فونیکسریمکسبهتام

موسسه رتبه‌بندی «زاکس» وضعیت صنعت خودرو را ارزیابی می‌کند

چشم‌انداز منفی بازار جهانی فروش خودرو

عصر خودرو- بازار جهانی خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی از نظر حجم فروش انواع وسایل نقلیه یکی از بهترین سال‌های حیات خود را تجربه کرد.

چشم‌انداز منفی بازار جهانی فروش خودرو
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵:۰۰

    به گزرش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، با این حال چشم‌انداز درآمد و سوددهی این بازار در 3ماه چهارم 2015 ـ که اطلاعات و گزارش‌های عملکرد آن هنوز نهایی و منتشر نشده ـ به‌هیچ‌وجه مطلوب به نظر نمی‌رسد و پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی بیشتر دست‌اندرکاران این حوزه حاکی از کاهش هر 2شاخص درآمدها و سوددهی بازار جهانی خودرو در 3 ماه آخر سال گذشته میلادی است.
    سطوح بالای مشوق‌ها و تخفیف‌های ارائه شده از سوی خودروسازان عمده به علاوه هزینه‌های سنگین مربوط به چندین مورد فراخوان ایمنی صادر شده برای خودروهای مختلف شرکت‌های تولیدکننده خودرو صدمه زیادی به حاشیه سود این شرکت‌ها و نیز به حداقل درآمدهای حاصل از فروش خودروی آنها در چهارمین فصل سال 2015م وارد آورد.
    علاوه بر این موارد، نوسانات زیاد نرخ ارزهای خارجی نیز عوارض جانبی قابل‌توجهی برای شاخص‌های فروش و درآمد و همچنین سوددهی بسیاری برای این خودروسازان به دنبال داشت.
    با این حال، با شروع سال 2016میلادی و پس از درنظر گرفتن همه شواهد و نشانه‌ها چنین به نظر می‌رسد که برای 3 ماه نخست امسال سرنوشت مطلوب و خوشایندی درانتظار صنعت خودروسازی باشد و پیش‌بینی‌ها از رشد مثبت شاخص‌های درآمد و سودآوری بازار خودرو در 3 ماه نخست از سال 2016م حکایت دارد.
    اما در همین حال نباید فراموش کرد که صنعت خودروسازی تحت تاثیر حجم سنگین و بسیار گسترده فراخوان‌هایی که در 2 سال اخیر برای بسیاری از تولیدات این حوزه صادر شده، هنوز سرگیجه شدیدی داشته و در حال تلوتلو خوردن است.

     

    مشکل دردسرساز سوئیچ جرقه‌زنی در سیستم احتراق داخلی موتور اتومبیل‌های شرکت جنرال موتورز امریکا، رسوایی تقلب شرکت فولکس واگن آلمان برای کمتر نشان دادن میزان آلاینده‌های خروجی از موتور اتومبیل‌های دیزلی این شرکت و همچنین سیستم مشکل‌دار و عملکرد معیوب کیسه‌های هوای ایمنی تولید شرکت ژاپنی تاکاتا، شاخص‌ترین مواردی بود که منجر به اعلام فراخوان برای خودروهای تولیدی شرکت‌های نامبرده شد.
    علاوه بر این، رسوایی تقلب در آلایندگی خودروهای فولکس واگن هزینه سنگین دیگری نیز برای این خودروساز آلمانی درپی داشت و آن از دست دادن جایگاه نخست جهانی اتومبیل‌های فولکس‌واگن به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو دنیا بود که تا پیش از این رسوایی اخیر همچنان آن را حفظ کرده بود.
    به این ترتیب در شرایطی که این شرکت آلمانی پیش از شکست سنگین ناشی از رسوایی تقلب خود، مدعی اصلی جایگاه برترین خودروساز جهان از نظر میزان فروش بود، پس رفت و از دست دادن موثر فروش بین‌المللی اتومبیل‌های فولکس‌واگن در نیمه دوم سال 2015م وضعیتی را به وجود آورد که در واقع این خودروساز با دست خود جایگاه نخست جهانی‌اش را به شرکت ژاپنی تویوتا موتور تقدیم کرد و تویوتا تبدیل به مدعی اصلی رقابت میان خودروسازان برای بیشترین تعداد فروش خودرو در سطح جهان شد.
    شرکت تویوتا علاوه بر آنکه قصد دارد از موقعیت ممتاز 3سال اخیر خود به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان همچنان دفاع کرده و آن را حفظ کند، به نظر می‌رسد با پروژه فروش 10 میلیون و 98 هزار خودرو که در سال 2015 میلادی به اجرا درآورده، جایگاه نخست پرفروش‌ترین خودروی جهان را نیز به رکوردهای پیشین خود می‌افزاید. پس از تویوتا هم آنگونه که از شواهد پیداست شرکت جنرال موتورز امریکا با فروش جهانی 9میلیون و 800هزار دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی به احتمال فراوان رتبه دوم جهانی پرفروش‌ترین خودرو را از آن خود خواهد کرد.

