خانواده اشلی، قضیه را فیصله داد ولی این سانحه به عنوان نخستین مورد رسمی از سوانح منجر به فوت به دلیل ایربگ‌های معیوب تاکاتا ثبت شد. »
    -دسامبر 2009: گورجیت‌راتور، خودرو: هوندا آکورد 2001 «یک دمنده هوای پرفشار در اتومبیل راتور باز هم در پی وقوع یک تصادف جزئی و بسیار معمولی در ایالت ویرجینیا منفجر شد و تکه‌های کوچک فلز از دستگاه ایربگ به سر و صورت وی با شتابی شدید پرتاب شد و درنهایت باعث قطع شدن رگ‌های اصلی خون‌رسان در گردن این زن 33 ساله شد. »
    -سپتامبر 2013: های‌مینگ ژو، خودرو: مزدا آکورا TL مدل 2002 «های‌مینگ 47 ساله پس از آنکه در یک پارکینگ واقع در منطقه الحمرا ایالت کالیفرنیا اتومبیلش برخوردی مختصر با دیوار مقابل در پارکینگ کرد، ایربگ روبه‌روی او (روی فرمان) عمل کرده و متعاقب آن منفجر شد و بار دیگر با پاشیده شدن شدید ذرات و قطعات کوچک فلز پس از خون‌ریزی طولانی جان خود را از دست داد. در شرایطی که در بدو امر چنین به نظر می‌رسید که بر اثر شلیک گلوله کشته شده باشد. »
    -ژوئیه 2014: لاوسوک‌له، خودرو: هونداسیتی 2003: «سوک له 42 ساله در اواخر دوره بارداری‌اش بود که یک تکه فلز کوچک حدود یک اینچی (5/2 سانتی‌متری) بر اثر انفجار کیسه هوای ایمنی اتومبیل او که به دنبال یک تصادف با خودروی دیگر در سرعت بسیار پایین در مالزی عمل کرده بود به گردن وی اصابت کرده و باعث قطع‌شدن شریان اصلی خون او شد. سوک در مسیر انتقال به بیمارستان جان سپرد اما توانستند نوزادش را نجات دهند. ولی متاسفانه نوزاد او نیز پس از 3 روز در بیمارستان جان خود را از دست داد. »


    -سپتامبر 2014: جول برانگ‌من، خودرو: هوندا سیویک مدل2001 «این زن 26 ساله هم پس از انفجار کیسه هوای ایمنی اتومبیل کرایه‌ای‌اش به دلیل یک تصادف کوچک در لس‌آنجلس و پرتاب قطعات کوچک فلزی به سروصورتش که یکی از آنها به سمت چپ گردنش اصابت کرد دچار آسیب شدید مغزی شد و به سادگی جانش را از دست داد. »
    -سپتامبر 2014: هی‌ین‌تی‌تران، خودرو: هوندا آکورد مدل 2001 «دمنده پرفشار باد در سیستم ایربگ تران 51 ساله هم درپی یک برخورد معمولی خودروی او با اتومبیلی دیگر در شهر اورنج کانتی ایالت فلوریدا با شدت منفجر شده و توده‌ای از فلزات خردشده به قسمت‌های صورت، گردن و قسمت بالای سینه‌اش اصابت کرد. ناظران اولیه که پیکر نیمه‌جان او را دیده بودند گمان می‌کردند بدن او با ضربات پی‌درپی چاقو مجروح شده است و حتی ماموران پلیس هم در بدو امر اقدام به تشکیل پرونده قتل عمد کرده و با این تصور، تحقیقات‌شان را آغاز کردند. تران 3 روز پس از این سانحه در بیمارستان درگذشت. »
    -ژانویه 2015: کارلوس سولیس چهارم (TV)، خودرو: هوندا آکورد مدل 2002 «کارلوس سولیس 35 ساله در شهر هیوستون مرکز ایالت تگزاس پس از یک تصادف جزئی با خودروی خودش و باز هم به دلیل انفجار کیسه هوای ایمنی و پرتاب قطعات کوچک فلزی به سروگردنش در همان صحنه تصادف کشته شد. خودروی هوندا آکورد سولیس هنگام بروز این سانحه در نوبت فراخوان تعویض سیستم ایربگ قرار داشت. »
    -آوریل 2015: کیلان را ا لانگ لی‌نایس، خودرو: هوندا سیویک مدل 2005 «کیلان با 22 سال سن 4 روز پس از وقوع سانحه مشابه دیگر خودروها یعنی ترکیدن کیسه هوای ایمنی خودرو به دلیل یک برخورد مختصر و ساده با خودرویی دیگر در پارکینگ یک مرکز خدمات رفاهی عمومی در لافایت لس‌آنجلس و پاشیده شدن توده‌ای از ذرات فلزی که منجر به قطع شدن شریان کاروتید گردنش شد، جان خود را از دست داد. کیلان 2 روز پس از تصادف و در شرایطی که در بیمارستان و درحالت اغما بود نامه ابلاغیه فراخوان را برای اتومبیل هوندا سیویکش دریافت کرد. »
    -ژوئیه 2015: راننده ناشناس، خودرو: هوندا آکورد کوپه مدل 2001 «راننده این خودروی هوندا آکورد کوپه یک پسر 13 ساله بود که هنوز هم شناسایی نشده و در پی یک تصادف معمولی اتومبیل در نزدیکی پیتس بورگ به دلیل انفجار کیسه هوای ایمنی کشته شد. شرکت هوندا تایید کرد که کیسه هوای ایمنی این خودرو یک‌بار در دسامبر 2014دچار پارگی شده بود و یک نامه الکترونیکی فراخوان برای مالک خودرو به فاصله یک روز قبل از تصادف ارسال شده بود. »
    - دسامبر 2015: جوئل نایت، خودرو: فوردرنجر 2006 «جوئل نایت 52 ساله تا امروز دهمین و آخرین نفری است که بر اثر منفجر شدن کیسه هوای ایمنی خودرو جان خود را از دست داد که در اوایل گزارش به آن اشاره شد. این سانحه (که تصادف با یک گاو ایستاده در وسط جاده بود) در شهر لانکاسترکانتی در ایالت کارولینای جنوبی امریکا بود.


    مهم‌ترین عوامل خطرآفرین
    اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ راهی امریکا عوامل اصلی و موثری که باعث بالاتر رفتن احتمال انفجار کیسه‌های هوای ایمنی و بروز جراحات و صدمات جانی مربوط به ایربگ‌های تاکاتا شده را به این صورت معرفی کرده است:
    ـ سال ساخت دمنده پرفشار هوا: هرچه قدیمی‌تر، خطرآفرینی آن بیشتر
    ـ موقعیت جغرافیایی: گرما و رطوبت بیشتر هوا موجب بالاتر رفتن ریسک‌های احتمالی می‌شود
    ـ موقعیت نصب دمنده هوای پرفشار: دمنده‌های هوایی که در سمت راننده قرار داشته‌اند بیشترین میزان جراحت‌های کشنده را موجب شده‌اند.
    ـ تعداد دمنده‌های هوا: خودروهایی که دارای دودمنده در هر دو سمت راننده و سرنشین کناری او بوده‌اند در اولویت فراخوان‌ها قرار داشته‌اند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط