فونیکسریمکسبهتام

الزامی شدن نصب بخاری درجا برای خودروهای سنگین از ابتدای سال ۹۰

عصر خودرو : دولت در راستای کاهش مصرف سوخت در خودروهای سنگین، از ابتدای سال ۹۰، نصب بخاری درجا برای کلیه کامیون های سنگین با وزن ناخالص ۱۹ تن و بالاتر و کشنده ها الزامی کرد.

الزامی شدن نصب بخاری درجا برای خودروهای سنگین از ابتدای سال ۹۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی «عصر خودرو» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از ابتدای سال آینده نصب بخاری درجا با اولویت تولید داخل برای کلیه کامیون های سنگین با وزن ناخالص 19 تن و بیشتر و کشنده های تولید داخل و وارداتی الزامی است.
    بر این اساس، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است از تاریخ یادشده از شماره گذاری کامیون ها و کشنده های فاقد بخاری درجا خودداری کند.
    همچنین وزارت راه و ترابری موظف است برنامه نصب بخاری درجا برای خودروهای یادشده فعال در ناوگان حمل و نقل را در قالب معاینه فنی به نحوی تنظیم نماید که تا ابتدای سال 1391 ناوگان مذکور به بخاری درجا مجهز شود.
    این مصوبه جایگزین مصوبه آذرماه سال گذشته کارگروه توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت می شود که طبق آن نصب بخاری درجا برای تمامی خودروهای سنگین، از ابتدای دی ماه 1388 الزامی شده بود.
    نصب بخاری درجا، باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت برای گرمایش خودروهای سنگین می شود. این وسیله با مصرف بسیار اندک سوخت، علاوه بر گرم کردن کابین خودرو، هوای داخل رادیاتور خودرو را نیز گرم نگه داشته و در زمستان باعث راحت روشن شدن خودرو و عدم یخ زدگی آب در رادیاتور می شود. این بخاری ها در زمان خاموش بودن موتور نیز قابلیت گرم کردن کابین راننده را دارد.
    این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی؛ معاون اول رییس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.
    کرمان موتوراکستریم