     


    دورنمای منفی از نگاه «زاکس»
    ویژگی‌های متمایز صنعت خودروسازی و صنایع وابسته به آن ما را وادار می‌کند که در بانک‌های اطلاعاتی خود یک بخش اختصاصی و جداگانه را به این صنعت اختصاص دهیم. موسسه رتبه‌بندی زاکس که در کنار موسسه «استاندارد اندپورز»، جزو معتبرترین نهادهای اعتبارسنجی و رتبه‌بندی بین‌المللی محسوب می‌شود، حوزه خودرو را برخلاف استاندارد اندپورز، جزو یکی از 16 حوزه تفکیک شده اقتصادی و صنعتی قرار داده در حالی که طبقه‌بندی بخش‌های مختلف در «اس‌اندپی» محدود به 10 گروه مجزا می‌شود.
    در سطح طبقه‌بندی گسترش یافته (یا به عبارت دیگر با تقسیم‌بندی زیرمجموعه‌های هر یک از 16 حوزه تفکیک شده) موسسه زاکس، حوزه خودرو را به 5بخش مختلف صنعت خودروسازی تقسیم کرده که شامل اتومبیل‌های داخلی، اتومبیل‌های خارجی، اتومبیل و کامیون اصلی(اصیل)، اتومبیل و کامیون جایگزین و موتور خودرو می‌شوند.
    براساس تقسیم‌بندی این موسسه، عملیات خرده‌فروشی خودرو نیز در گروه کلی خرده‌فروشی‌ها جای گرفته و به 2 بخش مجزا تقسیم شده است؛ «اتومبیل و کامیون» و «سایر قطعات خودرو».
    میزان حساسیت و قرار گرفتن در گروه‌ها و مراحل مختلف تقسیم‌بندی این موسسه برای هر شاخه صنعتی طیف وسیعی از چرخه شاخص‌های اقتصادی را دربرمی‌گیرد. بر همین اساس، موسسه زاکس برای سال 2015 میلادی رتبه گروه‌های 5گانه صنعت خودروسازی را به این ترتیب برآورد و اعلام کرده: اتومبیل‌های داخلی (ساخت داخل) رتبه 218، اتومبیل‌های خارجی رتبه 17، اتومبیل‌ها و کامیون‌های اصلی (اصیل) رتبه 151، اتومبیل‌ها و کامیون‌های جایگزین رتبه 184 و برای موتور خودروها رتبه 247. همچنین برای خرده‌فروشی اتومبیل‌ها و کامیون‌ها رتبه 246 و برای خرده‌فروشی سایر قطعات خودرو نیز رتبه 196 محاسبه و اعلام شده است.
    براساس نقاط مرجع در رتبه‌بندی موسسه زاکس، رتبه کلی هر گروه اگر 88 یا کمتر باشد امتیاز آن مثبت تلقی می‌شود، امتیاز بین 89 تا 175 امتیازی خنثی است و رتبه‌های 177 و بالاتر از آن در گروه امتیازهای منفی جای می‌گیرند.
    با این تفاسیر و با نگاهی به رتبه گروه‌های 5گانه صنعت خودرو، چشم‌انداز و رتبه صنایع وابسته به خودرو بیشتر منفی برآورد می‌شود و تنها گروهی که می‌توان گفت نمره قبولی دریافت کرده گروه اتومبیل‌های خارجی است که امتیاز 17 را به‌دست آورده است. البته گروه اتومبیل و کامیون‌های اصلی نیز در گروه رتبه‌های خنثی قرار گرفته‌اند که تاثیر خاصی در دورنمای کلی صنعت خودروسازی برجای نمی‌گذارد.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو