فونیکسریمکسبهتام

چه خودروهای دیگری به سرنوشت پراید دچار شدند و وانت آنها تولید شد؟

وانت‌سازی به سبک پراید‌!

عصر خودرو: مدت‌ها بود شایعاتی مبنی بر معرفی نمونه وانت‌بار پراید به گوش می‌رسید. در نهایت این شایعات به حقیقت پیوست و وانت سایپا ۱۵۱ راهی بازار شد. همین معرفی کافی بود تا انبوهی از انتقادات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیرامون پلت‌فرم پراید به راه بیفتد و حتی این موج انتقادات به تمسخر و استهزا کشیده شود. اندکی پس از آن هم جانشین وانت پیکان با ظاهر پژو پرشیا راهی بازار شد که آن هم در نوع خود بسیار حاشیه‌ساز شد. اگر تمام مشکلات مربوط به کیفیت و ایمنی این خودرو را در نظر نگیریم، ایده اولیه این خودرو چندان بد، غریب و ناآشنا نیست؛ چرا که بسیاری از خودروسازان بنام پیش از این پیکاپ‌های کوچک و کاربردی موفقی در این رده و براساس خودروهای سواری عادی خود عرضه کرده‌اند.

وانت‌سازی به سبک پراید‌!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵:۰۰
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!
  • وانت‌سازی به سبک پراید‌!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب به سراغ سایر خودروهایی می‌رویم که در گوشه و کنار جهان توانستند فرزندی از جنس وانت ‌بارها داشته باشند.

اپل کورسا

اپل کورسا از پراید ما یک سر و گردن جمع‌و‌جورتر است؛ با این وجود اپل از ساخت یک پیکاپ اقتصادی کاربردی براساس کورسا منصرف نشد و براساس نمونه ون کورسا (کومبو) نمونه پیکاپ نیز ساخت. این وانت کوچک که بیشتر برای رقابت در بازارهایی همانند آمریکای جنوبی و مرکزی، اروپا، آسیا و استرالیا عرضه شد، به پیشرانه‌های 1.3، 1.4 و 1.8 لیتری مجهز بود. در برخی بازارها این خودرو تحت برندهای شورولت و یا واکسهال راهی بازار شد.

رنو داستر

داستر امروزه در ایران به یکی از حریفان اصلی در عرصه شاسی‌بلندهای نسبتا‌ ارزان‌قیمت بدل شده است. با این حال بسیاری نمی‌دانند که نمونه پیکاپی از این خودرو بادوام و سخت‌جان وجود دارد. داستر پیکاپ که با پسوند Oroch از نیمه دوم سال 2015 میلادی راهی بازار شده، نقشی بسیار مهم و کلیدی در میان محصولات رنو و زیرمجموعه‌هایش دارد؛ چرا‌که داستر پیکاپ تقریبا اولین محصول رنو در این رده از بازار است.

پژو 504

504 خودرویی بسیار بادوام و مستحکم بود که توانست به مدد همین ویژگی در تمامی نقاط جهان از جمله ایران طرفداران بی‌شماری برای خود دست و پا کند. پژو برپایه تجارب مدل‌های گذشته و به دلیل همین ویژگی 504، تصمیم گرفت تا نمونه پیکاپ این خودرو را معرفی کند. میزان موفقیت 504 پیکاپ به حدی بود که تولید آن در اروپا تا سال 1993 ادامه یافت و تا به امروز در کشورهای آفریقایی ادامه دارد. تعداد اندکی از این نمونه 504 در ایران موجود است.

رنو لوگان

تندر 90 ما که در سایر بازارهای جهانی با نام‌هایی همانند رنو و یا داچیا لوگان عرضه می‌شود هم نمونه پیکاپی دارد که به بازار کشورمان نیز راه یافته است؛ با این حال بسیاری فکر می‌کنند که این خودرو هم ساخته و پرداخته خلاقیت مهندسان ایرانی است. لوگان به عنوان یک خودرو ارزان‌قیمت و سخت‌جان کاربردی توانایی آن را داشت که در قالب یک ون و یک پیکاپ کوچک نیز در بازار محک زده شود. همین کافی بود تا رنو تصمیم بگیرد تا وانت بار لوگان را برای حضور در بازارهای گسترده اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی طراحی کند.

پژو 207i؛ ( 206+)

پژو 206 در بازار آمریکای جنوبی برای آنکه اندکی از رقبا عقب نماند، تحت عنوان 206+ با ظاهری شبیه به 207 به‌روز‌رسانی شد. براساس همین مدل که در کشورمان با نام 207i شناخته می‌شود، یک پیکاپ کاربردی اقتصادی عرضه شد که Hoggar  نام دارد. این خودرو با آنکه در بخش جلویی تقریبا‌ همان 207i است، اما در بخش عقب ملغمه‌ای از قطعات سایر محصولات پژو است. اگر چندی بعد شاهد عرضه نمونه وانت207 در کشورمان بودید، تعجب نکنید؛ چرا که در برزیل چنین اتفاقی رخ داده است!

هیلمن‌هانتر

هلیمن ‌هانتر را برای مدتی مدید نزدیک به 40 سال تحت عنوان پیکان در کنارمان داشتیم. وانت پیکان اما بیشتر از خود پیکان دوام آورد و در نهایت باردو رفت و آریسان جایش را گرفت. با این حال ساخت نمونه پیکاپ پیکان یا همان هیلمن‌ هانتر منحصر به کشور ما نیست. در کشور آفریقای جنوبی نمونه پیکاپی از هیلمن‌ هانتر تحت عنوان داج‌ هاسکی (Husky) در قالب سیاست‌های آن زمان کرایسلر عرضه شد. این خودرو اما بسیار گمنام و بدشانس است؛ چرا‌که امروز تقریبا هیچ نمونه سالمی از آن یافت نمی‌شود.

فولکس واگن گلف

گلف یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ فولکس واگن است.نمونه پیکاپی از گلف با نام Caddy برای حضور در بازار جهانی ساخته شد.این خودرو در نسل‌های بعدی به یک ون کاربردی برپایه پولو بدل شد، با این حال هنوزهم بسیاری نامCaddy را مترادف با نمونه پیکاپ گلف می‌دانند که توانست تا سال 1996 در خط تولید دوام بیاورد. تعداد بسیار کمی از این خودرو نیز به کشورمان وارد شده است.

هولدن کومودور

بازوی استرالیایی GM آمریکا یعنی هولدن به سبب پرطرفدار بودن پیکاپ‌های کاربردی در بازار استرالیا و نیوزیلند، همواره سعی کرده تا نمونه پیکاپی از محصولات موفق خود بسازد. در این میان نمونه پیکاپ کومودور که با نام Ute شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌های جهان است؛ چرا‌که نمونه سریع آن که HSV Maloo نام دارد با پیشرانه‌های 8 سیلندر قدرتمند (تا مرز 600 اسب بخار) خود سریع‌ترین وانت جهان است. با این حال موفقیت Ute بیشتر مدیون علاقه مردمان استرالیا به پیکاپ‌های کاربردی است.

فورد تورینو

تورینو یکی از برترین خودروهای عضلانی دهه‌های 60 و 70 آمریکا بود. در میانه دهه 60 فورد تصمیم گرفت تا نمونه پیکاپ فیرلین را که Ranchero نام داشت از این به بعد براساس تورینو عرضه کند. همین سبب شد تا Ranchero دقیقا در مقابل شورولت الکامینو قرار گیرد و یکی از جنگ‌های جذاب دوران خودروهای عضلانی شکل بگیرد. نسل آخر رنچرو اما براساس فورد LTD ساخته شد و بیش از آنکه یک خودرو عضلانی باشد، یک پیکاپ لوکس تلقی می‌شد. متاسفانه فقط تعداد انگشت‌شماری رنچرو در ایران باقی مانده است.

فیات سی‌ینا

فیات پالیو یا سی‌ینا یکی از محصولات فیات بود که برای عرضه در کشورهای در حال توسعه ساخته شد و به عنوان یک محصول اقتصادی و با دوام انعطاف‌پذیری بالایی داشت و بدین ترتیب یک پیکاپ کاربردی برپایه آن ساخته شد. این محصول که فیات Strada نام دارد، به قدری در بازار کشورهای آمریکای جنوبی موفق ظاهر شده که نسل‌های متعددی از آن تاکنون عرضه شده است. با این حال فیات سی‌ینا فقط برای مدتی کوتاه به ایران راه یافت و تاکنون خبری از نمونه پیکاپ آن نیست.
 

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
      آرشیو