فونیکسریمکسبهتام

بنزین«۱۳۷۱»

شیشه عمر کارت سوخت در دست دولت

عصر خودرو- قرار بود تک نرخی شدن بنزین در شهریور صورت گیرد، اما عمر کارت سوخت‌ها تا انتهای آبان نیز ادامه پیدا کرد و حالا معلوم نیست که این کارت‌ها که می‌توان از آن‌ها به عنوان نماد پیچیده ترین طرح فناورانه انرژی ایران یاد کرد، قرار است به زباله‌دان تاریخ بپیوندد یا برای آن کاربرد دیگری پیدا شود.

شیشه عمر کارت سوخت در دست دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایسنا، در ماه های ابتدایی امسال بود که طرح تک نریخ شدن بنزین مطرح شد، یعنی وقتی که بنزین سهمیه‌ای کنار برود و همه با نرخ 1000 تومانی خودرویشان را به خیابان‌ها روانه می‌کنند؛ اما هنوز با گذشته بیش از 10 ماه از طرح این موضوع معلوم نشده است که با کارت‌های توزیع شده بنزین قرار است چه برنامه ای اجرا شود.

    وزیر نفت در آخرین صحبت‌های خود می‌گوید باقی ماندن کارت های سوخت بنزین توجیهی ندارد اگرچه کارت سوخت گازوئیل همچنان به قوت حفظ می‌شود. زنگنه می‌گوید این طرح نیاز به نوسازی دارد که البته هزینه‌بر خواهد بود ضمن اینکه اطلاعاتی که گفته می‌شود از کارت های سوخت به دست آمده است تا کنون چندان مورد استفاده قرار نگرفته و می‌توان پیش بینی کرد که ازین پس نیز اطلاعاتی که مورد نیاز باشد از این کارت‌ها به دست نخواهد آمد.

    اما این نظری نیست که از ابتدای بحث تک‌نرخی کردن بنزین مطرح می‌شد، در همان ابتدا رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، در مورد آینده این کارت‌ها اگرچه مطمئن نبود دولت برای آن چه برنامه‌ای خواهد داشت، معتقد بود که قطعا در آینده برای استفاده از کارت سوخت انگیزه‌هایی می‌توان ایجاد کرد که یکی از آنها می تواند کم کردن کارت سوخت جایگاه‌ها باشد تا مردم از کارت‌های سوخت خودشان استفاده کنند.

    فیض‌بخش در این باره گفته بود که طراحی و اجرای کارت‌های سوخت در کشور با توجه به زیرساختی که فراهم شده و هزینه‌ای که برای این کار صرف شده است قابل توجه بوده، بر همین اساس وزارت نفت هم شدیدا برای استفاده از آن تاکید دارد.

    مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از دیگر طرفداران این سامانه است، او می‌گوید این سامانه به خوبی توانسته کار کند و با آزاد‌سازی نرخ بنزین در خرداد‌ماه طبیعی بود که مردم حساسیت لازم را برای استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت نداشته باشند. اما به دنبال سیاست‌هایی هستیم که از سوی دولت نیز تصویب شود تا بتوانیم انگیزه لازم را برای استفاده از این کارت‌ها در مردم ایجاد کنیم.

    اما پیدا کردن فایده ای برای کارت سوخت اگرچه هنوز مبهم است، اما از ابتدا یک مخالف داشت و آن رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت است که می‌گوید بعد از برداشته شدن سهمیه‌های بنزین دیگر توجهی برای استفاده از کارت سوخت نیست و به همین دلیل پیگیری‌هایی را برای حذف کارت سوخت انجام داده‌ایم، اما تاکنون هیچ دستوری به ما ابلاغ نشده است.

    حاج محمدرضا از تقاضاهای چندباره در مورد حذف سامانه سوخت می‌گوید اینکه طی هفت سال استفاده از این سامانه احتمالا دولت اطلاعات و آماری را که می‌خواسته به دست آورده است، ضمن اینکه این یک سیستم بی‌نظیر نیست و عیوب خودش را دارد و دیگر یک سیستم قدیمی به حساب آمده و تاخیر در سوخت‌گیری را موجب می‌شود.

    این آمار و اطلاعات به دست آمده به گفته حاج محدرضا همان آمار و اطلاعاتی است که زنگنه می‌گوید تا کنون از آن استفاده‌ای نشده است و از این پس نیز اگر آماری از کارت سوخت‌هایی که البته تعداد زیادی از آن‌ها در جیب جایگاه‌داران است، به دست آید احتمالا مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

    وزیر نفت اما از ابتدا به این صراحت با ادامه یافتن طرح استفاده از سامانه کارت سوخت مخالفت نکرده بود به طوریکه او نیز حدود چهار ماه پیش به پیدا کردن استفاده‌های جدیدی برای کارت سوخت امیدوار بود.

    وی درباره این باره با اطمینان از اینکه سامانه کارت سوخت (بنزین) باقی خواهد ماند، گفته بود که باید تدبیری اندیشید تا کارکردهای دیگری به آن داده و انگیزه بیشتری برای استفاده از آن ایجاد شود.

     

    استفاده از کارت سوخت به عنوان کیف پول الکترونیکی با قابلیت پرداخت اعتباری یکی از این کاربردها بود که از سوی وزیر در آن زمان مطرح می‌شد.

    اما حالا زنگنه معتقد است که شاید بهتر باشد دیگر دنبال بهانه جدیدی برای جای دادن کارت سوخت در کیف پول رانندگان نباشیم، او می گوید سامانه قدیمی شده و نیاز به نوسازی دارد و این امر هزینه‌بر خواهد بود ضمن آنکه احتمالا فایده‌ای نیز در بر نخواهد داشت.

    اما نه نظر رییس اتحادیه جایگاه‌داران، نه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و نه حتی وزیر نفت فصل‌الخطاب داستان هفت ساله کارهای کارت‌های سوخت نخواهد بود، بلکه آینده این کارت‌ها به تصمیم دولت بستگی دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو