فونیکسریمکسبهتام

سیاستمداران اروپایی برای کوتاه‌مدت سازش کردند

توافق خودروسازان و اتحادیه اروپا برای اصلاح خودروها

عصر خودرو- مذاکرات فشرده و لابی شدید تولیدکنندگان اروپایی خودرو سرانجام به مصالحه‌ای ـ هرچند موقتی و کوتاه‌مدت ـ منتهی شد که در واقع نوعی خریدن زمان بود زیرا این سازش با پارلمان اتحادیه اروپا به خودروسازان این قاره اجازه خواهد داد.

توافق خودروسازان و اتحادیه اروپا برای اصلاح خودروها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، فعالیت‌های الزامی خود برای تحقق اهداف در‌نظر گرفته شده برای کاهش حجم آلاینده‌های زیست‌‌محیطی ـ که اتحادیه اروپا به این خودروسازان تکلیف کرده ـ را حداقل تا مدتی کوتاه به تاخیر بیندازند.

    با این حال، محدود بودن دایره پیروزی تولیدکنندگان خودرو نزد نمایندگان پارلمان اروپایی به وضوح نشان می‌دهد که کاسه صبر سیاستمداران قاره سبز در حال لبریز شدن است و شکیبایی آنها دوام چندانی نخواهد داشت.
    قانون‌گذاران احزاب سبز و لیبرال می‌گویند مصالحه جدید با خودروسازان اروپایی به خودروهای دیزلی آنها اجازه می‌دهد از محدوده مجاز تولید و انتشار آلاینده خطرناک اکسید نیتروژن که ملزم به رعایت آن هستند، تا 50 درصد تخطی کنند که در حقیقت به این معنی است که حفظ نرخ اشتغال بر حفظ جان انسان‌ها ارجحیت دارد.
    این دو گروه از مخالفان خودروسازهای اروپا برای تامین امنیت و سلامت شهروندان و براساس سیاست‌های اتحادیه اروپا درخواست استفاده از ابزار حق وتو، که به‌ندرت استفاده شده را مطرح کردند که نوعی سازوکار حمایت از دولت‌های ایالتی عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.
    در نهایت این درخواست حق وتوی گروه‌های لیبرال و سبز در اتحادیه قاره سبز با کسب 323 رای مخالف در مقابل 317 رای موافق و 61 رای ممتنع، حمایت‌های لازم را کسب نکرده و تقاضای وتوی پیشنهادی رد شد.
    بیشتر اعضا و قانون‌گذاران چپ‌میانه در اتحادیه اروپا سرانجام استدلال خودروسازان مبنی بر‌ اینکه قرارداد و الزام تعیین شده برای آنها، به منظور پیاده‌سازی کامل در کارخانه‌های‌شان نیازمند فرصت بیشتری است را پذیرفتند.


    اما در عین حال آرای بسیار نزدیک موافقان و مخالفان استفاده از حق وتو در پارلمان اروپا برای خودروسازان این قاره نشانه‌ای واضح و روشن از مبارزه‌ای سنگین است که پیش‌رو دارند تا بلکه بتوانند صنعت دیزل فعال‌شان را حفظ کنند، به‌ویژه پس از دستکاری فولکس‌واگن در نتایج آزمون‌های تعیین سطح آلایندگی اتومبیل‌های دیزل خود در بازار امریکا که اواسط سال گذشته تبدیل به یک بمب خبری شد و بارش ترکش‌های آن همچنان ادامه دارد. قاره اروپا تنها منطقه در سراسر جهان است که نزدیک به نیمی از اتومبیل‌های نوی در حال حرکت در آن را اتومبیل‌های دیزلی تشکیل می‌دهند. فناوری این خودروهای دیزلی به گونه‌ای است که باعث مصرف کمتر سوخت شده و در مقایسه با بنزین، میزان کمتری از آلاینده‌های گروه کربن که موجب بروز تغییرات منفی در اقلیم منطقه‌ای و جهانی می‌شود را تولید می‌کند اما در عوض مقادیر زیادی از آلاینده اکسیدهای نیتروژن را تولید و در اتمسفر منتشر می‌کنند که برای سلامتی انسان‌ها بسیار مضر و خطرناک است. افشاگری سال گذشته تقلب فولکس‌واگن به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در اروپا در حقیقت، آینده بلندمدت فناوری‌های مربوط به موتورهای دیزل را در هاله‌ای از ابهام قرار داد.
    پارلمان اروپا در استراسبورگ اتریش با دقت نظر فراوان قرار‌داد مصالحه با خودروسازان اروپایی را که در اکتبر سال گذشته مورد‌‌موافقت اعضای اتحادیه اروپا قرار گرفته بود، به تایید نهایی رساند، آن هم با هدف جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط اتومبیل‌های دیزل، در حالی که همچنان به وسایل نقلیه در حال حرکت در اروپا اجازه می‌دهد باز هم بیش از محدوده رسمی و قانونی تعیین شده به انتشار آلاینده‌ها در جو بپردازند. آن تاییدیه، پارلمان اروپا را در ابراز مخالفت بعدی خود در سطح کمیته‌های (تخصصی) در دسامبر ناکام گذاشت، جایی که از یک‌سو لابی‌های گوناگون و مذاکرات سراسیمه‌واری به‌وسیله نمایندگان صنایع خودروسازی اروپا در جریان بود‌ و در نقطه مقابل نیز بحث و جدل‌های حامیان محیط‌زیست و سیاستمداران سبز با شدت فراوان و در مخالفت با خودروسازان ادامه داشت.

    در پایان اما این صنایع خودروسازی بودند که به آنچه می‌خواستند، رسیدند. خودروسازان اجازه پیدا کردند اتومبیل‌های جدیدشان را با میزان آلایندگی 50‌درصد بیشتر از سقف رسمی و قانونی انتشار آلاینده سمی اکسید نیتروژن ـ که مقدار آن معادل 80 میلی‌گرم در هر کیلومتر مسافت طی شده خودرو است ـ تولید و به بازار عرضه کنند. این میزان در مقایسه با سطح آلاینده‌زایی خودروها، در حال حاضر 7 برابر بالاتر از محدوده‌های پیشین است.
    کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرده موافقت این کمیسیون با سطوح بالاتر آلاینده‌زایی خودروهای تولیدی قاره اروپا در راستای همسو شدن با توافقی است که از سوی نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا با خودروسازان برای رسیدن به راه‌حل‌های عملی دو طرف ایجاد شده است، اما صبر و شکیبایی آنها در برابر شرکت فولکس واگن پس از بی‌پاسخ ماندن خواسته‌ها و سوالات‌شان برای دریافت اطلاعات مربوط به نکات مورد‌اختلاف ـ که به طور عمده مربوط به میزان واقعی انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی اتومبیل‌های دیزلی این خودروساز بوده، بسیار ضعیف و اندک شده است. کلود تورمس، عضو قدیمی جناح سبز در پارلمان اروپا از لوکزامبورگ درباره این توافق می‌گوید: «سیاستمداران نمی‌توانند به رای‌دهندگان‌شان توضیح دهند که در حقیقت آنها در دستان صنعت خودروسازی قرار دارند. روش استدلال صنعت خودرو این است که بگویند اگر بازار خودروهای دیزل اروپا دچار افت شود؛ آنهم به عنوان بزرگترین بازار در نوع خود در جهان، بسیاری از شرکت‌های وابسته به صنعت خودرو ورشکسته خواهند شد. این اظهارات در واقع یک بیانیه ترس است. »


    مشاغل در مقابل زندگی
    براساس داده‌های آماری و اطلاعات کمیسیون اروپایی، حوزه خودرو در قاره اروپا علاوه بر ایجاد 12 میلیون شغل، 4 درصد از تولید ناخالص داخلی این قاره را نیز به خود اختصاص داده و اتحادیه اروپا این موارد را در مقابل تاثیرات آلاینده‌ها به‌ویژه ماده مرگبار اکسید نیتروژن ناشی از احتراق داخلی اتومبیل‌های دیزل قرار داده و مقایسه می‌کند. این در حالی است که کیفیت نازل هوای تنفسی موجب 400 هزار مرگ‌ومیر زودرس و سایر بیماری‌های مرتبط با آن هر سال در سراسر قاره اروپا شده و می‌شود. البته به نظر می‌رسد، براساس گزارش ACEA مطابق آخرین نتایج به‌دست آمده، میزان آلایندگی خودروهای فولکس واگن در حال کاهش بوده که موجب تشویق خریداران برای بروزرسانی سیستم‌های داخلی اتومبیل‌های‌شان شده است.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو