فونیکسریمکسبهتام

بررسی روند تطابق استاندارد تولیدات ایرانی نشان داد

حرکت پیوسته قطعه‌سازان ایرانی همگام با استانداردهای بین‌المللی

عصر خودرو- حرکت هماهنگ صنعت قطعه‌سازی کشور با استانداردهای جهانی و میزان تطابق این روند، یکی از سوال‌هایی است که این روزها و همزمان با حضور چشمگیر خارجی‌ها در ایران ذهن هر مصرف‌کننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

حرکت پیوسته قطعه‌سازان ایرانی همگام با استانداردهای بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، پاستاندارد بودن قطعات به یقین در یافتن بازارهای بین‌المللی به این صنعت کمک خواهد کرد و بسیاری از دست‌اندرکاران این صنعت معتقدند پیشرفت قطعه‌سازی وابسته به توسعه صنعت خودرو است.


    پیشرفت منوط به ارتقای صنعت خودرو
    محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: در قطعه‌سازی همواره استانداردهای کارخانه‌ای مطرح بوده و سطح این استانداردها به لحاظ دقت کار، بالاتر از استانداردهای ملی و بین‌المللی است. بنابراین تمام قطعاتی که در واحدهای صنعتی کشور ساخته می‌شود، بر استانداردهای کارخانه‌ای استوار است. وی درباره تفاوت این 3 سطح گفت: به دلیل رقابت سختی که در بازار قطعه‌سازی و خودرو وجود دارد، شرکت‌ها ترجیح می‌دهند استانداردهای سختگیرانه‌تری داشته باشند که محصولاتی باکیفیت بهتر به مشتری‌های خود ارائه دهند که این روند باعث موفقیت بیشتر آنان در بازار فروش می‌شود. نجفی‌منش افزود: بیشتر قطعه‌سازان براساس استانداردهایی که به آنها داده می‌شود محصول خود را تولید می‌کنند و این به مدل خودرو برمی‌گردد، اگر مدل خودرو قدیمی‌تر باشد از استاندارد کمتری برخوردار است و اگر مدل خودرو جدیدتر باشد استاندارد آن بالاتر خواهد بود، بنابراین این امر به قطعه‌ساز ارتباطی ندارد. او تاکید کرد: قطعه‌سازان ایرانی می‌توانند تمام استانداردهای مورد نیاز خودروسازان را برآورده کنند و مشکلی از این بابت در صنعت قطعه‌سازی وجود ندارد. عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور درنهایت اظهار کرد: باید صنعت خودرو بروز شده و خودروهای جدید وارد بازار شوند تا قطعه‌سازان نیز بر اساس خودروهای جدید تولید داشته باشند.


    سوپاپ و رادیاتور ایرانی با بازار بین‌المللی
    در همین حال سیدمهدی کاظمی، نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست و نمی‌توان دقیق به آن اشاره کرد: شاید 20درصد تولیدات قطعات یدکی اتومبیل استانداردهای جهانی (ایزوها) را داشته باشند که از جمله این کالاها می‌توان به سوپاپ و رادیاتورهای ساخت داخل اشاره کرد که به بیش از 30 کشور از جمله ایتالیا، آلمان، آرژانتین و... صادر می‌شود. وی افزود: البته قطعات دیگر مانند سیبک در ایران وجود دارد که در مشهد تولید شده و از کیفیت بالایی برخوردار است. بنابراین تولید در صنعت قطعه بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود که بازار جهانی نیز آنها را در اختیار دارد. کاظمی تصریح کرد: حدود 50درصد قطعات ماشین‌های 15سال ساخت، 100درصد قطعات ماشین‌های بالای 30سال ساخت و 10 تا 20درصد قطعات ماشین‌های جدید 5سال ساخت در داخل تولید می‌شوند اما ماشین‌های با عمر 2 سال هنوز به مصرف نیفتاده‌اند تا تولیدی در این زمینه انجام شود.
    نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو ضمن اشاره به تقریبی بودن آمارها، گفت: با برآورده‌های انجام شده 50 درصد قطعات خودروها در داخل تولید می‌شود، نمی‌توان به‌طور دقیق گفت که چند درصد با استانداردهای جهانی همگام هستند اما درباره 20 درصد از تولیدات، این اطمینان وجود دارد.


    بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی
    علی فراهانی، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور نیز گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو در بخش قطعه‌سازی است به طوری که این روند باعث شده تا قطعات ساخته شده داخل همگی دارای ایزو باشند، بنابراین مشکلی از نظر استاندارد متوجه صنعت قطعه کشور نیست. وی در ادامه به قدمت خودروهای بالای 25 سال ساخت در کشور اشاره کرد و گفت: خودروهایی که درحال‌حاضر در خط تولید قرار دارند متعلق به 25 سال پیش هستند، بنابراین تا هنگامی که خودروسازی کشور بروز نشود قطعه‌سازی نیز بروز نخواهد شد زیرا قطعه‌ساز باید قطعه مورد نیاز خودرو را تولید و عرضه کند. از این‌رو صنعت قطعه‌سازی وابسته به خودروسازی است. فراهانی ادامه داد: اگر از قطعه‌ساز ایرانی قطعه مرسدس بنز خواسته شود آمادگی تولید و عرضه آن را دارد بنابراین این توانایی در آنها وجود دارد و در این شرایط بعید به نظر می‌رسد که فعالیت قطعه‌سازان به لحاظ استانداردهای جهانی دارای اشکال‌هایی باشد.
    رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور تاکید کرد: تمام قطعات ساخته شده داخلی دارای ایزو هستند در غیراین صورت قادر به همکاری با خودروسازان ایرانی نخواهند بود اما در مقایسه با قطعه‌سازان در سطح جهان، تا حدودی از آنها عقب هستیم. فراهانی با تاکید بر تعامل بین صنعت خودرو و قطعه‌سازی عنوان کرد: باید صنعت خودروسازی خود را حفظ کنیم بنابراین برای حرکت در جهت پیشرفت و شکوفایی آن نیاز است بین صنعت قطعه و خودروسازی تعامل دو طرفه‌ای برقرار باشد تا معضلات این حوزه برطرف شود. وی تصریح کرد: با برداشتن تحریم‌ها و اتفاق‌های خوبی که بعد از برجام برای کشور رخ خواهد داد، مشکلات در این صنایع مرتفع خواهد شد زیرا با وجود تحریم‌ها در میدان جنگ بودیم و اگر شرایط مطلوب برقرار بود امروز قطعه‌سازان ایرانی از قطعه‌سازان بروز دنیا به شمار می‌رفتند، چراکه بیشترین سرمایه‌گذاری در بخش قطعه‌سازی در ایران انجام شده است. بنابر اظهارات کارشناسان امر در صنعت قطعه‌سازی می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که ظرفیت صنعت قطعه‌سازی کشور بسیار بالاست و اگر امروز این صنعت با مشکلاتی دست به گریبان است تنها به تحریم‌های تحمیل شده به کشور برمی‌گردد و برای به روز شدن قطعه‌سازی ابتدا باید صنعت خودرو با فناوری امروز دنیا حرکت خود را سمت و سویی تازه دهد تا در ادامه صنعت قطعه نیز با استانداردهای جهانی خود را منطبق سازد. اگرچه بعضی از کارشناسان معتقدند استانداردهای در نظر گرفته شده در هر کارخانه کارآمدتر از استانداردهای بین‌المللی هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو