فونیکسریمکسبهتام

فراخوان خاموش برای ایربگ‌های معیوب

عصر خودرو- انتشار گزارش نهایی سانحه بهبهان در شرایطی بین دستگاه‌های ذیربط چکش‌کاری می‌شود که زمزمه‌های فراخوان خودروسازان برای بازبینی ایربگ‌های معیوب به گوش می‌رسد.

فراخوان خاموش برای ایربگ‌های معیوب
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از همشهری، با گذشت بیش از 40روز از سانحه تصادف زنجیره‌ای بهبهان و ورود دستگاه‌های نظارتی و وزارت صمت برای تهیه گزارش از علت بازنشدن ایربگ 50خودروی گرفتار در این سانحه، درحالی هنوز این گزارش منتشر نشده است که زمزمه‌های فراخوان خودروسازان برای بازبینی ACU ایربگ خودروهای داخلی به گوش می‌رسد؛ این در حالی است که چندی پیش مقام معظم رهبری با گلایه و ابراز نارضایتی از کیفیت پایین خودروهای داخلی خواستار بهبود کیفیت این خودروها شده بودند. با این شرایط خبرگزاری ایسنا با اشاره به فراخوان پیامکی یکی از 2خودروساز بزرگ کشور مبنی بر تعیین نوبت برای بازبینی و به‌روزرسانی قطعات ACU خودروها این فراخوان را تقویت‌کننده شائبه‌وجود نقص فنی و ایراد ایربگ‌ها قلمداد و با اشاره به ‌خودداری خودروسازان از اظهارنظر شفاف در مورد انجام این فراخوان اعلام کرد: «یکی از 2خودروساز اصلی کشور فراخوانی مبنی بر مراجعه مشتریان برای بازبینی و به‌روزرسانی نرم‌افزارهای ACU به نمایندگی‌های خود ارائه داد. در متن این فراخوان‌ها، برای مشتریان نوبت پذیرش در زمان‌های مختلف تعیین شده تا نرم‌افزار ACU خودروها (که از قطعات مرتبط با ایربگ‌ها هستند) بازبینی و (به‌صورت رایگان) به‌روزرسانی شوند. این خودروساز در فراخوان‌های مذکور تأکید کرده است که درصورت حضور نیافتن مشتری در موعد مقرر، مسئولیت بروز ایرادها و حوادث با منشأ فراخوان از این شرکت ساقط می‌شود.» از سوی دیگر اتهاماتی متوجه یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی‌ کشور است که براساس آن مطابق توافق شرکت مذکور با ایران‌خودرو و سایپا و پس از اخذ تأییدیه کیفی، مقرر بوده تا ACU ایربگ تولیدی یک شرکت معتبر چینی توسط این شرکت با قیمت تعیین شده وارد شود، اما شرکت قطعه‌سازی مذکور در عمل اقدام به واردات ACU بی‌کیفیت از شرکتی زیرپله‌ای و ناشناخته با قیمتی پایین‌تر و کسب سود از محل مابه‌التفاوت قیمتی واردات این قطعات بی‌کیفیت کرده است.

    چکش‌کاری گزارش نهایی سانحه بهبهان
    امیرحسین کاکایی، یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه خودروسازان، شرکت‌های نظارتی و وزارت صمت گزارش کارشناسی دقیقی از سانحه تصادف بهبهان و بررسی وضعیت ACU ایربگ خودروهای حاضر در سانحه آماده کرده‌اند، گفت: این گزارش هنوز به‌طور رسمی منتشر نشده و در حال چکش‌کاری نهایی است. امیرحسین کاکایی، با تأکید بر اینکه به‌نظر نمی‌رسد ایربگ خودروها در سانحه مذکور مشکل خاصی داشته باشد، افزود: از 50خودروی حاضر در این سانحه بیش از 25خودرو اصلا ایربگ نداشتند و از 25خودروی باقیمانده نیز ایربگ یک ایرانی(سورن) باز شده و ایربگ یک خودرو خارجی (النترا) نیز باز نشده که علت آن شرایط برخورد در این تصادف زنجیره‌ای بوده است. او با رد ارتباط فراخوان بازبینی ایربگ‌ها توسط برخی خودروسازان داخلی با سانحه تصادف بهبهان، افزود: اطلاعی از این فراخوان ندارم، اما به‌نظر نمی‌رسد فراخوان احتمالی برای بازبینی ACU ایربگ خودروهای داخلی ارتباطی با تصادف بهبهان داشته باشد؛ چراکه ACU ایربگ بورد کامپیوتری این قطعه است که با بررسی سرعت و شتاب تصادف فرمان بازشدن را به ایربگ می‌دهد. کاکایی با اشاره به اینکه فراخوان برای رفع نقایص ایربگ خودروها رویه‌ای مرسوم است و خودروسازان بزرگ دنیا مانند کیا موتورز، تویوتا و... نیز چنین فراخوانی داشته‌اند، گفت: تا جایی که اطلاع دارم، امسال 2هزار و 500ایربگ از محصولات کارکرده و تصادفی ایران‌خودرو و 2هزار ایربگ از محصول سایپا بازبینی شده است.

    اقدام دستگاه قضا برای ارتقای کیفیت و ایمنی خودرو
    معاون قضایی دادستان کل کشور در مورد نتایج بررسی سانحه تصادف بهبهان، گفت: گزارش این سانحه در حال تکمیل‌شدن است و سازمان بازرسی کل کشور نیز در این سانحه اقامه دعوی کرده و در حال کارشناسی است. همچنین با گلایه و دستور صریح مقام معظم رهبری از کیفیت پایین خودروهای تولید داخل، دستگاه‌ قضا به موضوع کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی ورود کرده است، اما اعلام‌نظر نهایی در این زمینه نیازمند انجام کار کارشناسی مناسب است که در بازرسی کل کشور انجام می‌شود. سعید عمرانی، افزود: اصل موضوع آن است که مقام معظم رهبری از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و باید خودروسازان به سمت بهبود کیفیت محصولاتشان بروند. او با بیان اینکه بررسی سوانح تصادفات رانندگی نیز نشان می‌دهد که سرنشینان این خودروها به‌دلیل کیفیت و ایمنی در مقایسه با خودروهای خارجی صدمات بیشتری می‌بینند و باید با اتخاذ سازوکارهایی به‌دنبال بهبود کیفیت خودروهای ایرانی باشیم، افزود: با فرمایش‌های مقام معظم رهبری قوه قضاییه به‌عنوان یک نهاد نظارتی باید بر کیفیت بدنه و قطعات و ایمنی خودروهای داخلی نظارت کند تا مطابق استانداردهای جهانی باشد. علت اینکه مرگ‌ومیر در سوانح خودروهای خارجی کم است به‌دلیل شاسی، بدنه و قطعات مناسب ایمنی بالای این خودروهاست. عمرانی افزود: باید با ورود دستگاه‌های نظارتی مانند قوه قضاییه در زمینه بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی گام برداریم؛ چراکه بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی به مطالبه مقام معظم رهبری تبدیل شده و پس از فرمایش‌های ایشان جای هیچ‌گونه بحثی برای اثبات بی‌کیفیت بودن خودروهای داخلی باقی نمی‌ماند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط