فونیکسریمکسبهتام

با انعقاد قرارداد چهارطرح کلان ملی ازامروز

طرح تولیدخودرو دورگه کلید خورد

عصر خودرو : در آستانه فرا رسیدن هفته «پژوهش و فناوری» سال ۸۹ در نشست «ملی علم تا عمل» با حضور رییس‌جمهور، قرارداد اجرای چهار طرح کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری با چهار وزارتخانه و سازمان به امضا رسید.

طرح تولیدخودرو دورگه کلید خورد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۵:۵۹

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از ایسنا ، چهار طرح کلان ملی فناوری که ارزش قرارداد آنها بالغ بر 35 میلیارد تومان اعلام شده است، شامل طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی، ساخت 50 دستگاه تجهیزات پزشکی وارداتی مورد نیاز کشور، ساخت هواگردهای کوچک و تاکسی های هوایی و طراحی و ساخت سامانه های پرتودهی گاما هستند که بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارتخانه های صنایع، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دفاع و سازمان انرژی اتمی بسته شده است.
    خبرنگار علمی - فناوری ایسنا درباره جزئیات این چهار طرح ها کلان ملی گفت و گویی با رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده است.
    طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی یا دورگه
    حسین رحیمی درباره نخستین طرح کلان ملی فناوری که قرارداد آن به امضا رسید، گفت: طراحی و ساخت خودروی هیبریدی که به خوروهای دو نیرو یا دو رگه مشهور هستند، یکی از طرح های کلان ملی فناوری است که قرارداد آن بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنایع و معادن منعقد شده است.
    وی درباره سیستم خودروهای هیبریدی گفت: در خودروی هیبریدی، بخشی از نیرو از موتور احتراق داخلی با سوخت فسیلی و بخشی دیگر از طریق سیستم الکتریکی تامین خواهد شد که از طریق باطری تعبیه شده در خودرو، تأمین و شارژ می شود.
    به گفته رحیمی، در حالت پیشرفته این خودرو، می توان باتری ها را از طریق برق خانگی نیز شارژ کرد.
    رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: تا زمانی که خودرو دارای بنزین است از موتور احتراق داخلی استفاده خواهد کرد و پس از اتمام سوخت فسیلی و یا به تصمیم راننده، نیروی محرکه برق عمل خواهد کرد.
    به گفته وی، استفاده از خودروهای هیبریدی، مصرف انرژی را کاهش داده و مانع آلودگی های زیست محیطی خواهد شد.
    رحیمی ادامه داد: همچنین می توان در داخل شهرها از سیستم انرژی الکتریکی خودرو استفاده کرد و در مسیرهای خارج از شهر که به سرعت بیشتری نیز نیاز است، از سوخت فسیلی بهره برد.
    وی خاطر نشان کرد: طراحی و ساخت خودروی هیبریدی توسط مرکز تحقیقات خودرو به عنوان مجری و زیر نظر سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور انجام خواهد شد. البته در این طرح وزارت صنایع، ایران خودرو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع مشارکت داشته اند.
    فهرست50 دستگاه تجهیزات پزشکی وارداتی در دستور کار وزارت بهداشت
    رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه گفت و گو با ایسنا به دومین طرح کلان ملی فناوری تحت عنوان «طراحی، ساخت و بهره برداری از تجهیزات پزشکی» که قرارداد آن امروز بین معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت بهداشت بسته شد، اشاره کرد و گفت: گفت: فهرست 50 دستگاه و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور که در حال حاضر از خارج وارد می شود توسط وزارت بهداشت استخراج شده تا طی چند مرحله در داخل کشور ساخته شود.
    وی افزود: در مرحله اول، هفت تا 10 دستگاه در فهرست اولیه طراحی قرار خواهند گرفت که حمایت اصلی از این طرح را معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد داد.
    به گفته رحیمی، مجری کلی و عمومی این طرح وزارت بهداشت است که در مورد طراحی هر یک از تجهیزات می تواند با یک شرکت و سازمان توانمند به ویژه بخش خصوصی قرارداد منعقد کند.
    ساخت هواگردهای کوچک و تاکسی های هوایی
    رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه در خصوص سومین طرح کلان ملی فناوری تحت عنوان «طراحی و ساخت هواگردهای کوچک» گفت: هواگردهای کوچک شامل هواپیماهای سبک و فوق سبک است که 14 تا 19 نفر ظرفیت دارد.
    وی، هدف اصلی از طراحی و ساخت این بالگردها را چنین توضیح داد: با تحقق این طرح، شرکت هایی در کشور راه اندازی می شوند که خدمات هوایی به مردم ارائه خواهند داد. در بخشی از این طرح، تاکسی های هوایی ظرف دو سال آینده در کشور راه اندازی شده و خدمات خود را ارائه خواهند داد.
    به گفته وی، به موازات طراحی و ساخت هواگردهای کوچک، زمینه راه اندازی تاکسی های هوایی در کشور نیز فراهم خواهد شد تا خانواده ها برای مسافرتهای گروهی از این خدمات بهره مند شوند.
    طراحی و ساخت سامانه های پرتودهی گاما
    رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که مجری طرح «ساخت سامانه های پرتودهی گاما» سازمان انرژی اتمی است به ایسنا گفت: چهارمین طرح کلان ملی تحت عنوان طراحی و ساخت سامانه های پرتودهی گاما با هدف افزایش طول عمر محصولات غذایی و استرلیزه تجهیزات پزشکی است که در مقیاس صنتی تعریف شده اند.
    به گفته وی، هر یک از این سامانه ها می توانند در سال 100 هزار متر مکعب را پرتودهی کنند و قرار است در سه نقطه مختلف کشور راه اندازی شوند.
    رییس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان به ایسنا گفت: در تمامی قراردادهای طرح های کلان ملی فناوری تاکید شده است که از تمامی توانمندی کشور استفاده شود و دستگاه های مجری باید ظرفیت های کشور را شناخته و در جهت بهره برداری از این طرح ها استفاده کنند.
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو